stdClass Object ( [id] => 1165971 [title] => Prisjećamo se zlatnih vremena: brodari su godišnje zarađivali i do 40 posto vrijednosti broda, što je danas nezamislivo [alias] => brodari-su-krajem-19-stoljeca-godisnje-zaradivali-i-do-40-posto-vrijednosti-broda [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Konac 19. stoljeća pa sve do početka Prvog svjetskog rata zlatno je vrijeme brodarstva. Neke intrigantne, za današnje vrijeme gotovo nevjerojatne podatke o profitima, našli smo u knjizi umirovljenog riječkog kapetana Igora Stipanovića, Parobrodarstvo Rijeke u vrijeme Austro-Ugarske monarhije, što nam je bio povod da s autorom porazgovaramo o pomorstvu i karakteristikama toga vremena na Jadranu.

– Bilo je to zlatno vrijeme trgovine i pomorstva. Ma kako vam izgledalo nestvarno, brodari su zaista zarađivali godišnje čak i do 40 posto vrijednosti broda!!! To je praktički značilo da su u dvije i pol godine mogli otplatiti brod. Naravno, da je to danas teško zamislivo, no to pokazuju podaci koje sam u istraživanjima za knjigu pronašao – kazuje Stipanović.

On u knjizi opisuje prijelaz s jedrenjaka na parobrode u Austro-Ugarskoj Monarhiji, u kojoj su dvije luke dobile poseban status, Trst za austrijski i Rijeka za ugarski dio monarhije.

Ključna godina 1878.

Stipanović objašnjava da je ključna godina za razvoj parobrodarstva na ovom dijelu Jadrana bila 1873. Tada je završena pruga Karlovac – Rijeka, čime je dovršena i pruga od Budimpešte do Rijeke, pa je Mađarska sa svojim ugarskim zemljama dobila toliko željeni izlaz na more, što je omogućilo trgovinu i goleme profite od kojih se gradila Mađarska.

Bio je to odgovor na poteze Beča koji je gotovo dvadeset godina ranije to napravio s lukom Trst, 1857., i dobio značajnu prednost u trgovini, a da bi tu prednost što dulje održao, Beč je usporavao građenje pruge od Budimpešte do Rijeke. Nakon završetka pruge Ugarska, paralelno s prugom, ulaže i u lučku infrastrukturu i utječe na razvoj brodarstva.

Kap. Stipanović u knjizi posebno prati segment prelaska s jedrenjaka na parne brodove i razvoj pomorstva u Rijeci, te veliki razvoj parobrodarstva u to zlatno vrijeme, sve do Prvog svjetskog rata. Bilježi i razdoblje nakon njega, dvadesetogodišnji ciklus do drugog velikog ratnog sukoba. No centar cijeloga zanimanja o parobrodarstvu zapravo je naš čovjek – pomorac koji je na svojim leđima nosio sve te uspone i padove, države i zastave.

---

image
Ljubav prema moru i brodovima vidljiva je u svakom kutku doma kapetana Stipanovića
Davor Žunić/Cropix
---

Senjsko društvo

– Prvo parobrodarsko društvo na našem dijelu Jadrana osnovano je u Senju 1871. pod imenom Senjsko parobrodarsko društvo. Njihov prvi brod nosio je simbolično ime Hrvat, a zaplovio je godinu dana kasnije. A prvu prekooceansku plovidbu u Rijeci osnivaju Mađari – navodi autor.

Rade to u kooperaciji s kapitalom tada silno moćne Velike Britanije. Tamo se grade i prvi parobrodi jer je engleska brodogradnja bila u golemom prosperitetu. Brodovi su građeni hipotekarnim zajmovima, a kako je na tržištu bilo vrijeme ekspanzije, posao je bio svima isplativ.

Prvo društvo prekooceanske plovidbe bilo je mađarsko Adria. Osnovano je 1882., a 1891. preimenovano u Kraljevska plovidba Adria. Poslovanje je počelo sa sedam brodova i uz subvenciju mađarske vlade. U Rijeci na obali izgradili su reprezentativnu zgradu koju i danas Riječani zovu Palaco Adria (u njoj su nakon rata bile smještene Jugolinija i Jadrolinija, koja je tu i danas).

Stipanović ističe da je Adria ostvarila prvo linijsko poslovanje sa zapadnim Mediteranom, zapadnom i sjevernom Europom, te nešto kasnije i s istočnom obalom Južne Amerike. Nakon Adrije osniva se Parobrodarsko društvo Leopold Schwartz i otvara se pruga koja povezuje Rijeku s Venecijom, a zatim i s Anconom.

---

image
Parobrod Corvin Matyas izgrađen je 1900. godine za Mađarsko parobrodarsko društvo Levant
---

Društvo Ungaro-Croata

Slijedi osnivanje parobrodarskog društva Brodarsko društvo Mate Švrljuga i drugi. Oni se okreću parobrodarskim prugama što Rijeku spajaju s Opatijom, Krkom i Cresom i razvijaju obalnu plovidbu. Posebno mjesto u toj priči zauzima Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo (Ungaro-Croata) koje su osnovali hrvatski brodari i sa svojim kapitalom uz ugarsku pomoć, a kao protuteža Austrijancima koji su već zauzeli dio toga posla...

– U Budimpešti se došlo do spoznaje da Mađarska treba razvijati obalnu plovidbu kako bi prestala financirati austrijsku obalnu plovidbu i njezin monopol. Na inicijativu i uz subvenciju ugarske vlade stvara se najveća linijska obalna plovidba. Fuzioniraju se Društvo Mate Švrljuga (sa 7 parobroda – 68 posto kapitala) i senjsko Društvo Krajač (4 parobroda – 32 posto kapitala) i stvara se društvo Ungaro-Croata sa sjedištem u Rijeci. Ta se nova tvrtka vrlo brzo razvijala i napravila veliku mrežu obalne linijske plovidbe sjevernog Jadrana, ali i dalje sve do Grčke. Postala je i ozbiljan takmac austrijskom Lloydu, na istim dužobalnim linijama – kaže Stipanović, a na pitanje o dugoj plovidbi kaže da je ona bila u rukama Mađara.

Tako su mađarskim kapitalom osnovana pomorska društva duge plovidbe Oriente, za slobodnu plovidbu na Dalekom istoku te za Ameriku, društvo Levante koje je pokrivalo linije za Crno more i Mediteran te od Jadrana do čak Australije, a pred početak rata liniju između Bugarske, Rumunjske i Turske.

---

image
Parni tanker Etelka izgrađen je 1892. kao treći tanker u svijetu za prijevoz sirove nafte za Hungarian Oil Refinery, zapovijednici su redom bili iz Kostrene
---

Hrvatski zapovjednici

Analizirajući riječku povijest parobrodarstva, autor bilježi sudbinu svakog broda, njegov životni vijek od izgradnje, preko promjene vlasništva i zastava. Prati i njihove sudbine (ljudske žrtve, potonuća, rezališta), kao i sve ostale okolnosti. Stipanović otkriva i da je u senjski i riječki registar brodova od 1872., kad je u Senju zaplovio prvi, do propasti monarhije bilo upisano čak 88 parobroda duge plovidbe i 66 obalne plovidbe.

– Na parobrodima su uglavnom plovili domaći pomorci, a zapovjednici i časnici mahom su bili iz Rijeke te okolice, posebno iz Bakra, Kostrene, ali i iz Malog Lošinja, Kraljevice, Mošćeničke Drage i drugih mjesta. U Rijeci je na prostoru današnje riječke bolnice bila i velika pomorska mađarska škola i u njoj je bilo dosta Mađara. Druga pomorska škola bila je i do danas ostala u Bakru. Mađari se u pravilu nisu pokazali kao izdržljivi, nisu najbolje podnosili more, posebice duge prekooceanske rute, pa bi znali brzo odustajati, što se vidi iz lista zapovjednika i časnika – govori nam Stipanović, te dodaje kako je bilo dosta teško u dokumentaciji pronaći podatke o imenima posada jer su se u knjigama uglavnom vodili samo zapovjednici i časnici.

– Mornari nisu bili ni dobro plaćeni, pa se na putovanjima događalo dosta emigriranja, posebice na brodovima koji su plovili za SAD i Australiju. Često su se brodovi iz tih luka vraćali u domovinu bez nekoliko mornara koji su pobjegli nadajući se američkom snu – objašnjava naš sugovornik.

---

image
Parobrod Karpat izgrađen 1912. u Velikoj Britaniji za društvo Levant. Upravitelj stroja Zvonimir Stipanović (nono autora) na njemu je plovio do izbijanja Prvog svjetskog rata
---

Brojne linije

Napominje kako je obalna plovidba u promatranom vremenu bila vrlo razvijena, pa tako Rijeka ima i do 12 linija dnevno koje je spajaju s tadašnjom turističkom mekom Europe – Opatijom, ali i s drugim mjestima Liburnije i sjevernog Jadrana. Poslije i sve šire, do Zadra i dalje, a neke pruge idu i do Grčke.

– Obalna povezanost do tada je bila relativno slaba, a posebice s otocima, koji s parobrodima konačno dobivaju veze s kopnom. Počinje to linijama prema Krku i Cresu, pa se širi sve dalje. Među prvima u tom povezivanju je parobrodarsko Društvo Mate Švrljuga i drugi, a poslije posao preuzima i razvija moćno Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo koje stvara respektabilnu mrežu obalne plovidbe Jadranom i izvan njega – navodi kap. Stipanović.

Kazao nam je još da su brodovi male obalne plovidbe građeni uglavnom u Rijeci, nešto u Trstu, Malom Lošinju, ali i u Francuskoj te u Kilu. No svi prekooceanski stizali su iz brodogradilišta Velike Britanije koja je u to vrijeme bila prva u gradnji velikih plovila i znala postizati upola niže cijene od nekih konkurenata. Bilo je i mnogo kapitala, pa su brodovlasnike bogato i kreditirali.

---

NEKAD I SAD


Rijeka je pred rat 1914. imala 75 parobroda duge plovidbe i bila je deseta luka Europe po prometu. Rijeka 2016. godine nema registriran ni jedan brod duge plovidbe, a umjesto deseta u Europi, sada je gotovo deseta na Jadranu. Ispred nje su Trst, Livorno, Venecija, Ravenna, Kopar i Brindizi.

– Kako to da su sve države koje su kroz povijest držale riječku luku pod inegerencijom imale znanja i interesa da se od njezinih prihoda razvijaju, a današnje gospodarske i političke elite to ne uspijevaju – gorko se pita autor knjige i navodi suprotan primjer obližnjeg Kopra, kojeg je slovenska politika dovela do ogromnog razvoja.

Stipanović navodi i da je do početka Drugog svjetskog rata u Sušaku bilo upisano 96 parobroda (40 duge plovidbe). Nakon Drugog svjetskog rata počinje se izgrađivati nova flota i do 1990. doseže broj od 129 brodova (80 duge plovidbe). Godine 1999. nestaje najveći brodar Croatia Line, a 2013. gasi se i Lošinjska plovidba, ostaje samo Jadrolinija s 49 brodova, ali samo za prijevoz putnika i vozila u trajektnom prometu po Jadranu.

---

---

NAJTEŽI BRODOLOM - 26 ŽRTAVA U RIJECI


Potapanje parobroda Ika 1897. najteža je nesreća Ugarsko-hrvatskog parobrodarskog društva. Brodom koji je dolazio iz Novog Vinodolskog i Crikvenice zapovijedao je kapetan Romano Forempoher iz Bakra. Na brodu je bilo deset članova posade i 42 putnika. U 18 sati i 40 minuta 21. rujna 1897., dok je Ika uplovljavala, iz luke je isplovljavao engleski brod Tyria od 1884 BRT u najmu kod riječkog brodara Adrije. Zapovjednik Ike pokušao je proći ispred pramca Tyrije, no zbog krive procjene obaju zapovjednika Tyria udara u bok Ike koja je u roku od nekoliko minuta potonula na dubinu od 37 metara. Utopilo se 25 putnika i jedan mornar.

---

---

RIJEČKI BROD I FILM MOJE PJESME MOJI SNOVI


Među stotinama spomenutih brodova, za oko nam je zapela sudbina teretnog parobroda Matlkovits izgrađenog 1887. u brodogradilištu Richardson Duck and Co. u Velikoj Britaniji za mađarsko društvo Adria iz Rijeke. Godinama je uspješno prevozio terete diljem svijeta, a nakon izbijanja Prvog svjetskog rata 1914. posada bježi s brodom u Italiju. Tamo je zaplijenjen, dobiva ime Antonio Scieso i prevozi razne terete do 1917., kada ga kod rta Sapienza potapa njemačka podmornica U 14. Nije bilo žrtava, no sudbina je potopljeni brod ponovno povezala s našim prostorima.

Autor navodi da je zapovjednik podmornice bio kapetan korvete baron Ritter von Trapp. Po sudbini njegove obitelji poslije je snimljen filmski hit Moje pjesme moji snovi. Inače, Von Trapp se rodio u Zadru 1880., Mornaričku akademiju završio je u Rijeci, a prva supruga mu je bila Aghata Whitehead, kći izumitelja torpeda u Rijeci. Von Trapp je potopio još 12 brodova i odlikovan je ordenom Marije Terezije, a njegova propast počinje s početkom Drugog svjetskog rata, kada odbija služiti nacističkoj Njemačkoj. S obitelji emigrira u SAD i polako biva financijski uništen. Kao što film opisuje, njegova druga žena osnovala je pjevački zbor koji su činila njegova djeca i oni nastupaju na koncertima...

---

---

image
Parobrod Ferencz Ferdinand izgrađen 1914. u Velikoj Britaniji za mađarsku plovidbu Adria
---

---

image
Parobrod Tibor izgrađen 1882. u Velikoj Britanija za mađarsko društvo Adria (ulje na platnu slikara B. Ivankovića 1882.)
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => iz povijesti pomorstva [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => iz povijesti pomorstva 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2016-10-25 11:17:49 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Ivica Mikuličić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-02-08 10:52:04 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2022-02-08 10:39:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 121 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2016\/10\/25\/8197918.jpg","\/images\/slike\/2016\/10\/25\/8149881.jpg","\/images\/slike\/2016\/10\/25\/8149879.jpg","\/images\/slike\/2016\/10\/25\/8149877.jpg","\/images\/slike\/2016\/10\/25\/8149876.jpg","\/images\/slike\/2016\/10\/25\/8149874.jpg","\/images\/slike\/2016\/10\/25\/8149873.jpg","\/images\/slike\/2016\/10\/25\/8171154.jpg","\/images\/slike\/2016\/10\/25\/8197905.jpg","\/images\/slike\/2016\/10\/25\/8197912.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Davor \u017duni\u0107\/Cropix ","","","","","","","","","Davor \u017duni\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Kapetan Igor Stipanovi\u0107 napisao je zna\u010dajnu i zanimljivu knjigu","Parobrod Borneo <\/em>izgra\u0111en u Glasgowu 1900. godine za Ugarsko brodarsko dru\u0161tvo Orient <\/em>- Rijeka","Parobrod Corvin Matyas<\/em> izgra\u0111en je 1900. godine za Ma\u0111arsko parobrodarsko dru\u0161tvo Levant<\/em>","Parni tanker Etelka <\/em>izgra\u0111en je 1892. kao tre\u0107i tanker u svijetu za prijevoz sirove nafte za Hungarian Oil Refinery<\/em>, zapovijednici su redom bili iz Kostrene","Parobrod Karpat <\/em>izgra\u0111en 1912. u Velikoj Britaniji za dru\u0161tvo Levant<\/em>. Upravitelj stroja Zvonimir Stipanovi\u0107 (nono autora) na njemu je plovio do izbijanja Prvog svjetskog rata","Parobrod Ferencz Ferdinand<\/em> izgra\u0111en 1914. u Velikoj Britaniji za ma\u0111arsku plovidbu Adria <\/em>","Parobrod Tibor <\/em>izgra\u0111en 1882. u Velikoj Britanija za ma\u0111arsko dru\u0161tvo Adria<\/em> (ulje na platnu slikara B. Ivankovi\u0107a 1882.)","Propast Ike <\/em>u rije\u010dkoj luci","","Ljubav prema moru i brodovima vidljiva je u svakom kutku doma kapetana Stipanovi\u0107a"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280","hd_8197918_1920.jpg":"1920x1080","k_8197918_1280.jpg":"1280x1280","k_8197918_1024.jpg":"1024x1024","k_8197918_640.jpg":"640x640","k_8197918_480.jpg":"480x480","k_8197918_340.jpg":"340x340","k_8197918_220.jpg":"220x220","o_8197918_1280.jpg":"1280x853","o_8197918_1024.jpg":"1024x682","o_8197918_640.jpg":"640x426","o_8197918_480.jpg":"480x320","o_8197918_340.jpg":"340x226","o_8197918_220.jpg":"220x146","h_8197918_1280.jpg":"1280x854","h_8197918_1024.jpg":"1024x683","h_8197918_640.jpg":"640x427","h_8197918_480.jpg":"480x320","h_8197918_340.jpg":"340x227","h_8197918_220.jpg":"220x147","pp_8197918_1280.jpg":"1006x1280","pp_8197918_1024.jpg":"805x1024","pp_8197918_640.jpg":"503x640","pp_8197918_480.jpg":"377x480","pp_8197918_340.jpg":"267x340","pp_8197918_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1232x829","hd_8149881_1920.jpg":"1920x1080","k_8149881_1280.jpg":"1280x1280","k_8149881_1024.jpg":"1024x1024","k_8149881_640.jpg":"640x640","k_8149881_480.jpg":"480x480","k_8149881_340.jpg":"340x340","k_8149881_220.jpg":"220x220","o_8149881_1280.jpg":"1280x861","o_8149881_1024.jpg":"1024x689","o_8149881_640.jpg":"640x430","o_8149881_480.jpg":"480x322","o_8149881_340.jpg":"340x228","o_8149881_220.jpg":"220x148","h_8149881_1280.jpg":"1280x854","h_8149881_1024.jpg":"1024x683","h_8149881_640.jpg":"640x427","h_8149881_480.jpg":"480x320","h_8149881_340.jpg":"340x227","h_8149881_220.jpg":"220x147","pp_8149881_1280.jpg":"1006x1280","pp_8149881_1024.jpg":"805x1024","pp_8149881_640.jpg":"503x640","pp_8149881_480.jpg":"377x480","pp_8149881_340.jpg":"267x340","pp_8149881_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1639x1024","hd_8149879_1920.jpg":"1920x1080","k_8149879_1280.jpg":"1280x1280","k_8149879_1024.jpg":"1024x1024","k_8149879_640.jpg":"640x640","k_8149879_480.jpg":"480x480","k_8149879_340.jpg":"340x340","k_8149879_220.jpg":"220x220","o_8149879_1280.jpg":"1280x799","o_8149879_1024.jpg":"1024x639","o_8149879_640.jpg":"640x399","o_8149879_480.jpg":"480x299","o_8149879_340.jpg":"340x212","o_8149879_220.jpg":"220x137","h_8149879_1280.jpg":"1280x854","h_8149879_1024.jpg":"1024x683","h_8149879_640.jpg":"640x427","h_8149879_480.jpg":"480x320","h_8149879_340.jpg":"340x227","h_8149879_220.jpg":"220x147","pp_8149879_1280.jpg":"1006x1280","pp_8149879_1024.jpg":"805x1024","pp_8149879_640.jpg":"503x640","pp_8149879_480.jpg":"377x480","pp_8149879_340.jpg":"267x340","pp_8149879_220.jpg":"173x220"},{"size0":"480x337","hd_8149877_1920.jpg":"1920x1080","k_8149877_1280.jpg":"1280x1280","k_8149877_1024.jpg":"1024x1024","k_8149877_640.jpg":"640x640","k_8149877_480.jpg":"480x480","k_8149877_340.jpg":"340x340","k_8149877_220.jpg":"220x220","o_8149877_1280.jpg":"1280x898","o_8149877_1024.jpg":"1024x718","o_8149877_640.jpg":"640x449","o_8149877_480.jpg":"480x337","o_8149877_340.jpg":"340x238","o_8149877_220.jpg":"220x154","h_8149877_1280.jpg":"1280x854","h_8149877_1024.jpg":"1024x683","h_8149877_640.jpg":"640x427","h_8149877_480.jpg":"480x320","h_8149877_340.jpg":"340x227","h_8149877_220.jpg":"220x147","pp_8149877_1280.jpg":"1006x1280","pp_8149877_1024.jpg":"805x1024","pp_8149877_640.jpg":"503x640","pp_8149877_480.jpg":"377x480","pp_8149877_340.jpg":"267x340","pp_8149877_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1635x1049","hd_8149876_1920.jpg":"1920x1080","k_8149876_1280.jpg":"1280x1280","k_8149876_1024.jpg":"1024x1024","k_8149876_640.jpg":"640x640","k_8149876_480.jpg":"480x480","k_8149876_340.jpg":"340x340","k_8149876_220.jpg":"220x220","o_8149876_1280.jpg":"1280x821","o_8149876_1024.jpg":"1024x656","o_8149876_640.jpg":"640x410","o_8149876_480.jpg":"480x307","o_8149876_340.jpg":"340x218","o_8149876_220.jpg":"220x141","h_8149876_1280.jpg":"1280x854","h_8149876_1024.jpg":"1024x683","h_8149876_640.jpg":"640x427","h_8149876_480.jpg":"480x320","h_8149876_340.jpg":"340x227","h_8149876_220.jpg":"220x147","pp_8149876_1280.jpg":"1006x1280","pp_8149876_1024.jpg":"805x1024","pp_8149876_640.jpg":"503x640","pp_8149876_480.jpg":"377x480","pp_8149876_340.jpg":"267x340","pp_8149876_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1024x751","hd_8149874_1920.jpg":"1920x1080","k_8149874_1280.jpg":"1280x1280","k_8149874_1024.jpg":"1024x1024","k_8149874_640.jpg":"640x640","k_8149874_480.jpg":"480x480","k_8149874_340.jpg":"340x340","k_8149874_220.jpg":"220x220","o_8149874_1280.jpg":"1280x938","o_8149874_1024.jpg":"1024x751","o_8149874_640.jpg":"640x469","o_8149874_480.jpg":"480x352","o_8149874_340.jpg":"340x249","o_8149874_220.jpg":"220x161","h_8149874_1280.jpg":"1280x854","h_8149874_1024.jpg":"1024x683","h_8149874_640.jpg":"640x427","h_8149874_480.jpg":"480x320","h_8149874_340.jpg":"340x227","h_8149874_220.jpg":"220x147","pp_8149874_1280.jpg":"1006x1280","pp_8149874_1024.jpg":"805x1024","pp_8149874_640.jpg":"503x640","pp_8149874_480.jpg":"377x480","pp_8149874_340.jpg":"267x340","pp_8149874_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1024x565","hd_8149873_1920.jpg":"1920x1080","k_8149873_1280.jpg":"1280x1280","k_8149873_1024.jpg":"1024x1024","k_8149873_640.jpg":"640x640","k_8149873_480.jpg":"480x480","k_8149873_340.jpg":"340x340","k_8149873_220.jpg":"220x220","o_8149873_1280.jpg":"1280x706","o_8149873_1024.jpg":"1024x565","o_8149873_640.jpg":"640x353","o_8149873_480.jpg":"480x264","o_8149873_340.jpg":"340x187","o_8149873_220.jpg":"220x121","h_8149873_1280.jpg":"1280x854","h_8149873_1024.jpg":"1024x683","h_8149873_640.jpg":"640x427","h_8149873_480.jpg":"480x320","h_8149873_340.jpg":"340x227","h_8149873_220.jpg":"220x147","pp_8149873_1280.jpg":"1006x1280","pp_8149873_1024.jpg":"805x1024","pp_8149873_640.jpg":"503x640","pp_8149873_480.jpg":"377x480","pp_8149873_340.jpg":"267x340","pp_8149873_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1024x767","hd_8171154_1920.jpg":"1920x1080","k_8171154_1280.jpg":"1280x1280","k_8171154_1024.jpg":"1024x1024","k_8171154_640.jpg":"640x640","k_8171154_480.jpg":"480x480","k_8171154_340.jpg":"340x340","k_8171154_220.jpg":"220x220","o_8171154_1280.jpg":"1280x958","o_8171154_1024.jpg":"1024x767","o_8171154_640.jpg":"640x479","o_8171154_480.jpg":"480x359","o_8171154_340.jpg":"340x254","o_8171154_220.jpg":"220x164","h_8171154_1280.jpg":"1280x854","h_8171154_1024.jpg":"1024x683","h_8171154_640.jpg":"640x427","h_8171154_480.jpg":"480x320","h_8171154_340.jpg":"340x227","h_8171154_220.jpg":"220x147","pp_8171154_1280.jpg":"1006x1280","pp_8171154_1024.jpg":"805x1024","pp_8171154_640.jpg":"503x640","pp_8171154_480.jpg":"377x480","pp_8171154_340.jpg":"267x340","pp_8171154_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1024x841","hd_8197905_1920.jpg":"1920x1080","k_8197905_1280.jpg":"1280x1280","k_8197905_1024.jpg":"1024x1024","k_8197905_640.jpg":"640x640","k_8197905_480.jpg":"480x480","k_8197905_340.jpg":"340x340","k_8197905_220.jpg":"220x220","o_8197905_1280.jpg":"1280x1051","o_8197905_1024.jpg":"1024x841","o_8197905_640.jpg":"640x525","o_8197905_480.jpg":"480x394","o_8197905_340.jpg":"340x279","o_8197905_220.jpg":"220x180","h_8197905_1280.jpg":"1280x854","h_8197905_1024.jpg":"1024x683","h_8197905_640.jpg":"640x427","h_8197905_480.jpg":"480x320","h_8197905_340.jpg":"340x227","h_8197905_220.jpg":"220x147","pp_8197905_1280.jpg":"1006x1280","pp_8197905_1024.jpg":"805x1024","pp_8197905_640.jpg":"503x640","pp_8197905_480.jpg":"377x480","pp_8197905_340.jpg":"267x340","pp_8197905_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_8197912_1920.jpg":"1920x1080","k_8197912_1280.jpg":"1280x1280","k_8197912_1024.jpg":"1024x1024","k_8197912_640.jpg":"640x640","k_8197912_480.jpg":"480x480","k_8197912_340.jpg":"340x340","k_8197912_220.jpg":"220x220","o_8197912_1280.jpg":"1280x853","o_8197912_1024.jpg":"1024x682","o_8197912_640.jpg":"640x426","o_8197912_480.jpg":"480x320","o_8197912_340.jpg":"340x226","o_8197912_220.jpg":"220x146","h_8197912_1280.jpg":"1280x854","h_8197912_1024.jpg":"1024x683","h_8197912_640.jpg":"640x427","h_8197912_480.jpg":"480x320","h_8197912_340.jpg":"340x227","h_8197912_220.jpg":"220x147","pp_8197912_1280.jpg":"1006x1280","pp_8197912_1024.jpg":"805x1024","pp_8197912_640.jpg":"503x640","pp_8197912_480.jpg":"377x480","pp_8197912_340.jpg":"267x340","pp_8197912_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15082324 Threads: 5 Questions: 3158749647 Slow queries: 7062929 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235124834 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/brodari-su-krajem-19-stoljeca-godisnje-zaradivali-i-do-40-posto-vrijednosti-broda-1165971 [printLink] => /om/nautika/brodari-su-krajem-19-stoljeca-godisnje-zaradivali-i-do-40-posto-vrijednosti-broda-1165971?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 666398 [name] => kapetan igor stipanović [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-02-08 11:39:55 [main_article_id] => 0 [alias] => kapetan-igor-stipanovic [link] => /tag/kapetan-igor-stipanovic ) [1] => stdClass Object ( [id] => 666399 [name] => knjiga povijest pomorstva [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-02-08 11:39:55 [main_article_id] => 0 [alias] => knjiga-povijest-pomorstva [link] => /tag/knjiga-povijest-pomorstva ) [2] => stdClass Object ( [id] => 666400 [name] => Parobrodarstvo Rijeke u vrijeme Austro-Ugarske monarhije [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-02-08 11:39:55 [main_article_id] => 0 [alias] => parobrodarstvo-rijeke-u-vrijeme-austro-ugarske-monarhije [link] => /tag/parobrodarstvo-rijeke-u-vrijeme-austro-ugarske-monarhije ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => iz povijesti pomorstva [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Prisjećamo se zlatnih vremena: brodari su godišnje zarađivali i do 40 posto vrijednosti broda, što je danas nezamislivo [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/10/25/8197918.jpg [galleryCount] => 10 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Davor Žunić/Cropix [mainImageDesc] => Kapetan Igor Stipanović napisao je značajnu i zanimljivu knjigu [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/10/25/8197918.jpg [title] => Kapetan Igor Stipanović napisao je značajnu i zanimljivu knjigu Davor Žunić/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/10/25/8149881.jpg [title] => Parobrod Borneo izgrađen u Glasgowu 1900. godine za Ugarsko brodarsko društvo Orient - Rijeka ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/10/25/8149879.jpg [title] => Parobrod Corvin Matyas izgrađen je 1900. godine za Mađarsko parobrodarsko društvo Levant ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/10/25/8149877.jpg [title] => Parni tanker Etelka izgrađen je 1892. kao treći tanker u svijetu za prijevoz sirove nafte za Hungarian Oil Refinery, zapovijednici su redom bili iz Kostrene ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/10/25/8149876.jpg [title] => Parobrod Karpat izgrađen 1912. u Velikoj Britaniji za društvo Levant. Upravitelj stroja Zvonimir Stipanović (nono autora) na njemu je plovio do izbijanja Prvog svjetskog rata ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/10/25/8149874.jpg [title] => Parobrod Ferencz Ferdinand izgrađen 1914. u Velikoj Britaniji za mađarsku plovidbu Adria ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/10/25/8149873.jpg [title] => Parobrod Tibor izgrađen 1882. u Velikoj Britanija za mađarsko društvo Adria (ulje na platnu slikara B. Ivankovića 1882.) ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/10/25/8171154.jpg [title] => Propast Ike u riječkoj luci ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/10/25/8197905.jpg [title] => ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/10/25/8197912.jpg [title] => Ljubav prema moru i brodovima vidljiva je u svakom kutku doma kapetana Stipanovića Davor Žunić/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Konac 19. stoljeća pa sve do početka Prvog svjetskog rata zlatno je vrijeme brodarstva. Neke intrigantne, za današnje vrijeme gotovo nevjerojatne podatke o profitima, našli smo u knjizi umirovljenog riječkog kapetana Igora Stipanovića, Parobrodarstvo Rijeke u vrijeme Austro-Ugarske monarhije, što nam je bio povod da s autorom porazgovaramo o pomorstvu i karakteristikama toga vremena na Jadranu.

– Bilo je to zlatno vrijeme trgovine i pomorstva. Ma kako vam izgledalo nestvarno, brodari su zaista zarađivali godišnje čak i do 40 posto vrijednosti broda!!! To je praktički značilo da su u dvije i pol godine mogli otplatiti brod. Naravno, da je to danas teško zamislivo, no to pokazuju podaci koje sam u istraživanjima za knjigu pronašao – kazuje Stipanović.

On u knjizi opisuje prijelaz s jedrenjaka na parobrode u Austro-Ugarskoj Monarhiji, u kojoj su dvije luke dobile poseban status, Trst za austrijski i Rijeka za ugarski dio monarhije.

Ključna godina 1878.

Stipanović objašnjava da je ključna godina za razvoj parobrodarstva na ovom dijelu Jadrana bila 1873. Tada je završena pruga Karlovac – Rijeka, čime je dovršena i pruga od Budimpešte do Rijeke, pa je Mađarska sa svojim ugarskim zemljama dobila toliko željeni izlaz na more, što je omogućilo trgovinu i goleme profite od kojih se gradila Mađarska.

Bio je to odgovor na poteze Beča koji je gotovo dvadeset godina ranije to napravio s lukom Trst, 1857., i dobio značajnu prednost u trgovini, a da bi tu prednost što dulje održao, Beč je usporavao građenje pruge od Budimpešte do Rijeke. Nakon završetka pruge Ugarska, paralelno s prugom, ulaže i u lučku infrastrukturu i utječe na razvoj brodarstva.

Kap. Stipanović u knjizi posebno prati segment prelaska s jedrenjaka na parne brodove i razvoj pomorstva u Rijeci, te veliki razvoj parobrodarstva u to zlatno vrijeme, sve do Prvog svjetskog rata. Bilježi i razdoblje nakon njega, dvadesetogodišnji ciklus do drugog velikog ratnog sukoba. No centar cijeloga zanimanja o parobrodarstvu zapravo je naš čovjek – pomorac koji je na svojim leđima nosio sve te uspone i padove, države i zastave.

---

image
Ljubav prema moru i brodovima vidljiva je u svakom kutku doma kapetana Stipanovića
Davor Žunić/Cropix
---

Senjsko društvo

– Prvo parobrodarsko društvo na našem dijelu Jadrana osnovano je u Senju 1871. pod imenom Senjsko parobrodarsko društvo. Njihov prvi brod nosio je simbolično ime Hrvat, a zaplovio je godinu dana kasnije. A prvu prekooceansku plovidbu u Rijeci osnivaju Mađari – navodi autor.

Rade to u kooperaciji s kapitalom tada silno moćne Velike Britanije. Tamo se grade i prvi parobrodi jer je engleska brodogradnja bila u golemom prosperitetu. Brodovi su građeni hipotekarnim zajmovima, a kako je na tržištu bilo vrijeme ekspanzije, posao je bio svima isplativ.

Prvo društvo prekooceanske plovidbe bilo je mađarsko Adria. Osnovano je 1882., a 1891. preimenovano u Kraljevska plovidba Adria. Poslovanje je počelo sa sedam brodova i uz subvenciju mađarske vlade. U Rijeci na obali izgradili su reprezentativnu zgradu koju i danas Riječani zovu Palaco Adria (u njoj su nakon rata bile smještene Jugolinija i Jadrolinija, koja je tu i danas).

Stipanović ističe da je Adria ostvarila prvo linijsko poslovanje sa zapadnim Mediteranom, zapadnom i sjevernom Europom, te nešto kasnije i s istočnom obalom Južne Amerike. Nakon Adrije osniva se Parobrodarsko društvo Leopold Schwartz i otvara se pruga koja povezuje Rijeku s Venecijom, a zatim i s Anconom.

---

image
Parobrod Corvin Matyas izgrađen je 1900. godine za Mađarsko parobrodarsko društvo Levant
---

Društvo Ungaro-Croata

Slijedi osnivanje parobrodarskog društva Brodarsko društvo Mate Švrljuga i drugi. Oni se okreću parobrodarskim prugama što Rijeku spajaju s Opatijom, Krkom i Cresom i razvijaju obalnu plovidbu. Posebno mjesto u toj priči zauzima Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo (Ungaro-Croata) koje su osnovali hrvatski brodari i sa svojim kapitalom uz ugarsku pomoć, a kao protuteža Austrijancima koji su već zauzeli dio toga posla...

– U Budimpešti se došlo do spoznaje da Mađarska treba razvijati obalnu plovidbu kako bi prestala financirati austrijsku obalnu plovidbu i njezin monopol. Na inicijativu i uz subvenciju ugarske vlade stvara se najveća linijska obalna plovidba. Fuzioniraju se Društvo Mate Švrljuga (sa 7 parobroda – 68 posto kapitala) i senjsko Društvo Krajač (4 parobroda – 32 posto kapitala) i stvara se društvo Ungaro-Croata sa sjedištem u Rijeci. Ta se nova tvrtka vrlo brzo razvijala i napravila veliku mrežu obalne linijske plovidbe sjevernog Jadrana, ali i dalje sve do Grčke. Postala je i ozbiljan takmac austrijskom Lloydu, na istim dužobalnim linijama – kaže Stipanović, a na pitanje o dugoj plovidbi kaže da je ona bila u rukama Mađara.

Tako su mađarskim kapitalom osnovana pomorska društva duge plovidbe Oriente, za slobodnu plovidbu na Dalekom istoku te za Ameriku, društvo Levante koje je pokrivalo linije za Crno more i Mediteran te od Jadrana do čak Australije, a pred početak rata liniju između Bugarske, Rumunjske i Turske.

---

image
Parni tanker Etelka izgrađen je 1892. kao treći tanker u svijetu za prijevoz sirove nafte za Hungarian Oil Refinery, zapovijednici su redom bili iz Kostrene
---

Hrvatski zapovjednici

Analizirajući riječku povijest parobrodarstva, autor bilježi sudbinu svakog broda, njegov životni vijek od izgradnje, preko promjene vlasništva i zastava. Prati i njihove sudbine (ljudske žrtve, potonuća, rezališta), kao i sve ostale okolnosti. Stipanović otkriva i da je u senjski i riječki registar brodova od 1872., kad je u Senju zaplovio prvi, do propasti monarhije bilo upisano čak 88 parobroda duge plovidbe i 66 obalne plovidbe.

– Na parobrodima su uglavnom plovili domaći pomorci, a zapovjednici i časnici mahom su bili iz Rijeke te okolice, posebno iz Bakra, Kostrene, ali i iz Malog Lošinja, Kraljevice, Mošćeničke Drage i drugih mjesta. U Rijeci je na prostoru današnje riječke bolnice bila i velika pomorska mađarska škola i u njoj je bilo dosta Mađara. Druga pomorska škola bila je i do danas ostala u Bakru. Mađari se u pravilu nisu pokazali kao izdržljivi, nisu najbolje podnosili more, posebice duge prekooceanske rute, pa bi znali brzo odustajati, što se vidi iz lista zapovjednika i časnika – govori nam Stipanović, te dodaje kako je bilo dosta teško u dokumentaciji pronaći podatke o imenima posada jer su se u knjigama uglavnom vodili samo zapovjednici i časnici.

– Mornari nisu bili ni dobro plaćeni, pa se na putovanjima događalo dosta emigriranja, posebice na brodovima koji su plovili za SAD i Australiju. Često su se brodovi iz tih luka vraćali u domovinu bez nekoliko mornara koji su pobjegli nadajući se američkom snu – objašnjava naš sugovornik.

---

image
Parobrod Karpat izgrađen 1912. u Velikoj Britaniji za društvo Levant. Upravitelj stroja Zvonimir Stipanović (nono autora) na njemu je plovio do izbijanja Prvog svjetskog rata
---

Brojne linije

Napominje kako je obalna plovidba u promatranom vremenu bila vrlo razvijena, pa tako Rijeka ima i do 12 linija dnevno koje je spajaju s tadašnjom turističkom mekom Europe – Opatijom, ali i s drugim mjestima Liburnije i sjevernog Jadrana. Poslije i sve šire, do Zadra i dalje, a neke pruge idu i do Grčke.

– Obalna povezanost do tada je bila relativno slaba, a posebice s otocima, koji s parobrodima konačno dobivaju veze s kopnom. Počinje to linijama prema Krku i Cresu, pa se širi sve dalje. Među prvima u tom povezivanju je parobrodarsko Društvo Mate Švrljuga i drugi, a poslije posao preuzima i razvija moćno Ugarsko-hrvatsko parobrodarsko društvo koje stvara respektabilnu mrežu obalne plovidbe Jadranom i izvan njega – navodi kap. Stipanović.

Kazao nam je još da su brodovi male obalne plovidbe građeni uglavnom u Rijeci, nešto u Trstu, Malom Lošinju, ali i u Francuskoj te u Kilu. No svi prekooceanski stizali su iz brodogradilišta Velike Britanije koja je u to vrijeme bila prva u gradnji velikih plovila i znala postizati upola niže cijene od nekih konkurenata. Bilo je i mnogo kapitala, pa su brodovlasnike bogato i kreditirali.

---

NEKAD I SAD


Rijeka je pred rat 1914. imala 75 parobroda duge plovidbe i bila je deseta luka Europe po prometu. Rijeka 2016. godine nema registriran ni jedan brod duge plovidbe, a umjesto deseta u Europi, sada je gotovo deseta na Jadranu. Ispred nje su Trst, Livorno, Venecija, Ravenna, Kopar i Brindizi.

– Kako to da su sve države koje su kroz povijest držale riječku luku pod inegerencijom imale znanja i interesa da se od njezinih prihoda razvijaju, a današnje gospodarske i političke elite to ne uspijevaju – gorko se pita autor knjige i navodi suprotan primjer obližnjeg Kopra, kojeg je slovenska politika dovela do ogromnog razvoja.

Stipanović navodi i da je do početka Drugog svjetskog rata u Sušaku bilo upisano 96 parobroda (40 duge plovidbe). Nakon Drugog svjetskog rata počinje se izgrađivati nova flota i do 1990. doseže broj od 129 brodova (80 duge plovidbe). Godine 1999. nestaje najveći brodar Croatia Line, a 2013. gasi se i Lošinjska plovidba, ostaje samo Jadrolinija s 49 brodova, ali samo za prijevoz putnika i vozila u trajektnom prometu po Jadranu.

---

---

NAJTEŽI BRODOLOM - 26 ŽRTAVA U RIJECI


Potapanje parobroda Ika 1897. najteža je nesreća Ugarsko-hrvatskog parobrodarskog društva. Brodom koji je dolazio iz Novog Vinodolskog i Crikvenice zapovijedao je kapetan Romano Forempoher iz Bakra. Na brodu je bilo deset članova posade i 42 putnika. U 18 sati i 40 minuta 21. rujna 1897., dok je Ika uplovljavala, iz luke je isplovljavao engleski brod Tyria od 1884 BRT u najmu kod riječkog brodara Adrije. Zapovjednik Ike pokušao je proći ispred pramca Tyrije, no zbog krive procjene obaju zapovjednika Tyria udara u bok Ike koja je u roku od nekoliko minuta potonula na dubinu od 37 metara. Utopilo se 25 putnika i jedan mornar.

---

---

RIJEČKI BROD I FILM MOJE PJESME MOJI SNOVI


Među stotinama spomenutih brodova, za oko nam je zapela sudbina teretnog parobroda Matlkovits izgrađenog 1887. u brodogradilištu Richardson Duck and Co. u Velikoj Britaniji za mađarsko društvo Adria iz Rijeke. Godinama je uspješno prevozio terete diljem svijeta, a nakon izbijanja Prvog svjetskog rata 1914. posada bježi s brodom u Italiju. Tamo je zaplijenjen, dobiva ime Antonio Scieso i prevozi razne terete do 1917., kada ga kod rta Sapienza potapa njemačka podmornica U 14. Nije bilo žrtava, no sudbina je potopljeni brod ponovno povezala s našim prostorima.

Autor navodi da je zapovjednik podmornice bio kapetan korvete baron Ritter von Trapp. Po sudbini njegove obitelji poslije je snimljen filmski hit Moje pjesme moji snovi. Inače, Von Trapp se rodio u Zadru 1880., Mornaričku akademiju završio je u Rijeci, a prva supruga mu je bila Aghata Whitehead, kći izumitelja torpeda u Rijeci. Von Trapp je potopio još 12 brodova i odlikovan je ordenom Marije Terezije, a njegova propast počinje s početkom Drugog svjetskog rata, kada odbija služiti nacističkoj Njemačkoj. S obitelji emigrira u SAD i polako biva financijski uništen. Kao što film opisuje, njegova druga žena osnovala je pjevački zbor koji su činila njegova djeca i oni nastupaju na koncertima...

---

---

image
Parobrod Ferencz Ferdinand izgrađen 1914. u Velikoj Britaniji za mađarsku plovidbu Adria
---

---

image
Parobrod Tibor izgrađen 1882. u Velikoj Britanija za mađarsko društvo Adria (ulje na platnu slikara B. Ivankovića 1882.)
---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Davor Žunić/Cropix Davor Žunić/Cropix
Davor Žunić/Cropix
Kapetan Igor Stipanović napisao je značajnu i zanimljivu knjigu

Parobrod Borneo izgrađen u Glasgowu 1900. godine za Ugarsko brodarsko društvo Orient - Rijeka

Parobrod Corvin Matyas izgrađen je 1900. godine za Mađarsko parobrodarsko društvo Levant

Parni tanker Etelka izgrađen je 1892. kao treći tanker u svijetu za prijevoz sirove nafte za Hungarian Oil Refinery, zapovijednici su redom bili iz Kostrene

Parobrod Karpat izgrađen 1912. u Velikoj Britaniji za društvo Levant. Upravitelj stroja Zvonimir Stipanović (nono autora) na njemu je plovio do izbijanja Prvog svjetskog rata

Parobrod Ferencz Ferdinand izgrađen 1914. u Velikoj Britaniji za mađarsku plovidbu Adria

Parobrod Tibor izgrađen 1882. u Velikoj Britanija za mađarsko društvo Adria (ulje na platnu slikara B. Ivankovića 1882.)

Propast Ike u riječkoj luci

Davor Žunić/Cropix
Ljubav prema moru i brodovima vidljiva je u svakom kutku doma kapetana Stipanovića
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/brodari-su-krajem-19-stoljeca-godisnje-zaradivali-i-do-40-posto-vrijednosti-broda-1165971 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=2022852414acd8c529ff4a03008135499478dd3a [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Prisje%C4%87amo+se+zlatnih+vremena%3A+brodari+su+godi%C5%A1nje+zara%C4%91ivali+i+do+40+posto+vrijednosti+broda%2C+%C5%A1to+je+danas+nezamislivo&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fbrodari-su-krajem-19-stoljeca-godisnje-zaradivali-i-do-40-posto-vrijednosti-broda-1165971 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fbrodari-su-krajem-19-stoljeca-godisnje-zaradivali-i-do-40-posto-vrijednosti-broda-1165971 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => iz povijesti pomorstva [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

iz povijesti pomorstvaPrisjećamo se zlatnih vremena: brodari su godišnje zarađivali i do 40 posto vrijednosti broda, što je danas nezamislivo

Piše Ivica Mikuličić
8. veljače 2022. - 11:39

Konac 19. stoljeća pa sve do početka Prvog svjetskog rata zlatno je vrijeme brodarstva. Neke intrigantne, za današnje vrijeme gotovo nevjerojatne podatke o profitima, našli smo u knjizi umirovljenog riječkog kapetana Igora Stipanovića, Parobrodarstvo Rijeke u vrijeme Austro-Ugarske monarhije, što nam je bio povod da s autorom porazgovaramo o pomorstvu i karakteristikama toga vremena na Jadranu.

– Bilo je to zlatno vrijeme trgovine i pomorstva. Ma kako vam izgledalo nestvarno, brodari su zaista zarađivali godišnje čak i do 40 posto vrijednosti broda!!! To je praktički značilo da su u dvije i pol godine mogli otplatiti brod. Naravno, da je to danas teško zamislivo, no to pokazuju podaci koje sam u istraživanjima za knjigu pronašao – kazuje Stipanović.

On u knjizi opisuje...

14. svibanj 2024 00:43