Novosti Biznis

europa ne podnosi ekonomski neodržive djelatnosti

Gase se Brodotrogir i škver u Kraljevici

europa ne podnosi ekonomski neodržive djelatnosti


Još u rujnu prošle godine, u samom jeku predizborne kampanje, na adresu Vlade RH stigla je direktiva iz Bruxellesa koja je, čini se, zapečatila sudbinu svih pet domaćih brodogradilišta.

Kako doznajemo od visoko pozicioniranog izvora u Vladi, Europska komisija zahtijeva hitnu privatizaciju “Uljanika”, smanjenje opsega proizvodnje “3. maja” i “Brodosplita”, preustroj “Kraljevice” i stečaj “Brodotrogira”.

Sve je to posljedica iznimno loših programa restrukturiranja koje su, na zahtjev Banskih dvora, izradile Uprave, a koji su u ožujku 2007. proslijeđeni Europskoj komisiji.

Prema našem izvoru, europski su konzultanti pristigle programe ocijenili ekonomski neodrživim, nerazvojnim, te su čak izrazili i sumnju u istinitost podataka navedenih u programima, posebno kad je u pitanju najveće domaće brodogradilište “Brodosplit”.

Čelni ljudi domaćih brodogradilišta nisu ni približno uspjeli uvjeriti Bruxelles da su sposobni pozitivno poslovati bez kune državnih dotacija.

Da su u Banskim dvorima već krajem 2007. bili duboko svjesni težine problema potvrđuje i dokument naziva “Pretpristupni ekonomski program” upućen Europskoj komisiji, u kojem se doslovce navodi kako je sasvim izvjesna ranija likvidacija brodogradilišta ako se programima restrukturiranja ne bude mogla dokazati njihova dugoročna ekonomska održivost.

Istaknimo kako je “Slobodna Dalmacija” prije ravno godinu dana, uz žestoku javnu paljbu uprava brodogradilišta, prva upozoravala da će programi resturukturiranja zbog niza nedostataka biti vraćeni iz Bruxellesa na doradu.

Sada je, kada je voda došla do grla, jasno da europska administracija zahtijeva promptno skidanje brodogradilišta s državnih subvencija, što je i jedan od preduvjeta za otvaranje pregovora s Europskom unijom vezano uz poglavlje Tržišno natjecanje.

- Program restrukturiranja koji predviđa remontnu brodogradnju na 60 posto trenutačne površine brodogradilišta, a na ostatku mega-marinu, parking i uslužne djelatnosti je program koji je dovoljno kvalitetan i održiv – izjavio je jučer Mateo Tramontana, direktor “Brodotrogira”.

Hrvatska brodogradilišta zapošljavaju 11.700 radnika, od čega se najveći broj odnosi na “Brodosplit”, njih 4100, a na “Brodotrogir” 1200 radnika.

denis krnić

Šok u Trogiru

Prema neslužbenim najavama iz Vlade, koje su potvrđene u Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja, 'Brodotrogir’ mora u stečaj, saznaje HRT. Potpredsjednik Vlade, Damir Polančec, izjavio je da jedno brodogradilište mora proizvoditi “nešto drugo nego što proizvodi danas”, a za drugo “će biti borbe kako bi opstalo na tržištu”.
Iako se ne zna se je li Polančec mislio na škver u Kraljevici ili u Trogiru, u upravi “Brodotrogira” su šokirani nagađanjima. Brodogradnja je, prema profesoru Većeslavu Ćoriću, odavno mnogo više visoka tehnologija, nego teška industrija.
- Europa koja toliko govori o reduciranju brodograđevne industrije, danas s 15 posto svjetskih brodograđevnih kapaciteta zarađuje više nego Azija sa 85 posto brodograđevnih kapaciteta - rekao je Ćorić.

Naslovnica Biznis