Novosti Hrvatska

javna rasprava

Prijedlog pravilnika o nagrađivanju prosvjetnih djelatnika izazvao lavinu komentara, a 'najglasniji' je bivši državni tajnik ministrice Divjak, član Hrasta: Moguće su čak i ustavne tužbe!

javna rasprava
Hrvoje Slezak

Iako je sastavljen, među ostalim, i na temelju izjašnjavanja više od 1300 odgojno-obrazovnih djelatnika, prijedlog Pravilnika o napredovanju i nagrađivanju učitelja, nastavnika, stručnih suradnika, odgajatelja i ravnatelja u osnovnim i srednjim školama i učeničkim domovima već je prva dva dana otkad se nalazi u javnoj raspravi izazvao više od sto komentara.

Podsjetimo, izmjene se donose nakon 23 godine, a prvi put uvodi i mogućnost nagrađivanja najboljih kadrova. Uvodi se nova kategorija u napredovanju – izvrstan savjetnik (povišica 30 posto), a propisuje se čak osam kategorija i 66 kriterija koji će se djelatnicima vrednovati u postupku napredovanja. Već ove godine prvih 500 najboljih dobit će jednokratnu nagradu od 10.000 kuna.

Po deset tisuća kuna za 500 najboljih nastavnika: pročitajte što donosi novi pravilnik o napredovanju i nagradama za prosvjetare

No, sudeći prema komentarima iz e-savjetovanja, prosvjetari nisu posve zadovoljni prijedlozima. Premda na praznicima, mnogi su se uključili u raspravu, a najviše nejasnoća, čini se, izaziva članak 8., koji se tiče kriterija i kategorija vrednovanja stručno-pedagoškog rada prilikom napredovanja (ali i nagrađivanja). Učitelji smatraju da nisu dovoljno precizirani svi poslovi i postignuća koji zaslužuju bodove – na primjer, kako će se vrednovati znanstveni članci učitelja jer se u tablicama spominju samo "stručni članci".

Pitaju se i hoće li se vrednovati uratci poput blogova, oni na portalima, YouTubeu, kao i samostalne radioemisije i slično.

Neki smatraju da će se pretjerano bodovati izvannastavne aktivnosti, iz čega proizlazi da "u nastavi svi učitelji i ostali rade jednako dobro, što naprosto ne stoji", pa se predlaže više bodova za ono "što ide uz i proizlazi iz nastave". Dosta je zahtjeva i za doradom kategorije mentorstva učenicima, studentima i pripravnicima, a postavilo se i pitanje vrednovanja rada učitelja koji predaju više predmeta, osobito u strukovnim i umjetničkim školama.

– Ove godine predajem sedam različitih predmeta od predškolskog do srednjoškolskog uzrasta. Ne moram ni napomenuti koliko je to raznovrsno, kako za pripremu, tako i za izvođenje nastave – kaže jedna od komentatorica.

Zanimljivo je da se kao jedan od najaktivnijih komentatora uključio mr. sc. Hrvoje Šlezak, bivši državni tajnik ministrice Blaženke Divjak, član predsjedništva Hrasta, koji je do četvrtka uputio čak 30-ak komentara. Podsjetimo, taj profesor geografije javnu funkciju je napustio u travnju 2017. godine, kada je Hrast izišao iz vladajuće koalicije.

Prijedlogu Pravilnika koji je izradio tim njegove bivše šefice iznosi niz zamjerki. Tako upozorava da taj dokument derogira postojeće zakone o Agenciji za odgoj i obrazovanje (AZOO) te Agenciji za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO) jer poslove iz nadležnosti tih agencija u postupku napredovanja i nagrađivanja odgojno-obrazovnih djelatnika sada prebacuje na nova povjerenstva, odnosno izravno na Ministarstvo znanosti i obrazovanja.

– Ministarstvo nije dovoljno kadrovski osnaženo za taj posao, što će zahtijevati dodatno angažiranje i plaćanje ljudi izvan MZO-a, dok u agencijama već rade ljudi osposobljeni za te postupke. To nije samo nepotreban dodatni trošak, nego otvara put za podnošenje niza tužbi za ocjenom ustavnosti zbog prijedloga koji su u suprotnosti s postojećim zakonima o AZOO-u i ASOO-u – upozorava Šlezak.

Među zamjerkama je i ona o nadležnosti ministrice Divjak, koja će, bez obzira na odluke povjerenstava, moći na koncu uskratiti potpis na rješenje o napredovanju i nagrađivanju.

– Veliki je problem jer će ministar koji je zadužen za razvoj sustava odgoja i obrazovanja, što je politička funkcija, ujedno biti i osoba koja potpisuje odluke o napredovanju ljudi iz sustava. To bi trebalo biti u nadležnosti neovisnog tijela – smatra Šlezak.

Bodovi za natjecanja

Učitelji i nastavnici u javnoj su raspravi o prijedlogu pravilnika upozorili na potrebu uklanjanja još jedne nepravilnosti koja se u sustavu vuče godinama, a odnosi se na učenička natjecanja i bodove. Tako traže da se napokon izjednače bodovni pragovi na razini države, "a ne da se događaju situacije da učenik u jednoj županiji bude pozvan na županijsko natjecanje s 49 bodova, a u drugoj županiji s 50 bodova ne bude pozvan. (Konkretno – to je bila prošlogodišnja situacija iz engleskog jezika)."

Ministarstvo i za kritike - spremno

Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja, ministrice Blaženke Divjak, odgovorili su u četvrtak kako su i sada, kao i uvijek, otvoreni za dobre prijedloge te će i ovaj put uvažiti primjedbe, komentare i prijedloge iz javne rasprave koji se pokažu dobrima.

– Rješenja iz Pravilnika nastala su na temelju prijedloga oko 1300 odgojno-obrazovnih djelatnika, ali uvijek smo spremni prihvatiti dobre primjere iz javne rasprave i to ne činimo samo iz formalnosti – odgovaraju iz MZO-a.

Naslovnica Hrvatska