Novosti Biznis

IZVOZNIK BEZ PREMCA

Solinska tvrtka obara rekorde dobiti, lani su uprihodili 1,3 milijarde kuna! Imaju osam tvornica i 3000 zaposlenih, s predsjednikom Uprave pričali smo u čemu je tajna uspjeha

IZVOZNIK BEZ PREMCA

AD Plastik na rekordnim je razinama dobiti i podiže letvicu s povijesnim rastom ukupnih prihoda.  

U prošloj godini uprihođeno je 1,3 milijarde kuna, što je rast od 21,2 posto u odnosu na 2017., a neto dobit Grupe iznosila je 89,32 milijuna kuna, što je povećanje na godišnjoj razini od 27,23 posto.

Ove je godine s novim poslovima planiran daljnji rast prihoda od 10 posto, a već u prva tri mjeseca ove godine ostvareni su poslovni rezultati od 348,3 milijuna kuna.

Jedna od perjanica hrvatske industrije prošlog se tjedna okitila i laskavom titulom najboljeg velikog izvoznika. Nagrada Zlatni ključ posebno je priznanje izvrsnosti, a AD Plastik je, osim osvojene nominacije, bio nominiran u još čak tri kategorije: "najinovativniji izvoznik", "najbolji izvoznik u Francusku" i "najbolji izvoznik u Sloveniju" u 2018. godini.

Solinski koncern jedan je od vodećih dobavljača automobilske industrije u istočnoj Europi s osam tvornica u pet zemalja i 3000 zaposlenika različitih profila (polovina u Hrvatskoj), te proizvodi više od milijun različitih dijelova godišnje za osamdesetak modela vozila koji se isporučuju u 24 zemlje diljem svijeta.

Njihovi se proizvodi nalaze u vozilima najvećih svjetskih proizvođača automobila.

Iskorak u montaži

Ostvariti to na globalnom tržištu znači biti u stanju osigurati besprijekornu kvalitetu, osigurati savršenu uslugu i postići cjenovnu konkurentnost.

– To nije nipošto jednostavno jer Hrvatska je skupa država i poreznu politiku zasigurno treba unaprjeđivati. I dalje imamo preskupu administraciju u odnosu na zemlje u okruženju. Istina, neki su pomaci napravljeni, ali nužno je imati jasnu industrijsku strategiju i još konkretnije mjere za pomoć gospodarstvenicima, a posebice izvoznicima.

Nije nam lako zadovoljiti svjetske kriterije u našim uvjetima, ali ipak dokazujemo da je to moguće – kaže predsjednik Uprave Marinko Došen.

Sve što proizvede naš najveći proizvođač plastičnih dijelova za automobile ima kupca u svijetu, uz profitabilnost koja je viša od prosjeka autoindustrija. Ali biti izvoznik u Hrvatskoj znači i plaćati danak (pre)jakoj domaćoj valuti. U slučaju AD Plastika to znači godišnji gubitak i do 15 milijuna kuna.

– Kad bismo uzeli tečaj iz 2014., samo u posljednjih pet godina na jačanju kune izgubili smo gotovo 90 milijuna kuna prihoda. Cijelu jednu tvornicu – reći će Marinko Došen, koji sanja dan kad će Hrvatska uvesti euro.

Do tada radi se punom parom. Prethodna godina bila je u prvom redu projektna jer se pripremala serijska proizvodnja ključnih vozila AD Plastik Grupe, i to faze 1 Twinga i Smarta, te Renault Clia u redizajniranim i moderniziranim verzijama.

Početkom travnja započela je serijska proizvodnja novog Twinga, upravo su počele prve isporuke i za veliki projekt novog Clija 5, koji se proizvodi u slovenskom Revozu. Do kraja godine počinje i serijska proizvodnja 80 milijuna eura vrijednog posla dogovorenog za novo Fordovo vozilo Puma.

– Značajno je da prvi put radimo bojene komponente za neko od Fordovih vozila, što potvrđuje značajan razvoj i unaprjeđenje suradnje s kupcem – ističe Marinko Došen, naglašavajući kako je cilj isporučiti proizvod sa što većom dodanom vrijednošću.

– Jedan od načina ostvarenja tog cilja je i iskorak u segmentu montaže. Stoga radimo sve veći broj proizvoda s naknadnim montažama ili montažama na izlazu iz procesa injekcijskog prešanja. Sve su veći zahtjevi dizajna vozila za "personalizacijom" komponenti, što za posljedicu ima sve složenije procese montaže.

Kako bismo to mogli pratiti kapacitetima i kvalitetom, veliku važnost dajemo unaprjeđenju i automatizaciji opreme za montažu ugradnjom robota, sustava za detekciju grešaka i sl. Tako, primjerice, za novi Clio 5 imamo tri montaže, i to prednje i stražnje konzole, te obloga ispod volana.

U Solinu i Zagrebu uložili smo u nove naprave za montažu i time podigli stupanj njihove automatizacije. U Solinu je zbog mobilnih rukohvata za PSA Grupu investirano u dodatnu napravu za montažu i do kraja godine još će jedna biti instalirana.

U Zagrebu su instalirane nove naprave za montažu kućišta prednjih lampi, naprave za montažu branika, obloga vrata, instrument-ploče i spojlera za novi Clio.

U prilog važnosti istraživanja i razvoja unutar AD Plastik Grupe govore i ulaganja u ovaj dio poslovanja od četiri posto godišnjih prihoda. Stoga posebno istaknutu ulogu imaju visokorangirane inženjerske usluge: u Hrvatskoj zapošljavaju više od 250 inženjera različitih profila, ali više od sto ih je u odjelu istraživanja i razvoja, gdje su podijeljeni po tehnologijama, proizvodima i kupcima.

Fleksibilnost i održivost

Stalno povećavaju broj zaposlenih u Hrvatskoj, posebice u Dalmaciji, gdje je sjedište kompanije, te istraživanje i razvoj, u kojemu mladi inženjeri imaju mogućnost stjecanja novih, stručnih znanja kod najrenomiranijih svjetskih proizvođača automobila.

Industrija u kojoj gotovo ne postoje zalihe i proizvodi se isporučuju izravno na linije montaže ne ostavlja prostor za pogrešku, a visoki standardi ne dopuštaju alternativna rješenja. Linije za proizvodnju na neki su način logistički integrirane u procese proizvodnje kupaca, a stalna i točna isporuka proizvoda visoke kvalitete preduvjet su opstanka.

AD Plastik prati sve najmodernije trendove u autoindustriji, u nekim je segmentima lider s inovacijama (svako četvrto vozilo proizvedeno u Europi imat će rukohvate AD Plastika) i raste jače od tržišta. Je li održivo?

– Mi smo na globalnom tržištu mala kompanija i ti novi poslovi koje dogovaramo omogućavaju nam da rastemo brže od tržišta. Kao mala kompanija, fleksibilniji smo za dogovore i vjerujemo da je to održivo, što potvrđuju i naši financijski rezultati – kaže čovjek koji već petu godinu niže velike uspjehe na čelu proizvodne tvrtke i najboljeg velikog hrvatskog izvoznika.

Novi poslovi AD Plastika

U ovoj godini već su ugovoreni novi poslovi vrijedni 57 milijuna eura. Proizvodnja će početi već sljedeće godine, a projekti će trajati od četiri do deset godina.

PEUGEOT 208, PEUGEOT 2008, CITROEN DS3 CROSSBACK i OPEL CORSA – rukohvati (20 milijuna eura)

JEEP COMPASS – rukohvati (6,8 mil. eura)

CITROEN C3 – bočne letvice (3 mil. eura)

OPEL ADAM CROSSBACK – unutarnje obloge motora (1,4 mil. eura)

CITROEN PICASSO i C-ELYSEE – nosači zvučnika (1,7 mil. eura).

NOVI FIAT 500e – veliki broj komponenti interijera i uvodnici zraka (13,9 mil. eura).

SUZUKI VITARA i S CROSS – oblog hladnjaka

AUDI A3, AUDI A3 CC, BMW 3 razni dijelovi (3,6 mil. eura)

AUDI – vanjske obloge vrata i komponenti branika (2,2 mil. eura)

BMW – krovne letvice (0,9 mil. eura)

RENAULT TRAFFIC – nosači radara (1,5 mil.eura)

NISSAN NAVARA i VOLVO V40 – kućišta svjetla (5,1 milijun eura)

 

Rade i za Bentley

Na mađarskoj proizvodnoj lokaciji proizvode se i dijelovi za Bentley, proizvođača s iznimno visokim standardima kvalitete. Najviše se proizvode plastične komponente koje se oblažu specijalnom kožom isporučenom od kupca koji strogo nadzire proces.

– Do kraja 2019. planira se potpuna integracija TiszaAutomotiva u sustav AD Plastik Grupe, pa će lokacija u Mađarskoj biti spremna za nove izazove. Tvornica ima veliki potencijal i sigurno će pridonijeti našem pozicioniranju kao jednog od vodećih globalnih dobavljača na području istočne Europe – kaže Daniel Kovač, direktor tvornice TiszaAutomotive.

Naslovnica Biznis