Novosti Hrvatska

mađari iskoristili priliku

Kako se Hrvatska brine za simbole Domovinskog rata: Kinezi za svoj muzej željeli kupiti MiG 21, MORH ih odbio i ostavio zrakoplov da trune na livadi

mađari iskoristili priliku
I Felix Baumgartner, poznati base skakač, sjeo je na rub pilotske kabine otpisanoga MiG-a 21 u Vrsaru

Kada nije htio MORH, imao je je netko drugi. Točnije, Mađari i njihova državna agencija, koja je objeručke prihvatila ponudu veću od 800 tisuća kuna

Ministarstvo obrane Republike Hrvatske u travnju ove godine dobilo je vrlo interesantnu ponudu iz Kine.

Jedan, naime, tamošnji muzej avijacije u osnivanju pošto-poto želio je među svojim eksponatima imati rashodovani MiG 21, kakav je Hrvatska vojska koristila tijekom Domovinskog rata. Privatni vlasnik muzeja angažirao je za taj posao s MORH-om i posrednika s hrvatske strane, jednu javnosti manje poznatu zagrebačku tvrtku. Iako su Kinezi bili spremni vrlo masno platiti zrakoplov, iz Ministarstva su dobili odbijenicu, tako da od posla na koncu ništa nije bilo.

Tragom ove informacije poslali smo upit MORH-u...

- Možemo vas izvijestiti da je točna informacija da je MORH zaprimio zamolbu tvrtke "Elevon" za ustupanje/prodaju jednog otpisanog primjerka aviona MiG-21 za potrebe privatnog vojnog muzeja u Kini.

U odgovoru MORH-a stoji da nismo u mogućnosti ustupiti/prodati takav avion s obzirom na to da su otpisani zrakoplovi kojima raspolažemo namijenjeni za postav Vojnog muzeja, koji je u izgradnji - odgovoreno nam je iz Službe za odnose s javnošću i izdavaštvo Ministarstva obrane.

Kineze je pred MORH-om zastupao Danijel Vuković, vlasnik tvrtke "Elevon tehnologije", inače bivši zaposlenik Ministarstva. On odmah demantira informaciju iz odgovora koji nam je poslao MORH, odnosno da nikada nije bilo riječi o ustupanju, već isključivo prodaji staroga, demilitariziranoga MiG-a 21.

Predobra ponuda

- Na sajmu u njemačkom Friedrichshafenu upoznao sam bogatog poslovnog čovjeka iz Kine, koji tamo planira otvoriti privatni muzej avijacije. Želja mu je bila među eksponatima imati rashodovani borbeni MiG 21 i Hrvatska je zbog nedavne ratne prošlosti, te posebno stvaranja i uloge lovačkog zrakoplovstva, koju sam im detaljno prezentirao, pobudila veliki interes i bila idealan izbor. Odmah sam s ponudom išao prema MORH-u u travnju i već za mjesec dana dobio njihovu odbijenicu. Kinez je bio spreman platiti 110 tisuća eura za takav zrakoplov, i to bez motora te ostalih uređaja i sustava koji se inače ne vide bez posebne pripreme za muzej, što je 10 ili više puta više od realne cijene. Do cijene u razgovorima nismo ni došli zbog ekspresne odbijenice iz Ministarstva - rekao nam je Vuković.

Ali kada nije htio MORH, imao je je netko drugi. Točnije, Mađari i njihova državna agencija, koja je objeručke prihvatila ponudu veću od 800 tisuća kuna.

- Da ne govorim kakva je propuštena prilika za promociju Hrvatske i naše povijesti, jer je vlasnik bio spreman vratiti zrakoplovu originalni izgled iz Domovinskog rata i dati ga na uvid milijunima turista - dodaje Vuković.

Politika MORH-a, kada su posrijedi otpisani resursi, tim je interesantnija ako se prisjetimo nedavnog teksta iz Slobodne Dalmacije u kojemu se govorilo također o otpisanom zrakoplovu tipa MiG-21 darovanom (za nula kuna!) jednoj privatnoj tvrtki iz Istre. Radilo se o "Adria ulaganjima" d.o.o. iz Vrsara, u vlasništvu Krasnodara Raguža, koja je nedugo nakon darovnice, određene 2015. godine u mandatu ministra Antre Kotromanovića, završila u likvidaciji.

Cijene su šarolike

Iako su nam iz MORH-a tada izričito naveli da se sukladno odluci ministra i sporazumu o darovanju zrakoplov ili dijelovi zrakoplova ne smiju ustupati trećoj osobi bez suglasnosti Ministarstva, MiG 21 je nakon likvidacije "Adria ulaganja" završio u Aeroklubu "Vrsar", kojemu je godinama na čelu Ragužev punac Rajko Tomašić.

Iako je ta činjenica postala javna nakon našeg teksta, nikome od nadležnih u MORH-u nije palo na pamet da postavi pitanje o sudbini MIG-a, a kamoli da ga zatraži nazad.

A zainteresiranih očito ima, i to za pristojan novac. To nam potvrđuje i izvor vrlo dobro upućen u zbivanja na tržištu vojnih polovnjaka.

- Cijene su šarolike, sve ovisi o stanju trupa, očuvanosti kokpita, vrsti MiG-a 21, "osobne priče" zrakoplova. Uvijek se radi o demilitariziranim avionima, iz kojih su u pravilu poskidani najvrjedniji dijelovi. Poanta je da na tome može zaraditi državni proračun, a to se propušta iz tko zna kakvih pobuda. Nema nikakve potrebe da nam silna skalamerija, znači ne samo zrakoplovi već i helikopteri, brodovi, podmornice i slično, trune ili poklanja, pa je onda očerupa kakva suspektna ekipa – navodi naš ekspert.

 

 

Naslovnica Hrvatska