Novosti Hrvatska

perić kontra uzinića

Sukob crkvenih klanova: zašto nekim biskupima smeta različitost, zašto 'pucaju' na svakoga tko postavi pitanje o opstanku celibata, ređenju žena, pobačaju, LGBT brakovima...? 

perić kontra uzinića
Biskup Mate Uzinić smatra kako pluralno društvo nije neprijatelj, nego izazov za Crkvu, obogaćenje. No, mostarski biskup Ratko Perić ima posve drugačije mišljenje...

Mostarski biskup Ratko Perić obratio se "kolegijalnim pismom" dubrovačkom biskupu Mati Uziniću, žestoko i za hrvatske prilike dosad nedoživljeno; javno ga je kritizirao zbog pozivanja engleske teologinje prof. dr. Tine Beattie na Ljetnu školu teologije "Teologija u pluralnom društvu", koja će se u Dubrovniku održati od 15. do 19. srpnja. Tema njezina govora je "Društvo i pluralizacija: šanse i izazovi za žene u Katoličkoj crkvi".

Biskup Perić zamjerio je biskupu Uziniću što poziva predavačicu koja se zalaže za pravo na kontracepciju, pobačaj, ređenje žena, brakove LGBT zajednica, preispituje svećenički celibat, promiče feminističku teologiju i rodna ideologiju, i u svemu tome se protivi katoličkoj dogmatici, moralnoj teologiji i biotici, dapače, bez ustezanja je mostarski biskup naziva heretičarkom koja će pogubno djelovati na mlade studente teologije koji će slušati njezine stavove!

– Radije neka ostanu indoktrinirani, dogmatični, bogobojazni prakticirajući katolici s Evanđeljem u srcu u ovom pluralnom i sve više "pluralizacijskom" društvu nego da budu progresivni, inovativni, slobodoumni i prosperitetni naučavajući kontracepciju svake vrste, abortus u ranoj fazi danas, a u progresivnoj sutra, "brakove" protunaravnih istospolnih unija, posvojenje djece u takvim "unijama" i ostale protunaravne devijacije na području života, najvećega Božjega dara – naveo je biskup Perić, pitajući "kako se ne bojiš, brate mili, da te papa Franjo ne opomene u što trošiš crkveni novac i da prazneći biskupijsku blagajnu deformiraš mlade duše studentske".

Pobačaj i izbor

U biografskim podacima prof. dr. Tine Beattie može se pročitati kako je jedna od najpoznatijih teologinja današnjice, ravnateljica istraživačkog centra za katoličke studije Digby Stuart te fakulteta Katarine Sijenske na Sveučiilištu Roehampton u Velikoj Britaniji. U svojemu radu bavi se odnosom između katoličke tradicije i suvremene kulture, posebno područjima koja se odnose na pitanja roda, spolnosti i reproduktivne etike, katoličkog socijalnog nauka i ženskih prava te odnosom teologije i vizualnih umjetnosti, te piše za novine "The Guardian" i "The Tablet".

Sama Beattie ne smatra se katoličkom teologinjom, nego "akademskom teologinjom koja je i prakticirajuća katolkinja".
Po pitanjima pobačaja, Beattie priznaje kako se iz katoličke perspektive smatra da je teško grešan, no ukazuje kako ga se zbog toga ne bi trebalo nazivati zločinom ili kriminalizirati.

– Najučinkovitiji način za smanjenje dugoročnih stopa pobačaja jest poštovanje moralne odgovornosti samih žena. Sve je više dokaza koji pokazuju da se, uz nekoliko iznimaka, stopa pobačaja brzo smanjuje u zemljama u kojima su žene obrazovane i imaju pristup kontracepciji i sigurnom legalnom ranom pobačaju. Kada žene znaju da imaju izbor, češće biraju imati dijete – smatra ona.

Također je tvrdila kako postoji teološko opravdanje za ređenje žena i to je područje "na kojem priznajem da se argumenti tiču ​​sakramentne tradicije ukorijenjene u Objavi, a ne tradicije naravnoga prava ukorijenjene u razumu" (...) "Načela za katolike s dobrom savješću da uzmu niz različitih pogleda na pitanja socijalne politike kao što su istospolni građanski brakovi, čak i ako se oni ne podudaraju sa stajalištima koje iznosi hijerarhija", neki su od njezinih stavova.

Valja zapaziti kako je biskup Uzinić u brojnim izjavama medijima, propovijedima i pastirskim pismima sasvim suprotnog stava od teologinje Beattie, i to u svim ovim pitanjima i potpuno je vjeran nauku Katoličke crkve. Ipak, iz povijesti Crkve i širenja kršćanstva, od samih apostolskih vremena, poznato je kako se Isusovi učenici, a kasnije i teolozi, neki od najvećih umova tadašnjeg svijeta, nisu libili ulaziti u rasprave s onima koji su drukčije tumačili Kristov nauk, odstupajući od izvornosti vjerskih ideala i misli, bilo da je riječ o blagom razilaženju, herezi ili poganstvu, dapače, stoljećima je to bila borba kao u ringu: vođene su duge, žestoke i argumentirane rasprave koje su čak trajale stoljećima, ponekad urodivši i krvavim ratovima.

Partijski poučak

Iz novijeg doba poznate su masovno posjećene javne polemike koje je s marksističkim filozofom Brankom Bošnjakom vodio teolog Mijo Škvorc šezdesetih godina (deset godina ranije bio je u komunističkom zatvoru upravo zbog govora) i na kojima je briljantni isusovac izvojevao pobjede koje bi mu suparnik priznao! Te su raprave čak i tiskane. Utoliko je zanimljiviji strah današnjih hrvatskih teologa od drukčijih stavova i mišljenja – teološke rasprave i simpoziji u Hrvatskoj svode se većinom na kimanje glavom i odobravanje govornicima. Sliči to često na polemike unutar Komunističke partije nekoć: drugovi, svi znamo za probleme i o njima ćemo beskrajno raspravljati, ali samo do neke mjere. Tko prijeđe granicu rasprave, bit će osuđen kao heretik i isključen iz Partije...

Kakva je to rasprava ili ljetna škola ako se svi i u svemu slažu?

Uostalom, pozivanje teologinje Beattie ne znači kako organizatori u Dubrovačkoj biskupiji dijele njezine ideje, što je očito čim se navedeni pojmovi upišu uz ime biskupa Uzinića.

Strah kako će se studenti teologije "zaraziti" njezinim naukom postavlja pitanje o njihovoj spremnosti da se sutra suoče sa sličnim situacijama u svećeničkoj praksi. Zar će u tom slučaju pobjeći, zatvoriti oči, pokriti se po glavi i praviti se da ne postoje ove teme? Crkva se nekoć ponosila ljudima, teolozima sposobnima ući u svaku vrstu polemike i obučavajući te znanstvenike stvarala je "elitne postrojbe" za borbe s herezama svih vrsta.

A svijet danas postavlja pitanje kojim se bavi i teologinja Beattie: je li moguće ređenje žena, hoće li opstati celibat, mogu li LGBT parovi sklapati brak, zbog čega je pobačaj baš u svim situacijama zabranjen... Da su hrvatski teolozi malo više na ulicama, a malo manje u "poznatom i provjerenom okružju", možda bi i čuli ova pitanja. Ovako je možda lakše: iskopati rov i pucati na svakoga tko postavi pitanje što nervira...

Biskup Uzinić, objašnjavajući u "Večernjaku" razloge održavanja Ljetne škole, navodi kako pluralno društvo nije neprijatelj, nego izazov za Crkvu, obogaćenje, znak vremena koji potiče da mu se u svjetlu evanđelja ponudi kršćanski odgovor.

– Živimo u svijetu u kojemu je nemoguće ignorirati i ne čuti drukčije glasove. Neke stvari neće prestati postojati ako se mi za njih ne zanimamo i o njima ne govorimo, dapače, prije ili kasnije mogu postati problem i za nas i za Crkvu. Zato mi o tome želimo progovoriti već sada. I ne treba se bojati drukčijih glasova, glasova koji propituju uvriježene stavove. Oni nas potiču da bolje promislimo vlastite stavove – kazao je msgr. Uzinić.

Mogu li rimskog i dubrovačkog biskupa uopće shvatiti betonirani, konformistički umovi?

Papa o različitosti

Baš prije desetak dana papa Frane u Napulju je održao podužu pouku o teološkom radu. Naglasio je teološku slobodu, propitivanje tradicije, dijalog u postavljanju problema i u traženju rješenja, okrenutost stvarnosti, prihvaćanju različitosti, zalaganje za miran suživot među osobama različitih religija i kultura, ustrajan povratak milosrđu. Papa je podsjetio i na važnost ponovnog razmatranja tradicije, kazao je da je korijen taj koji daje život, a ne neki muzej. Stoga je potrebna teološka sloboda jer se bez mogućnosti za ispitivanjem novih putova, ne ostavlja prostor za novost Duha Uskrsloga, pojasnio je papa.

 

Naslovnica Hrvatska