Novosti Hrvatska

Je li dogovorena gradnja broda u splitskom škveru predizborni trik, smirivanje radnika ili opasnost po splitskog brodara, još uvijek nije posve jasno

Mali dioničari ‘Jadroplova’ zbog novogradnje prijete tužbama

Je li dogovorena gradnja broda u splitskom škveru predizborni trik, smirivanje radnika ili opasnost po splitskog brodara, još uvijek nije posve jasno

Ugovorena cijena  novogradnje proglašena je poslovnom tajnom, a spekulira se s iznosom od 50 milijuna dolara, što je daleko iznad tržišnih okvira. U škveru je probuđen optimizam, a među suvlasnicima splitskog brodara strah

Branimir Kovačić, predsjednik Uprave ‘Jadroplova’
Najavljivano – provedeno. Dan nakon što je Europska komisija odobrila plan restrukturiranja “Brodosplita” i time dala zeleno svjetlo za sklapanje novih poslova, u splitskom je škveru, kako smo i predviđali, ugovorena (na internetskim stranicama “Brodosplita” spominje se tek pismo namjere) gradnja broda za prijevoz sipkih tereta za “Jadroplov”, jedinog teretnog brodara u većinskom državnom vlasništvu, s opcijom gradnje još jednog broda istih značajki.

Svečanost nije propustila ni premijerka Jadranka Kosor, očekivano koristeći taj trenutak za predizborno agitiranje pod kapom “ostvarenih obećanja” o europskoj dopusnici za daljnji rad najvećeg hrvatskog brodogradilišta, ali u sjeni svega bilo je primjetno kako na feštu nisu pozvani vodeći lokalni HDZ-ovci, uključujući Krunu Peronju, čelnika županijske organizacije stranke i predsjednika Nadzornog odbora “Jadroplova”.

Odlična je to vijest za brodograditelje, partnerske tvrtke i sve ostale koji čine poslovni krug oko “Brodosplita”, iako je Tomislav Debeljak, vlasnik DIV-a, tvrtke kojoj je Vlada povjerila status potencijalnog novog vlasnika škvera, na marginama ceremonije izjavio kako je u “brodogradilištu trenutačno višak oko 500 radnika, mahom administrativaca”, što je u suprotnosti s navodima sindikalaca da u tom sektoru radi tek 350 ljudi.

Nekoliko dana potom objavljeno je i kako dodatnih 90 škverana odlazi na “čekanje”, ali sve to nije umanjilo optimizam među djelatnicima “Brodosplita”. Za razliku od škverana, na sklopljeni posao s neskrivenom skepsom očito gledaju pojedini mali dioničari “Jadroplova” i pratitelji domaćeg pomorskog biznisa, smatraju da bi ugovorena cijena novogradnje, koja je proglašena poslovnom tajnom, mogla izići izvan tržišnih okvira i (kreditno) opteretiti poslovanje tvrtke, jer se u javnosti licitira i iznosima oko 50 milijuna dolara, koliko su koštali bulk carrieri “Peristil” i “Sveti Dujam”, lanjske prinove u floti kompanije, također izgrađene na splitskim navozima.

Međutim, iz “Brodosplita” smo dobili informacije kako će cijena broda po svemu sudeći biti manja od 50 milijuna dolara, dijelom i zbog smanjenih troškova proizvodnje, dok su nam iz “Jadroplova”, unatoč našem vrlo preciznom pitanju, službeno odgovorili da je “cijena u skladu sa stanjem na globalnom tržištu novogradnji”.

Osigurana sredstva

– Cijena odražava i ispunjenje naših određenih zahtjeva u gradnji i opremanju broda, koji su povezani s novim propisima i tržišnim zahtjevima. Financiranje broda smo u potpunosti osigurali i realizirali – ustvrdio je u dopisu Branimir Kovačić, predsjednik Uprave splitske kompanije, koji je do transfera u “Jadroplov” pregovarao o istom poslu kao komercijalni direktor “Brodosplita”.

To bi, među ostalim, značilo da bi novi brod trebao imati bolje značajke, pa bi se mogla postići ušteda goriva oko 10 posto u odnosu na “Peristila” i “Svetog Dujma”, a zbog novog sustava bojenja podvodnog dijela oplate, s petogodišnjim jamstvom trajnosti, uštedjelo bi se i na dokovanjima. Uz to, na novogradnji bi se pripremila oprema za ugradnju uređaja za pričišćavanje balastnih voda, što će do 2016. biti obveza za sve brodove.

Kad će posao u škveru krenuti još uvijek je vrlo neizvjesno, a suvlasnici splitskog brodara nadaju se da je sve to predizborni politički igrokaz /Jadran Babić/Cropix
No, izneseni argumenti vjerojatno neće zadovoljiti sve koji su se alarmantnim e-mailovima obraćali našoj redakciji ili su po specijaliziranim internetskim forumima izražavali sumnju da bi novi ugovor, ako bi cijena novogradnje iskočila iz tržišnih okvira, financijski ugrozio “Jadroplov” i njegove (su)vlasnike, posebice male dioničare. Čuju se i prijetnje o podizanju kaznenih prijava protiv odgovornih u “Jadroplovu” zbog nesavjesnog poslovanja.

Naime, dioničari strahuju za dugoročno poslovanje tvrtke na zdravim temeljima i izražavaju bojazan od brzog smanjenja novčanih zaliha na bankovnim računima “Jadroplova”, što je plod uspješnog poslovanja tijekom proteklih godina. Cijeli posao morat će odobriti i Nadzorni odbor kompanije na čelu s Krunom Peronjom koji je nedavno izjavio da će se spomenuti ugovor i sve okolnosti, što uključuje i cijenu, razmotriti na skoroj sjednici.

Glavni “nadzornik” brodara ostao je donekle zagonetan, ali teško je očekivati otpor odluci potvrđenoj iz Vlade, posebice u kontekstu spekulacija da mu se trese pozicija u “Jadroplovu”, koja mu, kao regionalnom stranačkom čelniku i poduzetnom odvjetniku, u posljednje vrijeme predstavlja svojevrstan balast.

piše gordan zubčić

Svjetske cijene

Cijena brodova za prijevoz sipkih tereta koji se sve rjeđe proizvode na europskim navozima, u pravilu je viša od vrijednosti takvih tipova novogradnji iz kineskih škverova, ali nije uvijek povezana s jednakom razinom kvalitete i opreme broda. Naime, na Starom kontinentu teško je izgraditi bulk carrier za 30 ili 35 milijuna dolara, pri čemu jeftinija dalekoistočna radna snaga i postojanje državnih/javnih potpora nisu presudni faktori. Ipak, viša razina kvalitete i bolja opremljenost brodova dolazi do izražaja tijekom njihove plovidbe. U Japanu i Koreji takvi brodovi, neupitne kvalitete, stoje do 31 milijun dolara.

Škver još nema plan rada

Iz oba poslovna tabora nisu nam mogli potvrditi kada će početi gradnja prvoga ugovorenog broda. Dok u “Jadroplovu” tvrde kako bi radovi trebali startati “u skoroj budućnosti”, iz “Brodosplita” nam je poručeno kako je “Plan rada za 2011. godinu u izradi”, a tim dokumentom će biti određeni termini za pojedine proizvodne faze i angažiranje radnika. S početkom gradnje bulk carriera za domaćeg brodara bit će povezan i povratak dijela radnika koji su na “čekanju”, ali još više će njihov ponovni angažman ovisiti i o drugim ugovorima (domaće kompanije, Grci...) o čijoj se realizaciji upravo vode pregovori.

Odustajanje od polovnig broda

Aktualno čelništvo “Jadroplova” očito odustaje od kupnje rabljenog broda do pet godina starosti, što je bio dio poslovnog plana smijenjene Uprave koju je predvodio Stjepan Papić i za što je krajem prošle godine podignut kredit kod jedne njemačke banke. – U ovom trenutnu ne vidimo na tržištu rabljeni brod koji bi odgovarao našim zahtjevima. Smatramo da kupnja takvog broda umanjuje sposobnost “Jadroplova” da odgovori zahtjevima tržišta u skoroj budućnosti – ističe Kovačić.

Naslovnica Hrvatska