Novosti Biznis

propuštene prilike

Hrvatska kao zemlja 'Igre prijestolja'? Taj smo adut slabo iskoristili, a marketinški stručnjak otkriva i da nam je zbog trome birokracije izmaknulo snimanje 'Gospodara prstenova' kod nas

propuštene prilike

Koristimo li u Hrvatskoj na pravi način brojne potencijale koji će kod stranaca izazivati pozitivne asocijacije na našu zemlju? To pitanje, zapravo tema, više je puta aktualizirano, a mnogo se o tome govorilo nakon prošlogodišnjeg senzacionalnog uspjeha hrvatske nogometne reprezentacije, kada se za malu Hrvatsku čulo u svakom kutku svijeta.

Kao posljednji primjer o korištenju ili nedovoljnom korištenju aduta za promociju zemlje u javnosti se spominje planetarno popularna serija Igra prijestolja, snimana u Hrvatskoj. Naš stručnjak za odnose s javnošću i marketing Krešimir Macan ističe za Glas Slavonije da je većina lokacija na kojima je serija snimana izvukla ili izvlači korist zbog toga, ali da to nije iskorišteno na nacionalnoj razini.

- Mladi turisti danas ne putuju zbog povijesti, nego zbog zabave. Njima su manje zanimljive zidine i višestoljetna povijest Dubrovnika od, recimo, lokacija snimanja Igre prijestolja. Dubrovnik je tu napravio rebrending i iskoristio činjenicu da je u njemu snimano mnogo scena te popularne serije. I drugi bi gradovi to morali iskoristiti. U Dioklecijanovoj palači također su snimane neke scene, u podrumima su, recimo, bili oni zmajevi. U okolici Splita je snimano. Klis se nalazi u brojnim scenama, Šibenik također. Dubrovnik je bio najviše eksponiran i najviše je od te serije do sada i profitirao. No treba reći kako se dvije godine pripremala posljednja sezona Igre prijestolja te držim da smo zakasnili na nacionalnoj razini, jer nismo pripremili nikakve promotivne aktivnosti kojima bismo rekli - Hrvatska je zemlja Game of Thrones! A to je bio posao Hrvatske turističke zajednice. Propustili smo priliku da se dodatno pozicioniramo u svijetu. Istina, moguće je da je sve to s naše strane kasnilo zbog toga što je prethodno potrebno sve pravno riješiti s HBO-om, s obzirom na to da se, u smislu promocije, Igra prijestolja ne smije spominjati bez ugovora s tom kućom. No vjerujem da je postojala mogućnost suradnje. U svakom slučaju, danas, primjerice, nigdje, pa ni na stranicama HTZ-a, ne možete vidjeti da smo mi "Hrvatska iz Game of Thrones". Ali svejedno mislim da će sve lokacije na kojima je ta serija snimana dugoročno profitirati, najviše zahvaljujući interesima tvrtki, agencija, koje su razvile nekoliko turističkih tura Game of Thrones - kaže Macan.

O korištenju filmova ili TV serija snimanih u Hrvatskoj u međunarodnoj promociji naše zemlje marketinški stručnjak Dejan Gluvačević, koji je koatur više znanstvenih radova iz područja brendiranja, imidža i identiteta te komunikacije u turizmu, kao i Macan ističe da je Igra prijestolja bez dvojbe jedan od najpopularnijih TV serijala u posljednjih deset godina u svijetu. Naglasio je kako je činjenica da je "trebalo proći dvije-tri sezone da gradovi u kojima je serija snimana poduzmu konkretnije korake te da se počnu organizirati tematske vođene ture ili da u Dubrovniku postave repliku prijestolja".

- Pohvalno je, iako možda prekasno, s obzirom na to da se posljednja epizoda ovog serijala prikazuje u ovoj turističkoj predsezoni, da je tek nedavno u Splitu otvoren istoimeni muzej. Štoviše, taj muzej je ideja privatnika koji je prepoznao potencijal proširenja turističke ponude u tom segmentu, a ne lokalne vlasti i lokalne turističke zajednice. Govoreći o turističkoj promociji kroz film, posljednjih se godina u Hrvatskoj snima sve više filmova i možemo reći kako je situacija iz godine u godinu sve bolja, ali ostaje žal da smo prije nepunih 20 godina zbog trome i zahtjevne birokracije propustili biti filmska lokacija za Gospodara prstenova, koji je preporodio turizam Novog Zelanda - kaže Gluvačević.

I Macan podsjeća da je upravo Novi Zeland razvio snažan brend na osnovi filmskog serijala Gospodar prstenova te da se u svijetu o Novom Zelandu govori kao o zemlji hobita. Ali ističe da je Novi Zeland u cijelu priču krenuo planirano i sada od Gospodara prstenova ima korist i njihov turizam, ali i industrija. Macan podsjeća da je HBO gotovo slučajno došao u Hrvatsku i da naša zemlja nije sustavno planirala poticati i privući filmsku industriju, kako to, recimo, radi Mađarska, pri čemu je Budimpešta kao filmski studio.

- Recimo, Osijek ima sasvim dobre preduvjete za filmsku industriju. Grad nije preskup, a Tvrđa je izvrsno sačuvana i može činiti odličnu kulisu, glumiti bilo koji europski grad. No za privlačenje filmske industrije u, primjerice, Osijek moramo stvoriti uvjete, moramo reći - to je projekt kojim želimo dovesti tu industriju i za to dajemo poticaje - naglašava Macan.

Gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković nedavno je za Dubrovnik Press kazao kako je Grad od serije Igra prijestolja dobio pozitivne efekte i pozitivan marketing, što je rezultiralo i brojnim dolascima turista, posebno iz SAD-a. Kazao je kako su između HBO-a i Dubrovnika potpisani određeni ugovori o tajnosti koji su se morali poštovati. To je značilo da se do određenog trenutka nije smjelo u marketinškom smislu koristiti taj serijal. Kazao je kako je trenutak istekao, nakon čega su Ministarstvo turizma i HTZ službeno objavili da zajedno s HBO-om rade promociju finala serije.

Unatoč svemu, piše Novac.hr, hrvatska obala zahvaljujući i filmskoj industriji, koja sve više snima na brojnim lokacijama od Rijeke do Dubrovnika, ima dobre mogućnosti za svjetsku promociju. Koristi od tih mogućnosti sigurno su velike, no Hrvatska ne iskorištava dovoljno ni mnoge druge mogućnosti da se u svijetu promovira, primjerice, kao zemlja u kojoj je rođen Nikola Tesla, kao zemlja kravate ili da je Rijeka grad u kojem je nastao torpedo, da se u Osijeku nalazio Sulejmanov most, svojedobno jedno od svjetskih čuda...

Naslovnica Biznis