Novosti Hrvatska

‘SLOBODNA’ OTKRIVA

Kabina otpala zbog istrošenosti MiG-a

‘SLOBODNA’ OTKRIVA

Sreća da je Ivan Selak upravljao zrakoplovom

Zamor cjelokupnog sustava zatvaranja poklopca kabine (istrošenost rubne gume za zaptivanje poklopca, te brava poklopca), a pod utjecajem standardnih vibracija, uzrok je nezgode 38 godina starog MiG-21UMD HRZ-a kojemu je nakon uzleta s piste zračne baze Plesa prije dva dana otpao poklopac drugog pilotskog prostora, odnosno kokpita.

Trenažni dvosjed MiG-21UMD, popularna “kockica”, proizveden je davne 1974. godine. U travnju 2003. obavljen je generalni remont u Rumunjskoj, a na proljeće 2013. predviđen je otpis i povlačenje iz službe.

Za upravljačem lovca bio je najiskusniji pilot kojeg ima HRZ, pilot Ivan Selak.

Premda se u javnosti pojavila početna informacija kako, navodno, poklopac druge kabine nije bio dobro zatvoren (informacija je plasirana iz redova Vojne policije koja je obavljala očevid), visoki izvori unutar HRZ-a kazuju da je gotovo nemoguće da zrakoplov, u ovom slučaju MiG-21, uzleti s poluotvorenim poklopcem kokpita koji, dakle, nije propisno zabravljen.

Naime, četiri do pet tehničara radilo je na pripremi i pregledu Selakova aviona prije uzleta. Sukladno proceduri, glavni tehničar predao je prijavak pilotu da je MiG spreman za let. Nakon toga pilot Selak, uz pratnju tog istog tehničara, prema strogo propisanim procedurama, obavio je vizualni pregled aviona i potvrdio vizualnu ispravnost svojim potpisom u knjižicu aviona.

Vizualni pregled obuhvaća pregled trupa i svih vanjskih sustava aviona, od kabine, nosnih i krilnih kotača, pito-cijevi, istrošenost guma kotača, površina krila, zakrilaca, oplate itd...

Kako se poklopac kokpita kod MiG-a 21 zatvara dvama klinovima, golim okom bilo bi uočljivo, posebno oku iskusnog pilota kao što je Selak, da je poklopac lagano podignut, odnosno odvojen od trupa aviona. Treba reći da je Selak pilot s najviše naleta u Domovinskom ratu, te jedini strani pilot koji je u borbenom lovcu letio iznad Izraela.

S obzirom da MiG-21 uzlijeće brzinom većom od 300 kilometara na sat, već bi u toj fazi, u snažnom opstrujavanju oko aviona, došlo do nestandardnih vibracija i buke koju bi proizvodio djelomično zabravljen poklopac druge kabine. Da poklopac kokpita nije bio zabravljen, otpao bi već u trenutku zaleta, odnosno u trenutku odvajanja aviona od tla. Poklopac bi se u toj ranoj fazi odvojio od kabine, a ne na visini većoj od 800 metara kao u slučaju incidenta Selakova MiG-a 21 iznad Plesa.

Samo od dotrajalosti sustava zatvaranja kabine lovca starog gotovo 40 godina, uz standardne vibracije, moguće je da poklopac otpadne na visini od 800 metara.

Malobrojni, ali hrabri piloti HRZ-a, jedini vojnici koji i u miru obavljaju ratne zadaće, s pravom se pitaju što bi bilo da je poklopac kabine MiG-a otpao na visini od par tisuća metara? Bi li država imala na duši život jednog pilota?

DENIS KRNIĆ

‘Nebeski’ vojni policajci

Samo je u Hrvatskoj slučaj da kod nezgoda vojnih aviona očevid provode pripadnici Vojne policije, i to, kako kažu u MORH-u, na “mjestu događaja”. Kako se incident zbio na visini od 800 metara, teško je povjerovati da su vojni policajci došli na “mjesto događaja”. Vojna policija nema ni ovlasti, ni potrebna znanja da vrši očevide u avioincidentima. Njezina je zadaća osigurati prostor u kojem se nalazi avion ili njegovi dijelovi.

Skupio 2400 sati leta

MiG-21, popularna “kockica”, u letačkoj je knjižici skupio 2400 sati leta ili dvostruko više nego što je predvidio ruski proizvođač. Ta činjenica samo potvrđuje pouzdanost ruske tehnike, posebno MiG-ova, za koje se često kaže da su “kalašnjikov među avionima”.

Samo dva visinska odijela u HRZ-u

Tužno stanje u HRZ-u dobro ilustrira i podatak da samo dva pilota imaju visinska odijela, svi ostali lete u običnim kombinezonima.

Sreća da je Ivan Selak upravljao zrakoplovom

Sreća da je zrakoplov kojem je u utorak tijekom probnog leta otpala pilotska kabina bio ruski i da je njime upravljao Ivan Selak. Tako su nam jučer najnoviji incident u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu prokomentirali neki od bivših pripadnika HRZ-a, koji su pristali razgovarati o oštećenju MiG-a 21 prije dva dana bez da im navodimo identitet.

- Riječ je o MiG-u starom više od 30 godina, što znači da mu je istekao rok trajanja, iako se avion upravo vratio s remonta u Rumunjskoj. Budući da je ipak riječ o ruskoj proizvodnji, sve je prošlo bez većih oštećenja i dodatnih poteškoća, što u nekim drugim slučajevima, neke druge proizvodnje, vjerojatno ne bi bio slučaj.

Selak je naš jedini preostali probni pilot, obučen u bivšoj JNA i, zapravo, naš najbolji kadar – kaže jedan od naših sugovornika. Ne ulazeći u uzrok incidenta, odnosno kvara na zrakoplovu, naši izvori kažu da na takve stvari, na žalost, treba računati jer je riječ o zastarjeloj tehnici koja hitno treba zamjenu.  V.  MARJANOVIĆ

Volio bih da kupimo nove avione, ali...

Ministar obrane Ante Kotromanović izjavio je kako je potrebno najkasnije u sljedećih 45 dana donijeti odluku o tome hoće li Hrvatska nabaviti nove avione za ratno zrakoplovstvo ili ići u remnot postojećih migova te najavio skoru sjednicu Vijeća za obranu koje će o tome donijeti odluku.

Upitan o tome kakva će odluka biti, a nakon jučerašnjeg otpadanja zadnje pilotske kabine na Migu 21 tijekom probnog leta, Kotromanović je uoči današnje sjednice Vlade rekao kako odluku treba donijeti što prije jer se s njom već ionako kasni.

„Nažalost, dugo se odgađala odluka i meni je žao što se na nju čekalo osam godina. Mi sad na jedan način moramo žuriti i donijeti nekakvu odluku. Razgovaramo i tražimo ono što je za nas najbolje, najrentabilnije, najjeftinije s obzirom na stanje u ukupnom gospodarstvu i financijama“, rekao je Kotromanović i ponovio da će se napraviti „ono što je u ovom trenutku najisplativije i najbolje za Hrvatsku“ te da i idući tjedan slijede razgovori „s nekim ljudima koji nude određene opcije“.

Upitan što je izgledno, remont ili nabavka novih aviona, Kotromanović je rekao kako je „sve izgledno“. „Kao ministar obrane volio bih da kupimo nove avione, ali to ne ovisi o meni. Mi ćemo imati Vijeće za obranu i ono će razmotriti sve ponude do najsitnijih detalja. Ako ćemo imati nešto više novca možemo imati nešto veće ambicije, ako ćemo imati sredstva kakva su danas na raspolaganju onda je to ono što imamo“, ustvrdio je.

Ističe kako je potrebno reagirati „najviše za mjesec i pol dana“. „Mi to moramo naprosto jer bilo koja odluka koju donesemo u ovom trenutku pomalo kasni jer je odluku trebalo donijeti prije tri godine“, dodao je.

Upitan je li točno da će se prodati dio vozila čiju je nabavku Hrvatska ugovorila s tvrtkom Patrija, a kako bi se kupili ophodni brodovi, Kotromanović je rekao kako su sredstva za ophodni brod za iduću godinu osigurana, ali je cilj riješiti se jednog dijela vozila Patrije jer nam ovom trenutku nije potrebno 126 komada. Bolje je da ta sredstva iskoristimo za nešto drugo, kazao je novinarima.
Naslovnica Hrvatska
Page 1 of 2FirstPrevious[1]2Last