Novosti Hrvatska

junak domovinskog rata

Kako su Perešin i njegov MiG ušli u legendu: hrabri pilot JNA slutio je što se događa. Odlučio je pobjeći na hrvatsku stranu, ali ne praznih ruku. Uskoro je dobio kodiranu poruku suprugine prijateljice...

 junak domovinskog rata

Nema šanse da im odem samo s koferom, kazao je Rudolf Perešin svojoj supruzi Ljerki u ljeto 1991., u vrijeme kada je u Sloveniji završio, a u Hrvatskoj otpočinjao rat.

Perešin je bio pilot JNA, jedan od onih izvrsnih letača u svojoj klasi koji je pilotsku akademiju završio u Zadru, a potom se za letenje nadzvučnim MIG-ovima obučavao u Beogradu. Pilot koji je iz svoje baze u Bihaću tih dana po naređenju izviđao i snimao pokrete trupa na terenu.

I kojemu je pogled s visina kristalno jasno potvrdio ono što se naslućivalo već neko vrijeme: da JNA nije nikakva posrednica među zaraćenim stranama u sukobu koji je izbio u bivšoj Jugoslaviji, nego armija koja planira, priprema i provodi agresiju na Hrvatsku.

Ovaj Zagorac iz Gornje Stubice nije, dakle, odlučio pobjeći na hrvatsku stranu praznih ruku. Sa sobom je tog 25. listopada 1991. poveo i MIG 21. Ustaljenom rutom kojom je nadgledao povlačenje JNA iz Slovenije krenuo je prema Ljubljani i Kopru. A onda se, na sveopći užas svojih zapovjednika u Bihaću, okrenuo i u niskom letu preko Alpa zaputio ka – Klagenfurtu.

Legendarni Perešinov MiG 21 nakon 28 godina vraćen u Hrvatsku: 'Ponosni smo da se ovaj avion, kao simbol junaštva, vratio u našu zemlju'

Perešin je bio prvi pilot koji je JNA oteo avion. Prvi koji je, po naređenju iz Zagreba, MIG prebacio van granica zemlje. I prvi koji je svojim kolegama u jugoslavenskoj vojsci, pilotima Hrvatima koji se nisu slagali sa politikom vojnoga vrha, Kadijevićevog Saveza komunista – Pokreta za Jugoslaviju, a ponajmanje idejama Slobodana Miloševića, pokazao da je ono što je na prvu izgledalo nezamislivo, itekako moguće.

Njegov MIG 21 nije mogao imati nikakvu operativnu funkciju u obrani zemlje. U to je vrijeme vladao embargo i austrijske ga vlasti, sve i da su htjele, nisu mogle isporučiti Hrvatskoj. Isprva je predlagao da avion spusti u rodnom Zagorju, ali je, po nalogu iz Zagreba, ipak upućen da odabere neku od susjednih zemalja.

Kada je iz Njemačke dobio kodiranu poruku suprugine prijateljice “Svadba je u Austriji. Ponesi fotoaparat i kameru”, Perišin je krenuo.

Bio je, dakle, svjestan da ne može sletjeti u Hrvatskoj. Važna mu je, međutim, bila poruka. Želio je dignuti moral ljudima koji su u tim danima grčevito branili zemlju. I, jednako tako, narušiti onaj u JNA.



Perešina su - unatoč pojačanom nadzoru KOS-a - slijedili i drugi piloti. U veljači 1992. u Pulu je sletio Danijel Borović, a u svibnju 1992. s aerodroma u Užicama u Split i Zagreb sjetjeli su Ivica Ivandić i Ivan Selak.

Sam Perešin 1993. godine je postao zapovjednik eskadrile u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu, a 1995. je sudjelovao u akciji Bljesak.

- Uvijek mi je govorio: kad četvorica idu, jedan se ne vraća. Nikad nisam mislila da će jednom taj jedan biti moj suprug - ispričala je 2015. u opsežnom razgovoru za Jutarnji list Ljerka Perišin.

Četiri aviona, među njima i onaj kojega je u to doba vozio njezin suprug, 2. svibnja 1995. poletjela su sa zagrebačkog Plesa u 5.58. ujutro. Smjer je bio Stara Gradiška.

Tridesetak minuta kasnije kontrola leta izgubila je Perišinov avion. I dobila informaciju da se pilot katapultirao.

Uslijedile su dvije godine potpune neizvjesnoti. Do supruge Ljerke dolazile su informacije da je Rudolf zarobljen, glasine da je njegova kaciga izložena u jednom kafiću u Banja Luci, vijesti da je pao u Savu i utopio se.

Sve do 1997. kada na pregovorima u Ženevi srpska strana nije objavila da je Perešin mrtav i da nude njegovo tijelo za razmjenu. Na mostu između Nove i Stare Gradiške 4. kolovoza obavljena je primopredaja: Hrvatska je za Perišina predala tijelo majora JNA Mile Lakića i veći broj zarobljenika.

Nakon identifikacije Perešin je, uz sve vojne počasti, pokopan na zagrebačkom Mirogoju.
 

Zašto je Hrvatska tako dugo čekala na Perešinov MiG?

Hrvatske vlasti su godinama pokušavale doći do legendarnog MIG-a kojega je Rudolf Perišin “maznuo” ispred nosa JNA.

No, stvar je, po svemu sudeći, zapela na suglasnostima svih zemalja sljednica bivše Jugoslavije, budući da je MIG-om Perišin preletio u Austriju u vrijeme kada Hrvatska još nije bila međunarodno priznata, nego je pravni legitimitet imala SFRJ. Što je proceduru odužilo i usporilo.

Sve do danas, kada se Perišinov MIG vratio u Hrvatsku.
 

Naslovnica Hrvatska