Novosti Biznis

Hrvatska prova, finska krma

Veliki izazov za mali škver: u 'Brodotrogiru' porinut tanker-ledolomac, prvi takav brod u svijetu

Hrvatska prova, finska krma

Imali smo malo kašnjenje zbog dokumentacije no kada ste prvi u svijetu, kada prvi to gradite, nije ni za zamjeriti, kazao je Nenad Končar

- Veliki je ovo dan za naš škver, za naš "Brodotrogir". Prvi ovakav tip broda u svijetu, tanker-ledolomac, izlazi baš sa hrvatskog navoza, iz naše trogirske hale, iako se radi o tek dvije trećine broda – prezadovoljno je komentirao dr. Danko Končar, vlasnik "Brodotrogira" gdje je u ponedjeljak porinut i to pramcem, arktički tanker vrijedan oko 45 milijuna eura.

Točnije - toliko je vrijednost prednjeg dijela broda duga 167 metara, od ukupnog dužine od 229,20 metara tankera ledolomca kojeg su zajedno za grčku kompaniju "Dynacom", izgradili naši škverski majstori iz Trogira i oni u Finskoj, u halama "Arctech Helsinki Shipyard". Pa se nakon dvije godine rada, gradnje itekako zahtjevnog broda koji će sutra ploviti u ekstremnim uvjetima na minus 50 stupnjeva u sjevernim morima, moglo pristupiti i porinuću. Doduše bez šampanjca i kume, jer se ipak radi tek o dijelu broda, koji je šmrkom vode uz ispaljene konfete porinut u more "naopako" - provom!

- Krma je u Finskoj, u njihovom škveru već završena, pa su sada čekali nas. Imali smo malo kašnjenje zbog dokumentacije no kada ste prvi u svijetu, kada prvi to gradite, nije ni za zamjeriti. Neće biti penala – kroz osmijeh nam je komentirao i Končar mlađi, Nenad pojašnjavajući kako će hrvatski dio broda sada uz pomoć "heavy liftera" biti otegljen do Helsinkija.

Za nekih tri do četiti tjedna stići će naš dio do finskog škvera, gdje će se do kraja godine raditi na spajanju hrvatske prove i finske krme novog tankera-ledolomca nosivosti 44.000 tona.

Visoka izdržljivost

- Jedinstven je ovo brod, ultra je sve na njemu povećano od čvrstoće čelika, visoke izdržljivosti. Samo je debljina oplate kobilice 13 centimetara, pa 40 cm svako rebro – niže nam detalje pogledom milujući dio broda koji je i njegov ponos ali i svih ostalih djelatnika trogirskog škvera, Mihovil Dekaris, šef tehnologije "Brodotrogira".

Naime, vješti brodograditelji su na ovoj "novogradnji 344" morali paziti na sve, i na čelik, i na brodsku opremu, pa i na "spojne" varove, koji sutra moraju izdržati minuse od temperatura. Moraju do minus 50 stupnjeva normalno funkcionirati...

Upravo tu radišnost, sposobnost i majstorstvo brograđevnog zanata, prepoznao je i pohvalio generalni direktor škvera-partnera Finac Esko Mustamaki:

- Hvala vam na trudu i zajedničkom poslu. Ovo je vrlo složen posao i nadam se kako je ovo tek početak naše suradnje. Žao mi je što europski fondovi baš i ne prate svojim poticajima brodogradnju, kako bi europska brodogradilišta bila konkurentnija na svjetskom tržištu. Hvala vam, uz čestitke za svjetsko nogometno srebro i veliki trijumf vaših igrača u Moskvi!

Ovu pohvalu burnim pljeskom popratili su svi uzvanici, te brojni radnici, no kada smo ih upitali za njihovu budućnost, optimistični baš i nisu bili. Mnogi su mrmljali sebi u bradu kako je ovo svečani pogreb njihovog škvera, no vlasnik Danko Končar najavio je bolje dane.

Strateška grana

- Knjiga narudžbi nije prazna, imamo još jednu veliku novogradnju, ali i par brodova dužine od 50-60 metara. Veliki izazov za naš mali škver bila je gradnja ovog tankera, prvog takvog na svijetu. Upravo u tom smjeru izrade specijaliziranih plovila, nastavit ćemo i dalje, sutra zajedničkim radom "Brodotrogira" pa pulskog "Uljanika" i helsinškog "Arctech Helsinki Shipyard". Problema imamo kao i mnogi brodograditelji diljem svijeta, no ulažemo, radimo i nastavljamo dalje. A imamo mi i naše uzdanice! To su naš remont i marina – poručio je skepticima stariji Končar, komentirajući novinarima i svoje ulaganje u turizam:

- To je naša strateška grana, a nemamo kvalitetne radne snage. No unatoč svemu i sada se u našem hotelu "Medena" odmara dvije tisuće turista. Preuredili smo 100 od ukupno 500 soba, koje sada imaju četiri zvjezdice, te nastavljamo sa ulaganjima u hotel i apartmansko naselje. Za ove potonje imamo i dodatni problem predstečajne nagodbe premda je sve dogovoreno još prije pet godina. Sve ide sporo...

 

 

Naslovnica Biznis