Novosti Hrvatska

uloga žrtve

Da nema Pupovca, Hrvati bi umrli od dosade: PR stručnjaci komentiraju uspjeh 'gerilskog' SDSS-a i analiziraju kampanje ostalih stranaka

uloga žrtve

Da nema Pupovca, Hrvati bi umrli od dosade. Do izbora za Europski parlament jedva je nekoliko dana, a najveći dio birača je nezainteresiran za ovu političku utakmicu. HDZ i SDP uspavali su kampanju jer im to i odgovara. Njihova računica je jasna: s malim odazivom birača i oni bolje prolaze. Izazivači zdesna i slijeva nisu se, pak, pokazali pretjerano inventivnima.

Sve dok SDSS zemlju nije oblijepio svojim gerila-plakatima – s velikom hrvatskom zastavom u pozadini, parolom "Rođen u Hrvatskoj" napisanom dijelom na ćirilici, dijelom na latinici, i portretima ljudi koji u Bruxellesu planiraju braniti boje srpske manjine iz Hrvatske. Među njima je i Aleksandra Ratković, mlada Riječanka, reprezentativka Hrvatske u vaterpolu, i Dejan Jović, sveučilišni profesor i bivši savjetnik bivšeg predsjednika Ive Josipovića.

Uslijedili su izljevi mržnje u kojima se obećavalo klanje srpske djece i vješanje na vrbe, zazivao "Za dom spremni", crtalo se ustaško "U" i trgalo plakate. Vođa hrvatskih Srba sve je podnio stoički. Slikao se u traktoru, a vandalima poručio da je Zagreb njegov grad. Angažirao je Milorad Pupovac i Ćiru Blaževića, proslavljenoga hrvatskog trenera, inače člana HDZ-a, koji je SDSS podržao videospotom. I u nečijoj neukusnoj šali zaradio – vlastitu osmrtnicu. Podršci se pridružio i ugledni oftalmolog prof. dr. Nikica Gabrić.

A onda je uslijedio vrhunac, SDSS-ovi plakati s novom porukom: "Hvala vam što ste uništavali plakate. Bili ste dio naše kampanje!" Cilj je bio postignut – SDSS je uspio ilustrirati s kojim se izazovima susreću Srbi u Hrvatskoj.

Ugledna PR konzultantica Ankica Mamić ističe da je SDSS-ova kampanja namjerno napravljena kontroverzno, kako bi izazvala pažnju.

– Do birača se može na dva načina: ili uz pomoć neograničenog medijskog proračuna ili uz pomoć kontroverzne kampanje. Danas svi govore o SDSS-ovoj kampanji. Da je izgledala kao SDP-ova, nitko je ne bi ni spominjao – kaže Ankica Mamić.

Kontroverzija je ključ vidljivosti. Angažirali su se i "hejteri", a njihova brutalna reakcija navela je pristojne građane da brane one koji su žrtve.

– SDSS je od početka išao na ulogu žrtve. O tome koliko su oni doista žrtve, druga je tema, no ovdje je to komunikacijski potpuno promišljeno napravljeno. To se može zvati i manipulacijom, no moram reći da je ona legitimna i cilj je ostvaren. Ljudi koji su pisali poruke po plakatima SDSS-a promovirali su "ustašiju" i time pomogli Pupovcu, a naštetili Hrvatskoj – ocjenjuje naša sugovornica.

Napominje i da se spekulira da iza SDSS-ove kampanje stoji HDZ, koji time odvraća birače srpske nacionalnosti od SDP-a, no naglašava da za to nema dokaza.

Stručnjak za politički marketing Krešimir Macan slaže se da je SDSS "izbio" dio srpskih glasova SDP-u. I upozorava da hitno treba mijenjati izborna pravila koja "ubijaju" bilo kakvu kampanju.

– I javna i komercijalne televizije moraju baš svakoj listi dati jednak prostor, a to nikome nije atraktivno. Uz to, velike stranke odlučile su se za "pro-forma" kampanju tzv. niskog profila, računajući da su im mandati sigurni. Jer ako HDZ dobije pet ili šest zastupnika, a SDP tri, proglasit će pobjedu – procjenjuje Macan.

Upozorava i da nitko nije pokrenuo kampanju koja će motivirati neodlučne birače.

– Svi će potrošiti novce, a nitko neće pitati kakav je rezultat. Dojam je, uz nekoliko iznimaka, čista nula. Unatoč milijunima, sve će ostati isto – zaključuje Macan.

Macanove ocjene

HDZ – "Hrvatska za generacije" možda je dobar naslov za politički program, ali ne i za izborni slogan. Plakati su sterilni, a izostaju poruke poput one Angele Merkel u Zagrebu: da se u Europi vodi bitka za demokraciju, protiv nekog novoga rata. HDZ je propustio brendirati Karla Resslera i europsku priču mladih staviti u prvi plan.

SDP – Čim su se prestali međusobno svađati, rejting se stabilizirao. Ciljaju tri mandata i to će proglasiti velikim uspjehom. Snimili su klasičan spot "u parkiću" o ravnopravnosti koji ne budi emociju i ne "diže" ljude.

ŽIVI ZID – Aktivni su na mrežama, no poruke nisu došle puno šire od publike koja je ionako njihova. Očekuju mandat, i kao da su se odlučili ne boriti se za drugi.

AMSTERDAMSKA KOALICIJA – Kampanja im ima glavu i rep. S obzirom koliko ih je, još i dobro zvuče. Poruka "Za modernu i naprednu Hrvatsku" je jednostavna, ali dobra.

MOST – Slogan "Zemlja borbe vrijedna" jedan je od boljih. Ciljaju na patriotski orijentiranu publiku koja traži promjene. No, problem je što su otišli jako udesno i što su licemjerni: ne otkrivaju kojem će se bloku u EU parlamentu priključiti.

HRVATSKI SUVERENISTI – Ruža Tomašić definitivno je nešto naučila u EU parlamentu i biračima šalje jasne poruke. Otvoreno kažu protiv čega se bore i ne ostavljaju dilemu u vezi s tim.

NEZAVISNI ZA HRVATSKU – Pokušali su napraviti skandal s grbom s bijelim poljem, ali su bili predvidljivi. Policija nije reagirala. Priželjkivali su da će policija privesti Hasanbegovića, ali im nije uspjelo. Da su se udružili sa Suverenistima i da je listu nosila Ruža Tomašić, napravili bi iskorak. Kao da su propustili trenutak.

MOŽEMO – Trude se i imaju ambiciju, ali performans ispred sjedišta SDP-a nije dovoljan.

HNS – Svjesni su da ne mogu proći, ali kampanja im neće otići u prazno – profilirali su Matiju Posavca za parlamentarne izbore.

 

Naslovnica Hrvatska