Novosti Hrvatska

SAMOBORSKA TVRTKA, KOJA ŽELI KUPITI ŠKVER, NIJE ŠOKIRANA VLADINOM ODLUKOM I VEĆ JE IZRAČUNALA KOLIKO ĆE GODIŠNJE IZDVAJATI ZA KONCESIJU

DIV: Za ‘Brodosplitovo’ pomorsko dobro plaćat ćemo 1,6 milijuna kuna

SAMOBORSKA TVRTKA, KOJA ŽELI KUPITI ŠKVER, NIJE ŠOKIRANA VLADINOM ODLUKOM I VEĆ JE IZRAČUNALA KOLIKO ĆE GODIŠNJE IZDVAJATI ZA KONCESIJU

Doista ne znam  čemu čuđenje nekih kupaca škverova na takvu Vladinu odluku. Mi smo povećanje naknade ukalkulirali u naše računice tako da nema iznenađenja, kazao nam je vlasnik DIV-a Tomislav Debeljak

Odluka Vlade o povećanju naknade za pomorsko dobro brodogradilišta “Kraljevica”, “3. maj”, “Brodotrogir” i “Brodosplit” sa 50 lipa na 3 kune po metru četvornom površine je očekivana. Preciznije rečeno, izmjena iznosa koncesijske naknade jedan je od postavljenih uvjeta natječaja za prodaju škverova.

Vladinom odlukom mijenja se iznos koncesijskih naknada za pomorsko dobro koje se koristi u gospodarske svrhe, tako da će brodogradilišta ubuduće plaćati stalni dio u iznosu od tri kune po četvornome metru zauzete površine, te promjenjivi dio naknade u iznosu od jedan posto od godišnjeg prihoda.

Te će koncesije za svako brodogradilište biti utvrđene i posebnim ugovorima, a Božidar Kalmeta, ministar mora, potvrdio je da su ugovori pripremljeni. U slučaju splitskog škvera godišnja naknada za korištenje 560 tisuća metara četvornih pomorskog dobra, s dosadašnjih 280 tisuća kuna godišnje, raste na milijun i 680 tisuća kuna.

U samoborskoj tvrtki “DIV”, koja slovi za favorita u kupnji “Brodosplita”, kažu kako su povećanje iznosa koncesijske naknade odavno ukalkulirali u studije.

Nema monopola

- Doista ne znam čemu čuđenje nekih drugih na tu odluku. Povećanje iznosa naknade za pomorsko dobro poznata je i precizna stavka iz natječaja za kupnju brodogradilišta. Mi smo to povećanje ukalkulirali u sve naše računice i studije tako da nema iznenađenja - kaže nam Tomislav Debeljak, predsjednik Uprave DIV-a.

U javnosti su se pojavile spekulacije da, ako Danko Končar, odnosno njegova tvrtka “Jadranska ulaganja”, postane vlasnikom triju brodogradilišta - “3. maj”, “Kraljevica” i “Brodotrogir” - na scenu stupa velika vlasnička koncentracija u domaćoj brodogradnji.

Kako su nam pojasnili ekonomski stručnjaci, brodograđevni monopol trenutačno nije moguć iz više razloga. Prvo, kazuju upućeni, gore spomenuta tri brodogradilišta imaju zajedno puno manje kapacitete nego “Brodosplit” i pulski “Uljanik”.

Ilustracije radi, prijašnjih godina Splićani i Puljani su godišnje isporučivali u prosjeku 9 brodova, sofisticiranijih klasa, dok su ta tri manja škvera na godišnjoj razini producirala tek 4 broda, niže složenosti u odnosu na Split i Pulu.

Drugo, s obzirom na to da su domaća brodogradilišta u procesu privatizacije i restrukturiranja, pojašnjeno nam je, ona su u svim dokumentima klasificirana kao “društva u teškoćama”.

I to je razlog da se prema pravilima o tržišnom natjecanju Europske komisije Končara ne gleda kao točku tržišno nedopustive koncentracije u brodogradnji.

DENIS KRNIĆ, foto: arhiv cropix

Ocjena koncentracije poduzetnika

Kako nam je pojasnila Olgica Spevec, predsjednica Vijeća AZTN-a, da bi se utvrdila koncentracija poduzetnika, potrebna je prijava sudionika te koncentracije, temeljem čega AZTN donosi mišljenje.

- Prvi korak je prijava koncentracije Agenciji, a prije toga njezini sudionici moraju procijeniti je li eventualna preuzimanja brodogradilišta uopće ispunjavaju uvjete za prijavu koncentracije - kazala je čelnica AZTN-a.

Naslovnica Hrvatska