Novosti Biznis

priča o uspjehu

Kako je ideja splitskog studenta postala ozbiljan biznis: sve je počelo kad je stigla narudžba iz obližnjeg kafića, a njegov tim danas ima čak 50.000 korisnika

priča o uspjehu
Ekipa koja stoji iza servisa dobartek.hr

Kad je 2013. bio na završnoj godini studija računarstva na splitskom FESB-u, Nebojša Veron došao je na ideju o pokretanju servisa za naručivanje hrane preko interneta – "dobartek".

Prijateljica ga je povezala s vlasnikom fast fooda "Ketchup" koji je želio napraviti sustav za naručivanje hrane preko interneta, a kako se već bavio razvojem softvera, najčešće po željama naručitelja, pomislio je zašto ne bi pokušao napraviti i nešto više od tek još jednog softvera po narudžbi klijenta. Razmišljao je zašto ne bi napravio servis za online naručivanje hrane koji bi koristio ne samo taj fast food već i drugi restorani.

Ideja je prerasla u studentski startup, a s vremenom se projekt dodatno razvijao i rastao. Danas u svojoj ponudi ima stotinjak restorana i više od 50.000 korisnika u Splitu, Zagrebu, Rijeci, Šibeniku, Solinu i Kaštelima.

O razvoju startupa dobartek.hr razgovarali smo s njegovim osnivačima, a uz Nebojšu Verona, magistra računarstva, jedan od njih je i Ivan Aras, koji se pridružio 2014., nakon povratka iz Zagreba, gdje je završio studij dizajna tržišnih komunikacija.

Kad se prisjeća početaka, Nebojša Veron kazuje kako je s prijateljem Mislavom Tomićem vrtio desetak imena kako nazvati online servis, a onda su se odlučili za "dobartek" i zakupili istoimenu domenu. Internetska stranica dobartek.hr pokrenuta je 22. kolovoza 2013. godine.

– Prvu verziju stranice dizajnirao je moj prijatelj Marijan iz Dubrovnika, a do prve narudžbe čekali smo gotovo mjesec dana. Napravili smo 400 letaka, to nam je bio prvi marketing, pozivali smo ljude da naruče hranu preko interneta i dali im upute kako to napraviti. Prvu narudžbu je 16. rujna 2013. napravio naš prijatelj Jure u kafiću "Domaćin" blizu FESB-a, gdje se okupljaju studenti, koji su bili naša ciljana publika, što nam je bilo najlakše jer smo i sami bili studenti. Jure je pio kavu i preko naše stranice je naručio dostavu dva rolana sendviča s piletinom. Tako smo krenuli – govori Nebojša o počecima.

Naši sugovornici kazuju nadalje kako im je u posredovanju između naručitelja i restorana glavni izazov bio kako narudžbe koje su se najviše odvijale preko telefona preusmjeriti na internet.

S obzirom na to da su se bavili programiranjem i dizajniranjem softverskih rješenja, ubrzo su shvatili da moraju naučiti i kako biti uspješan u prodaji i marketingu, kako upravljati novcem, voditi tvrtku, zapošljavati i razvijati poslovanje.

Za početak u privlačenju korisnika stavili su oglas na televizore u studentskim menzama, namijenjene reklamnim sadržajima, za što su inače radili softver, te su otvorili FB stranicu. Istodobno, izazov im je bio kako uključiti restorane jer u to vrijeme u dosta restorana nisu baš prihvaćali nove tehnologije.

– Uspjeli smo ipak uključiti još nekoliko objekata i do kraja 2013., u 107 dana, napravili 19 narudžbi, jednu svakih šest dana. U početku smo restoranima pružali uslugu besplatno, a poslije smo se odlučili na sistem provizije od narudžbe. S obzirom na tako mali broj narudžbi i puno izazova, pitaju nas što nas je motiviralo da nastavimo, a mi odgovaramo kako smo htjeli napraviti nešto po svojoj zamisli, a ne po nečijoj narudžbi kao što uglavnom kao programeri i dizajneri radimo. Željeli smo promijeniti tržište online naručivanja hrane i unaprijediti ga. Trudili smo se stalno aplikaciju prilagoditi potrebama korisnika – ističe Nebojša, a Ivan dodaje kako su zahvalni na svakom komentaru koji dobiju od korisnika servisa.

Oni su im dali vjetar u leđa u ostvarenju cilja stvaranja kvalitetnog proizvoda i odličnog korisničkog iskustva.

Zanimljivo je i da su nakon studija bili zaposleni kod drugog poslodavca, a u slobodnom vremenu dodatno su se bavili ovim biznisom, tražili klijente i razvijali softver kako bi unaprijedili uslugu naručivanja hrane preko interneta. Projekt je pokrenulo njih četvero, do prije godinu dana zaposlena je bila jedna osoba, a danas je tu već pravi mali tim. Po potrebi angažiraju i vanjske suradnike.

– Da dobartek.hr radi što je bolje moguće, brinu se odjeli razvoja proizvoda, prodaje, komunikacija i razvoja poslovanja. Ukratko, fokusirani smo na razvoj proizvoda, širenje prema restoranima i novim korisnicima. Razmišljamo stalno što još novo možemo pružiti korisnicima – kazuje Ivan.

I još jedna je zanimljivost vezana uz ovu tvrtku. Ovih dana na 118. OpenCoffee Split, gdje se, uz druge zainteresirane, okupljaju članovi splitske tehnološke zajednice iz udruge Split Tech City, čiji član je i dobartek.hr, bilo je govora o ovom projektu i istaknuto je kako je realiziran bez vanjske investicije.

– Servis "dobartek" sto posto je financiran samo internim investicijama suvlasnika, što vremena, što novca. Iznimno smo zadovoljni kako projekt raste, on je već samoodrživ, pokriva sve svoje troškove, a mi samo pokušavamo, investicijama suvlasnika i predanim radom svojeg tima, dodatno ubrzati rast i proširiti krug klijenata i korisnika servisa. Vidimo da možemo nešto veliko napraviti – pojašnjava Ivan, ističući kako ga je dugoročno najviše motiviralo što grade kvalitetan proizvod koji je zaživio.

Ali motivirajuće je svaki dan baviti se uspjehom i rasti u poslu, svladavajući razne izazove i rješavajući probleme koji se pojave.

Na upit koje su lekcije naučili kroz svoj poslovni pothvat, naši sugovornici odgovaraju kako su puno toga naučili, od prodajnih vještina do upravljanja tvrtkom.

Ipak, ključno je da se bez investicije u biznis ne može ništa, te da im konkurencija nije nijedan slični servis, već telefon jer većina korisnika i dalje hranu naručuje telefonski. Stoga im je cilj prebaciti ljude u naručivanju hrane s telefona na aplikaciju.

I sami smo dostavljali

– Da bismo bili najbolji u poslu, shvatili smo da moramo naučiti o svim segmentima, pa tako i o dostavi hrane. Kupili smo motocikle i vozila, htjeli smo na taj način uključiti one restorane koji nisu imali vlastitu dostavu. Kad je bilo potrebno u početku i sami smo dostavljali naručenu hranu i dobivali "manču". Bilo je to zanimljivo iskustvo. Dok smo to radili, razvili smo i više softverskih alata za dostavu, a "dobartek" je dostavio samostalno ukupno 25.012 narudžbi. U međuvremenu restorani su uveli svoju dostavu, ostali su na dobartek.hr i proširili svoje tržište – kazuje Nebojša.

Godišnji skok za 52 posto

U odnosu na prethodnu godinu, "dobartek" je u 2018. povećao broj narudžbi za 52 posto, broj novih korisnika za 16 posto, posjeti na stranicu porasli su za 43 posto, promet restorana za 66 posto, a broj zaposlenika za 300 posto.

Online donacije hrane

Lani u studenome i prosincu dobartek.hr je omogućio Splićanima online doniranje hrane za beskućnike u prihvatilištu Udruge MoSt. Bila je to prva nacionalna akcija te vrste, a na buvljaku MoSta prodavale su se i majice "O'š griz", koje su dizajnirali u tu humanitarnu svrhu.

 

Naslovnica Biznis