Novosti Hrvatska

nova metoda 'naplate'

Ispovijest Splićanke koja je zbog utjerivača dugova dvaput ostala bez posla: Otkako su me se 'dohvatili', pretvorili su mi život u pakao! Disati od njih ne mogu, to je prestrašno...

nova metoda 'naplate'
Pozivni centar EOS Matrixa za utjerivanje dugova

Metode kojima se služe agencije za naplatu potraživanja već odavno prelaze granicu dobrog ukusa i, općenito, prihvatljivog poslovnog ponašanja. Novi način kojim utjeruju strah u kosti dužnicima jest taj da prijete - njihovim poslodavcima.

Zovu ih ili im šalju dopise u kojima navode kako će ih ovršiti ako dio plaće svog zaduženog ne budu uplaćivali na račun određene agencije. Kako nitko, naravno, ne želi imati posla s utjerivačima dugova, i poslodavci se, da bi ih skinuli s grbače, zahvaljuju na suradnji djelatniku koji im je agenciju doveo na vrata.

Naša čitateljica, Splićanka V.S. (točni podaci poznati redakciji), žali se da je već dvaput ostala bez posla zbog EOS Matrixa, tvrtke za naplatu potraživanja ili, kako se navodi na njihovim službenim stranicama, "stručnjaka u području međunarodnog upravljanja potraživanjima".

- Otkako su me se "dohvatili" prije nekoliko godina, pretvorili su mi život u pakao. Zovu me s različitih brojeva, u svakakva doba, disati od njih ne mogu... Ovo što su mi, međutim, napravili, a to je da sam dvaput radi njih protjerana s radnog mjesta i da ga se više ne usuđujem tražiti jer se bojim da će mi se opet ista stvar dogoditi, jednostavno je prestrašno - žali nam se V.S.

EOS Matrix je prije nekoliko godina otkupio od Raiffeisen banke njezin dug za kredit podignut 2009. godine. Učestala je praksa, naime, da banke prodaju tzv. loše, odnosno teško naplative kredite tvrtkama koje se bave naplatom potraživanja, i to za dvadeset posto njegove vrijednosti dok utjerivač od dužnika ima pravo tražiti cjelokupan iznos duga plus kamate.

- Premda sam od EOX Matrixa tražila da mi predoče dokaz da su otkupili moj kredit, nikad mi ga nisu poslali. Osim toga, stalno mi šalju različite cifre koje sam im dužna platiti - prvo je moj dug iznosio 73.000 kuna, a sad se popeo na 89.000. Budući da sam ja bila tek jamac za spomenuti kredit koji su oni otkupili od banke, pitala sam ih zašto ne utjeruju dug od stvarnog dužnika, na čije ime zajam i glasi. On više ne živi u Hrvatskoj, ali je ostao na području EU-a i do njegove adrese je moguće doći. Iz EOS Matrixa su mi odgovorili, međutim, da im je lakše ganjati mene nego njega - priča V.S.

Koliko su ozbiljni u naumu da se naplate od naše sugovornice, govori podatak da su počeli slati pisma njezinom poslodavcu u kojima ga izvještavaju o njezinom dugu, te mogućnosti da i tvrtka u kojoj V.S. radi bude ovršena.

- Šef me odmah počeo gledati drugim očima, vidjela sam da ga zbog cijele situacije počinjem živcirati, da mu je nelagodno uopće biti u mom društvu. Dotad nikakvih primjedbi na moj rad nije imao, da bi ih, nakon zaprimljenog dopisa od EOX Matrixa, imao bezbroj. Premda je poslodavac Agenciju izvijestio da ja već imam otvoren zaštićen račun na Fini na koji mi se isplaćuju tri četvrtine primanja, dok jedna četvrtina ide na podmirenje jedne ovrhe, iz EOS Matrixa su poručili da to nije njihov problem. Pozivaju se na nekakav članak Ovršnog zakona i navode kako, ako djelatnik ima otvoren zaštićeni račun, da je poslodavac i dalje dužan na taj račun uplaćivati zaštićeni dio, a da je nezaštićeni dio, umjesto na redovan račun, dužan uplaćivati ovrhovoditelju, to jest EOS Matrixu ili će u protivnom njega ovršiti. Iako sam poslodavcu pokušala objasniti da to nije moguće, da mi se zakonom ne može plijeniti još jedna četvrtina plaće, on se prestrašio i dao mi otkaz. Ista priča mi se nakon nekoliko mjeseci ponovila i u novoj firmi, s drugim poslodavcem. Što da vam kažem, očajna sam, bez posla i u podstanarstvu - jada nam se ova Splićanka.

Da agencije za naplatu potraživanja bez ikakve zakonske osnove plaše poslodavce tvrdi Iskra Maras Jelavić, pravna savjetnica u udruzi "Splitski potrošač".

- Već godinama mi upozoravamo na to da je poslovanje ovih agencija siva zona. Budući da se one vode pod trgovačkim društvima, nisu pod kontrolom ni Ministarstva financija, kao ni Hrvatske narodne banke, što je apsurd. U svakom slučaju, u strahu da potraživanja koja su otkupili ne odu u zastaru, utjerivači sad pritišću i poslodavce dužnika. To, ponavljam, čine bez ikakve pravne osnove jer nisu u naplatnom redu potraživanja. U konkretnom slučaju, kad ženi istekne postojeća ovrha koja se provodi preko Fine, EOS Matrix može pokušati provesti svoju. Dakle, kad dođe na red, a nikako mimo toga. Poslodavcima sugeriram da u ovom smislu odgovore na njihov dopis i da ne otpuštaju ljude zbog prijetnje od ovrhe - napominje Iskra Maras Jelavić.

'Radimo sve po zakonu'

Kontaktirali smo i tvrtku EOS Matrix u kojoj ističu da oni rade po zakonu.

- Vezano za postupak prisilne naplate pojašnjavamo da u slučaju donesenog rješenja o ovrsi općenito na imovini, isto može biti dostavljeno poslodavcu i/ili Fini, što znači i jednom i drugom a da se međusobno ne isključuju. Slijedom navedenog želimo pojasniti kako su ovrha na primanjima i ovrha na računima potpuno različite vrste ovrha. Ovrhu na primanjima provodi poslodavac nakon zaprimanja ovršne isprave od strane ovrhovoditelja, a ovrhu na računima provodi Financijska agencija. Na taj način poslodavac je dužan provoditi ovrhu na plaći ustegom nezaštićenog dijela primanja, a Fina na sredstvima po računima, budući da plaća nije jedini izvor novčanih sredstava koji pristižu na račune - objašnjavaju iz agencije za naplatu potraživanja, no na pitanje što ako Fina već plijeni četvrtinu primanja, koliko je dozvoljeno zakonom, nisu nam odgovorili.

Iz EOS Matrixa poručuju i da nije točno da ljude zovu u "svakakva doba", kao što tvrdi čitateljica, već isključivo tijekom radnog vremena: radnim danom do 20 sati, a subotom do 14 sati, dok nedjeljom i blagdanom ne rade.

Dobar potez

Čitateljica V.S. kaže da je EOS Matrix tražio od nje da im uplati odmah 50 kuna da joj ne bi rasle kamate na dug, no ona je to odbila napraviti.

- Dobro je učinila - svako plaćanje je ujedno i priznanje duga, čime se prekida zastara - objašnjava Iskra Maras, savjetnica "Splitskog potrošača".

 

Naslovnica Hrvatska