Novosti Hrvatska

zadnji u lancu

Vlada smanjuje PDV na meso, ribu, voće i povrće: otkrivamo hoće li se Hrvati napokon jeftinije hraniti i kada, evo što su nam poručili trgovci

zadnji u lancu

Vlada bi trebala trebala zakonom natjerati trgovce da za isti postotak za koji je smanjena stopa PDV-a, smanje i cijene tim proizvodima - drži Iskra Maras Jelavić

Hoćemo li od iduće godine jesti jeftinije, barem kad su u pitanju svježi proizvodi poput mesa, ribe, voća i povrća?

Najava Vlade prema kojoj se za spomenute proizvode od 1. siječnja 2019. godine uvodi niža stopa PDV-a od svega 13 posto ulijeva nadu da bi potrošačka košarica zbilja mogla biti povoljnija. U novom paketu poreznih zakona uvodi se, podsjetimo, i niži PDV na pelene, što Vlada tretira kao demografsku mjeru.

Problem je, međutim, što se trgovce ne može natjerati da snize krajnje cijene navedenih proizvoda kako bi i kupci osjetili ovo porezno rasterećenje.

Minimalne koristi

- Dosadašnja je praksa pokazala, nažalost, da potrošači uglavnom nisu imali koristi od smanjenja PDV-a na određene proizvode dok bi, s druge strane, porast stope PDV-a itekako osjetili.

Oni će vjerojatno i ovog puta minimalno sniziti cijene mesu, ribi, voću i povrću, a sebi će povećati marže i prihode. Sumnjam i da će spomenuto porezno rasterećenje osjetiti i radnici u trgovačkim lancima kroz povećanje svojih plaća, to se nikad dosad nije dogodilo...

Ako Vlada uistinu ima dobru namjeru i želi biti socijalno osjetljiva prema građanima, onda bi trebala pratećim zakonskim propisima natjerati trgovce da za isti postotak za koji je smanjena stopa PDV-a, smanje i cijene tim proizvodima - drži Iskra Maras Jelavić, savjetnica za financije u splitskom Savjetovalištu za zaštitu potrošača.

U Ministarstvu gospodarstva smo pokušali doznati imaju li možda plan na takav način ići prema trgovcima kako bi kupci u praksi osjetili da se Vlada doista brine za obitelji s najnižim primanjima, no odgovor od njih do zaključenja ovog teksta nismo dobili. Odgovor nam je, međutim, stigao od pojedinih trgovaca koji su, kako barem sada navode, spremni na spuštanje cijena u korist svojih kupaca.

- "Konzum" je zadnji u lancu u kojem svi moraju ugraditi smanjenje PDV-a u svoje cijene kako bi od toga na kraju korist imali kupci. Iskreno se nadamo da će svi naši dobavljači to i učiniti. Ako bude tako, smanjenje PDV-a moći ćemo u potpunosti prenijeti na krajnje kupce kroz sniženje cijena za iznos sniženja stope PDV-a. "Konzum" sigurno neće koristiti smanjenje PDV-a za povećanje svoje marže i, kao što smo rekli, možemo se samo nadati da će i drugi tako postupiti - kaže Ivan Širanović iz sektora marketinga "Konzuma".

Bit će sniženja

Na sličan način razmišljaju i u trgovačkom lancu "Lidl":

- Budući da je zadovoljstvo kupaca uvijek u središtu našeg poslovanja, cijene će biti prilagođene upravo u njihovu korist. Ako zakon bude izglasan, kupci će osjetiti porezno rasterećenje pri kupovini svježeg voća, povrća, mesa i ribe u Lidlovim trgovinama.

DM: "Pelene će biti jeftinije!"
Iz lanca drogerija DM poručili su DA oni svakako imaju namjeru sniziti cijene pelenama nakon uvođenja snižene stope PDV-a.

- Pozdravljamo ovu mjeru jer je usmjerena prema roditeljima novorođene i male djece, odnosno kupcima dm-a kojima pelene trenutno predstavljaju jednu od najznačajnijih stavki kućnog budžeta - kaže Maja Bogdanović, menadžerica za asortiman u DM-u.

 

Naslovnica Hrvatska