Novosti Biznis

stručnjaci misle da od ovoga kruga privatizacije brodogradilišta nema ništa, a naročito sumnjaju u kupovinu ‘brodosplita’

PRODAJA ŠKVERA ‘DIV je za male novce htio kupiti veliko’

stručnjaci misle da od ovoga kruga privatizacije brodogradilišta nema ništa, a naročito sumnjaju u kupovinu ‘brodosplita’

Vodi se politika   netalasanja i čekanja, a svaki dan čekanja ‘Brodosplit’ odvodi korak bliže ponoru - kaže prof. Veža

Još je samo mjesec i pol dana do parlamentarnih izbora, a okončanje privatizacije domaćih brodogradilišta još se ne nazire. U slučaju najvećeg hrvatskog škvera, “Brodosplita“, postalo je bjelodano da samoborski DIV, što su njegovi vlasnici i javno priznali, potrebnih 250 milijuna eura za restrukturiranje splitskog škvera nemaju. Kao što, opet po vlastitom priznanju, nema ni investicijskih fondova ili banaka koje bi pratile ulazak DIV-a u “Brodosplit“.

Osim toga, nije ni jasno zašto Vlada RH i Ministarstvo gospodarstva, s obzirom na okolnosti, natječaj ne proglase - nevažećim. Mnogi se stručnjaci pitaju je li na djelu nesposobnost vladajućih da stvarno okončaju privatizaciju ili je, pak, riječ o političkom igrokazu tobožnje privatizacije koji će završiti objavom prvih izbornih rezultata.

- Uvjeren sam da se do izbora privatizacija “Brodosplita“ neće dogoditi - smatra Ivica Veža, profesor sa splitskog Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, te predsjednik Brodograđevnog klastera Splitsko-dalmatinske županije.

- “Brodotrogir“ ima ozbiljnijeg kupca, međutim za “Brodosplit“ sumnjam da takav postoji. Zbog ovakvog načina privatizacije “Brodosplit” je izgubio previše vremena. Prema dokumentu Vlade iz 2004. godine, brodogradilišta su morala biti privatizirana do 2006. godine. Vodi se politika netalasanja i čekanja, a svaki dan čekanja Brodospoplit odvodi korak bliže ponoru. U Brodograđevnom klasteru svjesni smo da mnogi deklarativno podržavaju brodogradnju, no konkretne podrške zapravo nema. Iskreno sam razočaran zbog toga - kaže profesor Veža.

Kapetan Ante Roje, bivši direktor “Jadroplova“ i pomorski analitičar, sumnja da će se privatizacija splitskog škvera uopće dogoditi.

- Nema šanse da se privatizacija uspješno okonča. Problem će dočekati novu vladu, ali sumnjam da će i tada znati što napraviti. Jednostavno, Vlada kao vlasnik škverova ne želi slušati, niti tko u Hrvatskoj prati trendove na svjetskom tržištu brodogradnje, od cijena brodova do načina financiranja novogradnji. DIV se jedini javio na natječaj jer je mislio da će za male novce dobit nešto veliko. U ovoj teškoj svjetskoj recesiji, država jedino što može da bi spasila “Brodosplit“ i brodogradnju jest graditi brodove za sebe. “Uljanik“ četiri broda gradi za sebe kako bi održali proizvodnju i koje će prodati skokom konjunkture na tržitšu - predlaže kapetan Roje.

DENIS KRNIĆ
arhiv cropix

Pappo: Sumnjamo u potpis ugovora prije izbora

- Ne znam hoće li prije izbora biti potpisan kupoprodajni ugovor. Poučeni iskustvima u ovom procesu, sumnjam. Iz procesa privatizacije DIV može izići ako Vlada našu ponudu odbije. U tom slučaju teoretski je moguće ići u treći krug privatizacije. No, pitanje je kako bi na novi krug gledala Europska komisija - kaže Darko Pappo, član Uprave samoborske tvrtke vijaka DIV.

Naslovnica Biznis