Mozaik Život

DOBRO JE ZNATI

Uz ove savjete sačuvat ćete novac, a nećete kupovati hrpu nepotrebnih stvari: pobijedite lukave manipulacije trgovaca koji žele da trošimo što više

DOBRO JE ZNATI

Jeste li se ikad pitali zašto gotovo svi veliki dućani izgledaju gotovo identično? Nije riječ o pukoj slučajnosti, nego o lukavoj, pomno isplaniranoj strategiji kako bi ljudi koji ulaze trošili što više. Iza potrošačkog marketinga čitava je psihologija, a u nastavku je samo djelić načina na koje nas dućani mame da kupujemo što više.

Paralizira vas prevelik izbor

Veliki izbor nekad je loša stvar za kupca., premisa je knjige “Paradoks izbora”, čiji autor Barry Schwartz kaže da je ljudski mozak tisućama godina bio pred jednostavnim izborima. Zato se sada većina ljudi ne može nositi sa situacijama kad imaju previše odluka. Pa uzimaju sve redom i kupuju više.

Prosječan supermarket ima preko 64 000 proizvoda. Da biste isprobali sve u godini dana, morali biste dnevno kupovati 175 artikala.

- Naš najveći neprijatelj efikasnosti je paraliza koju iskusimo kad imamo previše izbora, pa se događa da uđemo u supermarket jer trebamo kupiti dvije stvari, a izađemo s njih 20. Marketinški stručnjaci uspjeli su nas dovesti do toga da kupujemo više nego što nam je potrebno – ističe poslovni strateg Gwaynnae Byrd.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by 羽舞 咲(ハブエミ/Herb Emi) (@herbemi) on

Naša osjetila su preopterećena

Supermarketi žele opteretiti sva osjetila, a evo kako to čine:

• jakim svjetlima, velikim natpisima, otvorenim prostorima gdje se sprema ili prodaje hrana ili pekarski proizvodi, sve to je gozba za oči

• većina dućana pušta pomno odabranu, glasnu glazbu s ciljem da kupce  omame i uspavaju

•  sve je na dohvat ruke, možete osjetiti kako je topao kruh ili mekane rajčice

• svježe ubrano cvijeće miriše na ulazu, prolazite dalje i osjećate miris svježih peciva, a kraj gastro kutka nosnice puni zamamni miris svježe pečene piletine

• nerijetko se nude besplatni primjerci, ili osoblje nudi da probate sir koji im je upravo stigao

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Flora Supermarkets (@mykonosflora) on

Trikovi sa cijenama

I ovo je dio strategije. Kako se razvijaju kupci, tako njihov razvoj prate i dućani. Evo nekoliko trikova sa cijenama koje primjenjuju:

• zbunjuju vas s kupovinom više proizvoda, nude naprimjer 6 za cijenu 4, veliko pakiranje snižene  cijene? Sigurno ste nekad pali na ovaj trik.

• Neki dućani nakratko dignu cijene, da bi ih kasnije spustili, a kad vidite koliko je neki proizvod koštao mislite da ste zapravo uštedjeli

• velika pakiranja koštaju više. Nekad vas skuplje dođe ako kupite paket mlijeka, nego kad biste kupovali pojedinačno. Obratite pozornost na ovo jer velika količina ne znači uvijek da ste prošli jeftinije.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Clubhouse Kids (@clubhousekids) on

Mame vas da prošetate čitavim dućanom

Nije slučajnost da interijeri svih supermarketa izgledaju slično. To uređenje je dio sofisticirane psihološke strategije kojoj je cilj da potrošite što više. Evo nekoliko najčešćih trikova kojima se služe:

• namirnice za opću upotrebu su uvijek na kraju  - svakodnevne stvari poput mlijeka naći ćete negdje na kraju dućana, jer zaradi dućana ne pridonose kupci koji uđu i na brzinu kupe ono što im treba, pa se tako osiguravaju da će svaki kupac proći kraj mnoštva namirnica prije nego dođe do one koju stvarno treba.

• police u nivou očiju su najatraktivnije – ako trebate neku namirnicu koju koristite svaki dan, proizvode na sniženju ili zdravu hranu, vjerojatno ćete dugo tražiti po policama. Ono što ćete ako uočiti i što je u nivou očiju su skuplje stvari, i brendovi koji dućanu donose najviše novca.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by HERO (@he_ro_fs) on

Sada kad znate, lakše ćete se izboriti s pretrpavanjem kolica stvarima koje vam ne trebaju i sačuvati novac. Prije nego krenete u dućan sljedeći put, pripremite i vi vlastitu strategiju:

• Otiđite pripremljeni i ponesite popis, i držite ga se.

• Kupujte u sezoni

• Uvijek kupujte u dobro poznatoj trgovini gdje znate gdje se što nalazi.

Iznad svega, zapamtite. Kad idete u kupovinu, to je kao da krećete u psihološki rat, i zato ne dajte da vas sljedeći put prevare.

Naslovnica Život