Novosti Biznis

vremena turizam ugrožavaju klimatske promjene

Padne li kiša ili zahladi, vraćamo novac gostima

vremena turizam ugrožavaju klimatske promjene

Putničko osiguranje vremena čini mali dio tržišta s osiguranjem vremena, čija se vrijednost kreće oko 32 milijarde dolara, a tu se krije golem potencijal

Putničko osiguranje vremena čini mali dio tržišta s osiguranjem vremena, čija se vrijednost kreće oko 32 milijarde dolara, a tu se krije golem potencijal

Osiguravajući proizvodi imaju u turizmu golemi potencijal, ustvrdio je na nedavnoj konferenciji o klimi u Ženevi Daniel Scott, šef specijalnog tima koji se u okviru Svjetske meteorološke organizacije bavi vezom između turizma i klimatskih kretanja. Scott dodaje da se takvi proizvodi pojavljuju, ali su malo iskorišteni te čak ima turističkih operatora koji o tome ništa ne znaju.

Hvar i Barbados

Nisu ovo nove stvari ni na prostorima bivše SFRJ u kojoj se, još prije više od 30 godina, kada je tek počinjala liberalizirati ekonomiju i uvoditi tržišne principe, Hvar reklamirao time što je gostima u dane kada padne makar kap kiše naplaćivao samo pola pansiona, a kada bi temperatura bila ispod nule ili bi padao snijeg, pansion bi bio besplatan.

Među pionire u turističkom osiguranju vremena spada sve posjećeniji otok Barbados, koji garantira turistima vraćanje novca (tzv. garancija perfektnog vremena) ako se temperatura tijekom dana spusti ispod 26 stupnjeva ili padne dnevno više od pet milimetara kiše.

Također, neki ski-centri u Europi i Sjevernoj Americi nude vraćanje novca turistima ako snijega ne bude dovoljno ili ne bude odgovarajuće kvalitete. Kanadska kompanija Bombardier Motor vraća novac za kupljeni snježni skuter ako u tri godine nema dovoljno snijega u određenim zimskim centrima u Kanadi i SAD-u.

Neke turističke agencije već nude osiguranje za slučaj kiše u vrijeme odmora. Protiv kiše se, na primjer, osigurao jedan od najvećih svjetskih golfskih turnira u Sjevernoj Karolini, jer bi kiša drastično smanjila posjet.

Admir Buljubašić/CROPIX

Poplave, suše...

Jedan lanac londonskih vinskih kavana osigurao se protiv slučaja da temperatura ne dostigne 24 stupnja četvrtkom i petkom tijekom pet mjeseci, jer analize pokazuju da gosti za hladnijeg vremena radije ostaju kući. Ukratko, svi se nastoje osigurati od rizika na koje sami ne mogu utjecati, a koji se značajno odražavaju na njihovo poslovanje.

Prema ekspertima, upravo je turizam među sektorima koji su najviše ugroženi klimatskim promjenama, izraženim, na primjer, u odstupanjima od pravilnosti u kišnim padalinama, podizanju mora time i poplavljivanju i obezvrjeđivanju plaža, koraljnih otoka i drugih priobalnih turističkih vrijednosti i objekata.

Scott priznaje da je teško utvrditi koliko ukupno vrijedi putničko osiguranje vremena. Sigurno je, ipak, da čini samo mali, reklo bi se čak zanemarivo mali, dio tržišta s osiguranjem vremena čija se vrijednost 2007./8. kretala oko 32 milijarde dolara.

Osiguranje vremena je sada, međutim, pretežno usmjereno na poljoprivredu i energetiku (protiv suše u poljima, smanjenja vodotokova u hidroelektranama, poplava...).

Muke po evidenciji

Ozbiljna prepreka za širenje osiguranja vremena u zemljama u razvoju jest nedostatak povijesnih podataka, odnosno relativno kratko vrijeme otkad se vode redovne meteorološke evidencije (najstarija je u Britaniji, Francuskoj i Austriji - iz 18. stoljeća, ostale zemlje u Europi većinom od druge polovice 19. stoljeća) na osnovi koje bi se računali rizici.

735 mlrd. $

iznosio je ukupan prihod od turizma u 2006. godini, prema podacima Svjetske organizacije za turizam

221 mlrd. $

od ukupnog prihoda turizma u 2006. godini otpadala je na ekonomije u razvoju. U nekim otočnim zemljama čak polovicu bruto društvenog proizvoda (BDP) čine prihodi od turizma

Naslovnica Biznis