Mozaik Život

Predbožićno vrijeme

Istine i zablude o blagdanskom debljanju: 'smršavjet ću u siječnju' ne prolazi, ali nije sve izgubljeno; Ako se povedete ovim trikovima, mogli biste sačuvati liniju bez gladovanja

Predbožićno vrijeme

Dijele nas tjedni od božićnih praznika, a uz obiteljska druženja i kićenje borića tradicionalno ide i - gomila hrane. Kao da cijela obitelj "napada" odjednom i s istom misijom, a to je, dakako, narušiti vašu liniju.

Jer pečenja i kolače, pašticade i ostale obiteljske delikatese ne možete odbiti. Bilo bi i nepristojno, tješite se, ne želite se nikome zamjeriti. Pa ste već spremni da ćete nabaciti koje kilo u prosincu, a o "šteti" brinuti u siječnju. Ohrabreni novogodišnjim odlukama i novim radnim pobjedama lakše ćete se pozabaviti dijetama i ograničenjem jelovnika.

No iako već imate prokušanu "rutinu" debljanja i skidanja kilograma, moguće da svemu pristupate sasvim pogrešno. Vladaju, naime, neki mitovi i zablude kada je u pitanju božićno nabacivanje viška, a oni bi vam mogli poremetiti planove, piše Health. Ne bi bilo loše obratiti pažnju na neke od njih, u suprotnome bi vam se ideje mogle poigrati i sa zdravljem.

MIT: Većina ljudi se udeblja za čitavu veličinu

Ispitivanje na jednom američkom sveučilištu pokazuje da nije uvijek tako. Dapače, većina ispitanika udebljala se samo pola kilograma, da bi kasnije tvrdili da trebaju smršavjeti za čitavu veličinu. 

Kombinacija prejedanja i konstantne "ponude" djelovala je fatalno na sliku koju imaju o sebi: nakon blagdana upuštali su se redovito u manijakalno mršavljenje, unatoč tomu što šteta ni približno nije zahtijevala tako drastične mjere. 

ISTINA: Napuhnutost nije isto što i debljanje

Treći faktor koji je djelovao na njihovu predodžbu je i napuhnutost. Osjećaj težine i sitosti rezultirao je sumanutim ograničavanjem jelovnika čim bi otpočela nova godina, što je dugotrajno činilo štetu i zdravlju ispitanika.

Zapamtite ovo: kada jedete više ugljikohidrata od količine koju je vaše tijelo naviklo unositi, skladište se ostaci glikogena, ali to ne mora nužno značiti da ste nabacili višak sala. No svakako ćete se osjećati teže, kao da ste ostali bez energije, a i hlače će vam biti tijesne. I kolači bi mogli utjecati na zadržavanje vode u organizmu, no par ekstra komada torte neće značajno utjecati na vašu težinu.

Stručnjaci stoga savjetuju da se nakon blagdana vratite svojemu uobičajenom režimu. Ništa drastično, trebat će vam svega nekoliko dana "starih načina" da se i vratite na početno stanje, a i da vas hlače manje stežu u struku.

 

 

MIT: Vježbanje sprječava nakupljanje kilograma

U istome istraživanju ustanovljeno je i sljedeće. Ispitanici koji su aktivno vježbali, kao i oni koji su bili mnogo manje aktvni, tijekom istog režima blagdanskog uživanja u hrani udebljali su se podjednako. 

Dokaz je to po tko zna koji put da vježbanje ne utječe značajno na kilažu. Ono što će napomenuti svaki stručnjak je da kilaža kreće od prehrane; ovisi o dnevnome unosu kalorija. A dok tjelovježba donosi čitav niz "pluseva" za zdravlje, ako vam je glavni adut za blagdansko mršavljenje, nećete se pretjerano usrećiti.

MIT: Smršavjet ću u siječnju

No iako dio ispitanika svoje blagdansko uživanje prekida u siječnju kada se odlučuju na rigoroznu dijetu, nakupljeni kilogrami - ostaju. Istraživanja pokazuju da su upravo ti blagdanski "dodaci" najveći uzrok debljanja u globalu. 

Jednom kad prođe doba novogodišnjih odluka, velika većina te iste kilograme vrati, a ovaj ciklus tijekom godina uzrokuje prikupljanje čak 5-10 kilograma u dekadi, istraživanja pokazuju. Radi se o začaranom krugu nabacivanja kilograma i gubljenja istih, pa i oni "sitni" koje bezbrižno nakupljate za blagdane ostaju, budući da vam nisu u predviđeni u planu, piše Health.

ISTINA: Nije kasno spriječiti blagdansko debljanje

Nutricionistica Cynthia Sass napominje čitateljima Healtha kako nije sve izgubljeno. Ukoliko se držite dva jednostavna pravila, ne biste trebali učiniti pretjeranu štetu. Ograničite pretjerivanje u unosu ugljikohidrata i pijte dosta vode, savjetuje, a pridržavajte se toga i nakon što praznici prođu. 

Naročito je pametan unos vode važan tijekom prejedanja, a uz to je i dobra taktika za sprječavanje prekomjernih količina hrane. Istraživanja pokazuju da ljudi koji piju dvije čaše vode prije obroka znatno brže mršave, a utječe i na manje količine hrane koju u konačnici jedu.

Naslovnica Život