Novosti Biznis

šansa za širenje

Najveća kartičarska kuća na svijetu stiže u Hrvatsku: u tijeku je borba za pola milijuna klijenata, PBZ već ima alternativu American Expressu

šansa za širenje

Vlasnici kartica American Express moći će ih koristiti do kraja 2019. godine, a kome će se kasnije prikloniti ovisit će o tome što će im kartičarske kuće ponuditi. Stoga su pojedine banke, kao i marketinške agencije, već počele s pripremama, uključujući i reklamne kampanje, kojima će pokušati osvojiti neke od oko pola milijuna klijenata American Expressa, piše Novac.hr.

Što po tom pitanju kani učiniti PBZ u čijem je vlasništvu PBZ Card, licencni partner American Expressa? Početkom ove godine u banci su najavili aktivnosti koje će korisnicima platnih kartica te kuće omogućiti “daljnje nesmetano korištenje svih usluga i uz njih vezanih pogodnosti” te da će ih o njima pravovremeno obavijestiti. Neslužbeno se može saznati da će PBZ, kao alternative Amexu, klijentima ponuditi kartice UnionPay koje su u vlasništvu najvećeg svjetskog izdavatelja kartica, China UnionPaya, a s kojim surađuje još od 2015. godine.

Ta kineska kartičarska kuća ima oko pet milijardi kartica sa svojim logom, a po iznosu transakcija još je 2015. godine pretekla do tada vodeću Visu. U tijeku su velike pripreme za osvajanje europskog tržišta, a prema pisanju Financial Timesa, prvi licencni ugovori u europskim zemljama postat će aktivni krajem ove godine.

U PBZ Cardu podsjećaju da su u tijeku aktivnosti kojima je cilj da korisnicima i nakon 31. prosinca iduće godine pruže “kvalitetne i konkurentne kartične usluge i pogodnosti”. Stoga suradnju s UnionPayom, kažu, “ne možemo potvrditi niti detaljnije komentirati”. No naglašavaju da je baza korisnika American Express kartica vrlo stabilna te da ne osjećaju aktivnosti konkurencije.

- Naši korisnici imaju visok stupanj vjernosti i pouzdanje u PBZ Grupu, a što potvrđuju i naša istraživanja prema kojima oni u potpunosti vjeruju da će im PBZ Card ponuditi visoko kvalitetne zamjenske kartice kada za to dođe vrijeme, objašnjavaju. Neovisno o tome hoće li UnionPay doći i na hrvatsko tržište, prema pisanju FT-a, kineski kartičar će na europskom tržištu ubuduće predstavljati ozbiljnu konkurenciju Visi i MasterCardu. U Kini je UnionPay imao gotovo monopolsku poziciju, ali se našao pod pritiskom kompanija koje su počele nuditi elektroničko i mobilno plaćanje, kao što su TenCent, WeChatpay i Alipay.

S druge strane, Visa i MasterCard nisu imale uspjeha u pokušaju osvajanja kineskog tržišta jer nisu mogle ishoditi dozvolu kineskih vlasti, a sada im glavni konkurent stiže na ključno tržište. Kartice UnionPaya izdavat će banke, kao treća strana, pa mu neće trebati dozvola europskih vlasti.

One su već prihvaćene u 71 zemlji, a kineski turisti u Europi već mogu karticom plaćati kupnju sa svojih domaćih računa. Što će biti prednost Union Paya u odnosu na konkurente na europskom tržištu ostaje vidjeti, ali ono što je sigurno, svi se kartičari nastoje što aktivnije uključiti u tehnološke inovacije koje omogućavaju poboljšanje usluge korisnicima.

Svoju šansu za širenje na hrvatskom tržištu vidi i Diners čije kartice u Hrvatskoj izdaje Erste Card Club, a koji trenutačno ima 380 tisuća kreditnih kartica, i to Dinersa, Vise i MasterCarda. Na hrvatskom tržištu u ovom trenutku, kažu, vide “iznimno kvalitetne prilike za daljnji rast i razvoj kartičnog poslovanja”. Stoga intenzivno rade na “uvođenju novih usluga, s naglaskom na unaprjeđenje digitalnog korisničkog iskustva”.

Nedavno je uveden potpuno digitalizirani proces podnošenja zahtjeva za izdavanje Diners Club kreditnih kartica. Novi članovi mogu samostalno zatražiti karticu, bez dostave papirnate dokumentacije ili dolaska u poslovnicu, a proces je dostupan svim građanima, neovisno jesu li klijenti Erste ili neke druge banke.

- Prednosti su mnogostruke, a osim smanjenog broja potrebnih podataka i jednostavnosti, posebno je važno istaknuti vrijeme koje je značajno skraćeno u odnosu na dosadašnji način rada. Svi novi članovi od trenutka apliciranja mogu svoju novu karticu dobiti za manje od tjedan dana. Ujedno podnošenjem zahtjeva za izdavanje kreditne kartice Erste Card Cluba naši klijenti pristupaju i novoj mobilnoj aplikaciji koja im pruža uvid u njihove troškove i povećava kontrolu potrošnje - rekla je Anita Markota Štriga, članica uprave ECC-a.

S obzirom na to da će kreditne kartice American Expressa ubuduće biti u nadležnosti samog izdavatelja, za očekivati je da u Hrvatskoj više neće biti u široj upotrebi, već uglavnom na korporativnoj razini. U Mađarskoj je, primjerice, Amex kartice nudila OTP banka, ali još sredinom prošle godine ta je banka klijentima kao alternativu ponudila MasterCard.

Amex je odustao od licencnog modela poslovanja zbog regulative EU koja se odnosi na platni promet, a njome su ograničene multilateralne naknade što su ih naplaćivale kartičarske kuće, piše Novac.hr.

Platne kartice u Hrvatskoj

*8,482.195 ukupno je platnih kartica

*1,882.082 je broj kreditnih kartica

*7,012.090 iznosi broj debitnih kartica

*1,98 iznosi broj kartica po stanovniku

*79 posto stanovnika ima barem jednu karticu

Izvor: HNB, podaci za prosinac 2017.

 

Naslovnica Biznis