Novosti Biznis

NIKAD ČULI ZA BONTON

Imate li vi kolege koji vam kradu marende, ostavljaju nered u WC-u, deru se na sav glas i tužakaju sve šefu? Pristojnost u domaćim tvrtkama i nije na nekom nivou...

NIKAD ČULI ZA BONTON
Gušt je raditi s ugodnim kolegama u lijepom okruženju, ali nisu svi te sreće
Gušt je raditi s ugodnim kolegama u lijepom okruženju, ali nisu svi te sreće

Super je stvar kad radite posao koji volite i okruženi ste ugodnim i pristojnim kolegama, ali isto tako vrijedi i obrnuto: pravi je horor kad morate raditi ono što ne volite i to u ružnom radnom okruženju.

Više od pola dana i to onoga najaktivnijeg provedemo na poslu, pa se atmosfera s posla itekako preslikava na naše raspoloženje. Specijalizirani portal MojPosao je netom  proveo istraživanje ''Pristojnost na radnom mjestu'', u okviru kojeg je više od 700 ispitanika, od čega 64 posto žena i 36 posto muškaraca, podijelilo vlastita iskustva i razmišljanja o navedenoj temi.

Alen Mrvac iz Odnosa s javnošću portala MojPosao nas je informirao do kakvih su podataka pri tom došli.

- Općenito gledano, možemo reći kako je razina pristojnosti na poslu dobra, iako bi se na njoj moglo poraditi. Naime, taj stav dijeli trećina naših ispitanika (37 posto). Ocjenu više, onu 'vrlo dobar', kolegama s posla dodijelilo je 28 posto ispitanika, dok se za čistu peticu, uz napomenu kako ''njihovi kolege znaju što je pristojnost'', odlučilo 13 posto osoba. Međutim, postoji i druga strana priče i ona manje pozitivna iskustva – 17 posto sudionika istraživanja ističe kako njihovi kolege ''jedva zadovoljavaju osnove lijepog ponašanja'', a 5 posto ljudi ponašanje suradnika ocjenjuje jednom riječju – užas- pokazalo je ovo istraživanje.

Kad je riječ o iritantnim navikama naših kolega, najviše nas smetaju tzv. 'brbljavci'. Ispitanici ističu kako otprilike polovica njihovih suradnika (52 posto) previše priča, a svaki treći kolega vodi glasne, privatne telefonske razgovore. Pri samom vrhu liste nepristojnih navika nalaze se i bahato ponašanje, kojim se može 'podičiti' čak 41 posto naših kolega, prostačenje praćeno neumjesnim komentarima (35 posto) te glasno puštanje glazbe u uredu (11 posto). Na pitanje o higijenskim navikama osoba u našoj radnoj okolini, najveći broj ispitanika, njih 86 posto, odgovara kako većina kolega vodi računa o osobnoj higijeni.

Anketari su ispitanike zamolili i da im, navođenjem konkretnih primjera, približe vlastita iskustva s (ne)pristojnošću na radnom mjestu. Tri četvrtine ispitanika je tako kazalo kako je barem jednom ušlo u toalet u kojem je netko prethodno napravio i ostavio ''nered'', a takvi nenadani ''susreti'' su učestaliji u muškim nego ženskim toaletima.

Svaki četvrti ispitanik je doživio da mu je netko pojeo užinu, a svega 2 posto ispitanih priznalo krađu tuđeg obroka. OK, ponekad se znamo poslužiti tuđim mlijekom ili kavom – takvoj aktivnosti je sklono 13 posto ispitanih. Što se tiče manje učestalih, ali upečatljivih, negativnih navika kolega, ispitanici su navodili: nepoštivanje organizacije posla i laganje da je nešto hitno, iako nije, nadalje: spavanje na radnom mjestu, 'cinkanje' šefu i zabijanje 'noža u leđa', kuhanje hrane snažnog, neugodnog mirisa u uredskoj kuhinji, za radnog vremena... Neke su anketirane žene istaknule kako je smetaju konstantna pitanja o tome kada planiraju zatrudnjeti i otići na porodiljni.

Sukladno rezultati ovoga istraživanja, brojni ističu da se u takvim situacijama ne libe otvoreno ukazati na problem.

- U pravilu odabiremo iskreni razgovor s 'nepristojnim' kolegom, a u nešto manjoj mjeri o nečijem neprikladnom ponašanju pričamo sa zajedničkim kolegom iz ureda, odnosno nadređenom osobom. U velikoj većini slučajeva taj razgovor vodimo u četiri oka, iako ima i onih koji vole 'publiku' i ne zaziru od rasprave pred drugim suradnicima. Oni stidljiviji među nama nesuglasice pokušavaju riješiti putem e-maila ili anonimnom porukom, dok zagovornici teorije prema kojoj 'u svakoj šali ima pola istine' na problem ukazuju korištenjem humora- ističu na portalu MojPosao.

Dvije trećine osoba se barem jednom u svojoj profesionalnoj karijeri zbog nepristojnosti kolege našlo u neugodnoj situaciji pred poslovnim partnerom ili klijentom. Najčešće se radilo o osjećaju neugode ili srama koji je prošao bez većih posljedica (75 posto, ali događale su se i konkretnije, za posao nepovoljnije, stvari – otvoreni prigovori poslovnih partnera, odlazak partnera sa sastanka pa čak i narušavanje ili prekid poslovnih odnosa.

Zaposlenici malih tvrtki ili institucija (do 19 zaposlenika) imaju najmanje problema s nepristojnim kolegama. Gotovo polovica (49 posto) ispitanika koji rade u malim tvrtkama ponašanje suradnika ocjenjuje vrlo dobrom ili odličnom ocjenom, dok se za takve visoke ocjene odlučuje 40 posto zaposlenih u srednje velikim tvrtkama (od 20 do 199 zaposlenika) i 38 posto djelatnika velikih tvrtki (iznad 200 zaposlenika).

Naslovnica Biznis