Mozaik Život

Lakše se diše

Život vam je kaos, nikako se ne možete organizirati? Ako ste zabrinuti zbog rokova i kasnite uvijek i svugdje, pročitajte nekoliko savjeta žene koja se 'dovela u red'

Lakše se diše

Jutros ste ponovno zakasnili na posao i dočekali su vas optužujući pogledi i neugodna radna atmosfera? Klasičan početak dana, no to nije ono najgore. Kod kuće vas čekaju poslovi napola obavljeni, niste stigli doručkovati, a niste se, budimo iskreni, ni naspavali kako treba.

Otvarate mail, dvadesetak neodgovorenih, treba vam kava. No niste bili na bankomat, jasno, kasnili ste, ništa od toga. Ukratko, život vam je nered, trebali bi vam dodatni sati kako biste sve posložili, ma treba vam cijeli jedan dodatni dan... Može i vikend.

Niste jedini, ali to je slaba utjeha. U užurbanom tempu u kojemu svi živimo, termini koji nas "stežu" sa svih strana samo su izvor dodatnog stresa, a krivnja je, dakako, na vama i na vašoj "neogranizaciji".

Julie Morgenstern danas je ekspert za "upravljanje vremenom", no nije rođena organizirana. Upravo suprotno, kronično je uvijek i svugdje kasnila, gubila stvari, živjela u stanju općeg kaosa. Sve dok nije dobila dijete - shvatila je da dalje tako ne može, a svoju je karijeru savjetnice posvetila upravo načinima organizacije za sretniji život.

Priču ove popularne američke autorice, koja je od rođenja djeteta objavila ukupno šest knjiga slične tematike, prenosi New York Times, a čitatelji su reagirali s oduševljenjem.

A sve se svodi na ovo: postoje ljudi koji su s količinom vremena kojom raspolažu realistični, a ima i onih koji su pretjerano - optimistični. Tko bi rekao da će se na ovu vašu osobinu gledati kao na propust..? No, ako je vjerovati ovoj autorici, upravo vam optimizam kad je u pitanju vrijeme ne treba.

Zato, ako kalkulirate i nadate se najboljem ishodu što se tiče izvršavanja obaveza, a završavate frustrirani i ljuti što niste uspjeli obaviti ni polovinu stvari koje ste planirali, poslušajte savjete žene koja je imala isti problem. Postanite "vremenski realist", evo kako.

1. Prije no što pristanete, uzmite trenutak

Nemojte automatski pristajati na sve, prvi je savjet koji svojim čitateljima daje Morgenstern. Čak i ako je riječ o zadatku koji vam je dao šef, promislite na trenutak kako se ta nova zadaća uklapa u vaš radni raspored. Ako shvatite da će vam trebati previše vremena i da nećete stići obaviti "prišnije" stvari, dogovorite se kako prenijeti zadatak na neki drugi dan. Ili se pak prihvatite toga, a odgodite nešto drugo.

Stvar je u dogovoru, tvrdi Morgenstern, kao i u pomnome planiranju. Frustracija koja proizlazi iz stresa kojemu ste izloženi kad vas stežu rokovi dovest će samo do loše obavljenog zadatka.

Isto vrijedi i za privatne planove. Ukoliko ne možete "ugurati" kavu s prijateljicom u svoj raspored, nemojte. Užurbani dogovori "reda radi" nisu dobri ni za jednu stranu.

2. Svaki dan završite planiranjem sutrašnjeg (i još dva unaprijed)

"Planiranje je poput slagalice", tvrdi autorica, koja je uvjerena da dobra organiziranost potječe od prethodnog utvrđivanja rasporeda. Navečer isplanirajte što sve trebate obaviti sutra i uvijek ostavite nekoliko sati praznog hoda kako biste bili mirni. Ne pretrpavajte svoj raspored, držite se osnovnih stvari, posla, kućanskih obveza i vremena provedenog s obitelji, a svaki dan pokušajte dodati aktivnost koju dugo odgađate.

3. Aktivnosti stavite u kategorije

Bilo da je riječ o poslu, privatnim obvezama ili papirologiji koju odgađate obaviti, aktivnosti pokušajte složiti u kategorije i to po količini koncentracije koja vam je potrebna kako biste ih obavili.

Sami sebe najbolje znate: ako ste jutarnji tip, odvojite sat-dva prije posla za plaćanje računa i sortiranje papira, a ostavite druženja za popodne. Ako je pak obrnuto, kada ukućani odu na spavanje, prionite na posao. Poanta je u tome da tih nekoliko sati isplanirate za vrijeme kada se osjećate najproduktivnije.

 

 

4. Odgovorite na te mailove

Ako je mail stariji od mjesec dana, brišite ga - otprilike ovako nešto savjetuje Morgenstern. Savjetuje svojim čitateljima da najnovije mailove stave u poseni sandučić, a sve one starije od nekoliko tjedana obrišu, pa čak i bez da su ih prethodno pročitali. Sve ostalo smatra gubitkom vremena.

A za ostatak odvojite sat vremena u danu i skinite si problem s leđa. Jedna je ovo od stvari na koje smo svi alergični i samo nam nagomilavaju nepotrebni stres.

5. Ne trebaju vam baš sve društvene mreže

Vjerovali ili ne, upravo ono za što ste mislili da vam je izvor zabave, može se lako pretvoriti u stres. Facebook, Twitter, Instagram, pa čak i mailovi i sms-ovi na koje niste odgovorili - kategorija su za sebe, a toliko podražaja može u bilo kojemu trenutku postati previše.

Ako vam je postalo pretjerano uređivati četiri-pet profila na raznim platformama, odbacite one koje su vam postale nepotrebne za komunikaciju, naporne, pa čak i nezanimljive. Posvetite se jednoj, maksimalno dvije u isto vrijeme - vidjet ćete, lakše se diše bez tolikih poruka, preusmjerite ih.

6. Školsko zvono je dobra ideja

Kao što je u školi zvono zvonilo da označi kraj sata, neka vam i kod kuće aktivnosti budu tempirane nekim signalom. Za neke poslove odvojite vrijeme koje možete uložiti, sve preko toga ne dolazi u obzir. Isto tako, ako vam uskoro dosadi obavljati ga, nema odustajanja sve dok ne zazvoni zvono. Ako ste preživjeli matematiku...

7. Mobitel ili papirić - odlučite

Autorica savjetuje svojim čitateljima da odluče na koji će način planirati. Odabrite "papirnati" ili pak elektronički planer kojega ćete se držati i u njega zapisivati obveze. Popunjavajte kalendar, organiziranost bi vam mogla goditi.

 

 

8. Spisak je prijeko potreban

Spisak za kupnju, poslovne ideje i sve ostale uklopite u gore spomenuti planer. Važno je da je sve na jednome mjestu, tako vam i taj šoping neće visjeti nad glavom, već ćete znati koje ste vrijeme za njega isplanirali.

9. Vrijeme za sebe

Najvažnija stavka na popisu savjeta ujedno je i posljednja: ne dopustite da vam se išta uplete u vrijeme koje ste odvojili za sebe. "Vrijeme koje volim trošiti uzalud, nije potrošeno uzalud", rekao je davno netko pametan, a vi se pokušajte toga držati.

Jer čak i ukoliko obavite sve poslove s popisa, bez da ste u danu uhvatili i trenutak vremena za sebe, dan se ne može nazvati produktivnim - ako ne ništa, sutrašnji će biti "paklen", bit ćete umorni i frustrirani.

Čak i ako vaše "vrijeme za sebe" uključuje samo gledanje reality emisija ili lakiranje noktiju, imajte na umu da dugoročno radite korisu stvar za vlastito stanje. Kad se osjećate bolje, produktivniji ste i orniji, a to je iznimno važno ako mislite popratiti planer kako treba.

 

Naslovnica Život