Novosti Biznis

otkrivena vrijednost akvizicije

Za Štrokove hotele Lukšić dao 14 milijuna €

otkrivena vrijednost akvizicije

Gotovo 120 milijuna eura   ‘minusa’ kupila je ‘Lukšić grupa’ zajedno s četiri hotela u Dubrovniku i riječkom ‘Bonavijom’. Za razliku od Štrokova ‘emotivnog pristupa’ poslu, Lukšići posluju odmjereno

Iz Grupacije “Jadranski luksuzni hoteli” (JLH) Goran Štrok je prije godinu dana otišao s nešto manje od 14 milijuna eura. Na iznos od 13.990.036 eura, kako je ovih dana objavila Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (HANFA), “Lukšić grupa” i Štrok utvrdili su cijenu hotelskog carstva s četiri hotela na dubrovačkom području i jednim u Rijeci koje je gradio cijelo desetljeće. To nije sve, jer je “Lukšić grupa” preuzela i dugove hotela, a njih je bilo poprilično, kako se spominjalo u javnosti, između 100 i 120 milijuna eura.

Nagomilani dugovi bili su i razlog zbog kojeg je Štrok morao uzmaknuti. Način njegova vođenja grupacije bio je prilično rizičan, s ulascima u zahtjevne milijunske investicije koje su slijedile jedna za drugom. Poznati poduzetnik svoje je hotele, u konačnici, sjajno obnovio, čime se volio i pohvaliti. Veliki novac ulagao je u promociju i dovođenje najvećih svjetskih zvijezda, poput Kevina Spaceyja, Mickeyja Rourkea i brojnih drugih koji su šetali crvenim tepihom u Dubrovniku, domaće zvijezde, poput Severine ili Nine Badrić, bile su redoviti gosti njegovih hotela, odnos prema radnicima, reći će svi danas, bio je vrlo dobar, no sve veći bili su i dugovi tvrtki.

Moguće da oni za tvrtku i ne bi bili toliko opasni da se nije dogodila svjetska ekonomska i financijska kriza koja je bila kobna za Štrokov posao u hotelijerstvu, kao, uostalom, i za brojne poduzetnike u Hrvatskoj. Za razliku od Štrokova, kako je sam rekao, emotivnog pristupa poslu, “Lukšić grupa”, od ulaska u hotelijerstvo na jugu Hrvatske, i kupnje hotela “Croatia” u Cavtatu i “Argentina” u Dubrovniku, bila je vrlo odmjerena i racionalna.

Isplativo ulaganje

Ulaganja su slijedila tek kad bi svi izračuni pokazali da su ona opravdana i isplativa. Tako je bilo s obnovom “Argentine”, kao i sa žičarom za Srđ koja je potpuno uništena u Domovinskom ratu, a obnovljena i puštena u rad tek 2010. godine, kada je bilo posve jasno da će to biti isplativ projekt, pa danas u Dubrovniku mnogi za nju znaju reći kako je prava “kovnica novca” Lukšićevih. Bivša ministrica turizma Pave Župan-Rusković bila je velika kritičarka Gorana Štroka, a danas, s mjesta savjetnice za turizam pri Dubrovačko-neretvanskoj županiji, kaže kako bi, kad je već došlo do stvaranja tako velike hotelske tvrtke u Dubrovniku, Grad Dubrovnik i “Lukšić grupa” trebali zajedno brinuti o smjeru razvoja turizma.

- Ciljevi su im zajednički: produženje sezone i unapređenje turizma, dovođenje što više gostiju koji traže veću kvalitetu, kakvu i pruža veliki dio dubrovačkih hotela. Bojim se da se sada, barem s razine Grada, ne ide u tom pravcu. No, odgovorni bi morali znati da onoga trenutka kad gost koji je, primjerice, vlasnik neke tvrtke, među gostima hotela u kojemu je odsjeo vidi portira svoje tvrtke, više neće doći u taj hotel - kaže Pave Župan-Rusković, te dodaje kako će ”Lukšić grupa” vjerojatno ići na privlačenje zahtjevnijih gostiju, kao i stvaranje sinergije između hotela, primjerice “Argentine” i “Excelsiora”.

Davor Lukšić, unuk Andronika Lukšića, tvorca “Lukšić grupe”, lani je preuzeo vođenje obiteljskih tvrtki u Hrvatskoj i za medije izjavio kako je poslovni interes na prvom mjestu. Tako se i u ponudi za preuzimanje, koja je upravo objavljena, navodi stajalište njihove tvrtke da je hotelijerstvo niskoakumulativna djelatnost s prosječnom godišnjom zauzetosti hotela s četiri i pet zvjezdica u Dubrovniku od 42 posto, a ta je razina najveća u Hrvatskoj.

Stoga se “Lukšić grupa” u hotelijerskom poslovanju drži načela da u određenu investiciju ulazi na temelju precizne studije izvodljivosti, stroge kontrole troškova, uključujući investicije u rekonstrukciju hotela i gradnju novih objekata, te ciljano povećavanje troškova tako da se gostu da najveća vrijednost za najmanje uloženog novca. Umjesto Štrokove zanesenosti novim idejama, u “Lukšić grupi” rad se temelji na hladnoj ekonomskoj logici koja je za sada, s obzirom na one koji propadaju i koji opstaju, u vodstvu.

Olivija Gustin Čuljak

Najveća transakcija u Hrvatskoj

Kupnja JLH-a od strane “Lukšić grupe” bilo je najveće preuzimanje u hrvatskom hotelijerstvu, a obavljeno je daleko od očiju javnosti, pa je do danas ostala nepoznata točna vrijednost za koju su Lukšići dobili luksuzne dubrovačke hotele “Excelsior” s “Villom Agave”, “Bellevue” i “Dubrovnik Palace”, te nešto skromniji hotel “Kompas”, kao i riječku “Bonaviju” s četiri zvjezdice. Uvid se dijelom može steći tek sada, nakon što je HANFA detaljno pročešljala “Sporazum o kupoprodaji ‘Adriatic Luxury Hotels Groupa’” sklopljen između “Ragusa Anstalt”, tvrtke Lukšićevih registrirane u Lihtenštajnu, i Štrokova “GSHR Holdings Limiteda” s Britanskih Djevičanskih Otoka.

HANFA se sporazumom bavila u povodu zakonske obveze novog većinskog vlasnika da objavi ponudu za preuzimanje dionica i od ostalih dioničara. U ovom slučaju posao “raščlanjivanja” vrijednosti dionica bio je vrlo složen jer je grupacija s pet hotela prodavana kao cjelina i nije određivana pojedinačna vrijednost hotela. Sada je utvrđena cijena dionice “Excelsiora” na 89,93 kune, pa sukladno tome hotel vrijedi oko 103 milijuna kuna. No, na kraju lipnja prošle godine taj je hotel imao i gubitak od 96,5 milijuna kuna.


Milijunska investicija u ‘Palace’

Svojedobno, kada je kupovao devastirani hotel “Dubrovnik Palace” koji je obnovljen uz ulaganje nekoliko desetaka milijuna eura, Goran Štrok se u zadnji tren povukao iz atraktivnog posla s Adrianom Zecchom, vlasnikom lanca najluksuznijih malih hotela na svijetu. Zeccha je želio otvoriti hotel u “Villi Odak” koja je u sastavu “Excelsiora”, no Štrok se morao koncentrirati na veliku investiciju u “Palace” koju je upravo započinjao pa je taj posao otpao, a Zeccha je svoj interes preusmjerio na Sveti Stefan u Crnoj Gori gdje danas radi njegov superluksuzni hotel.


Naslovnica Biznis