Mozaik Život

Suzuki Jimny

Mali japanski terenac još je funkcionalniji i praktičniji po izgledu i performansama

Suzuki Jimny

Ako bi se definicija terenca laički mogla objasniti kako je to vozilo s dva mjenjača, onda je to Suzuki Jimny koji je u svom četvrtom generacijskom izdanju zadržao sve off-road karakteristike. Uz to je ostala i kruta šasija kao glavno obilježje klasičnih terenaca. S četvrtom generacijom Jimnyja nastavlja se tradicija duga gotovo pola stoljeća.

Treća generacija Jimnyja zadržala se na tržištu puna dva desetljeća, prvo pod nazivom SJ i kasnije Samurai. Ovaj model poznat po izuzetnim terenskim svojstvima prodan je do sada u 2,9 milijuna primjeraka. Kruta šasija, pogon 4x4 s redukcijom omjera mjenjača i mali gabariti kutijastog oblika karoserije ostali su konstanta koju zadržava i novi model.

Ono što najviše privlači pozornost je kutijast oblik koji pomalo podsjeća na Mercedesovu skupocjenu G-klasu u malom. Karoserija mu je 4,5 centimetra kraća (3645 mm), ali je istodobno toliko i šira (1645 cm) i dva centimetra viša (1725 mm).

Međuosovinski razmak je ostao isti – 2250 mm, a zanimljivo je da se taj razmak nije uopće mijenjao i da je identičan onom preuzetom od vojnog Jeepa Willisa koji se koristio u drugom svjetskom ratu. Unutrašnjost je nešto prostranija nego prije tako da se ni krupnije osobe neće doticati ramenima.

Mali terenac svojim karakteristikama nije niti blizu kategoriji SUV-ova, već je prije bi kazali radno vozilo koje nitko od proizvođača nema u ponudi. Posebno je omiljen među lovcima, ali i u javnim tvrtkama s čestim terenskim poslovima pošto za njega nema prepreka jer prolazi tamo gdje ni divokoza ne može.

Uz podnicu koja je odignuta od tla 21 centimetar, te osjetno veći prilazni i silazni kutovi na novom modelu (37 i 49 stupnjeva), kao i mala masa vozila omogućavaju mu savladavanje i najtežih zapreka.

Podvozje Jimnyja je klasičan oblik gradnje ozbiljnog vozila s pogonom 4x4. Uzdužne i poprečne grede daju čvrstoću i otpornost na jače udare, a šasija novog modela ima i dodatna pojačanja. Time se samo naglašava njegovo „radničko“ porijeklo i namjena za savladavanje teških i gotovo nepristupačnih terena.

Novi Jimny sada je još funkcionalniji i praktičniji po izgledu i performansama, a još uvijek u potpunosti utjelovljuje duh njegovih prethodnika i temeljni koncept - jedan i jedini mali, lagani terenac s pogonom na sve kotače.

Četvrta generacija Jimnyja zadržala je poznatu robusnost, a istodobno objedinjuje jednostavnost, funkcionalnost i 4WD tehnologiju koja omogućava sjajne off-road karakteristike, kao i upotrebljivost u gradu. Tko je vozio malog Jimnyja, zna da i na asfaltu pomalo skakuće što je posljedica njegove konstrukcije s krutom šasijom i visokom kutijastom karoserijom.

Na vrhu kutijaste karoserije ima neku vrstu žlijeba, poput osnove za krovni nosač, zbog toga da voda direktno s krova ne bi klizila na vozača i putnike prilikom izlaska iz vozila. Više uspravan A-stup i plosnati poklopac motora povećavaju vidljivost vjetrobranskog stakla, dok podnica povišena od tla omogućava vozaču i suvozaču povećanu vidljivost kroz bočne prozore.

Prednja rešetka maske je jednostavna i crna, ističući glavna svjetla s okruglim potpisom, s 15-inčnim tamnim metalnim kotačima od lagane legure koji još više naglašavaju snažan vanjski izgled. Rezervni kotač ostaje na prtljažnim vratima kako bi se lakše mogla promijeniti guma koja se ošteti prilikom vožnje na zahtjevnim terenima.

Ploča s instrumentima i okolni dijelovi otporni su na ogrebotine i mrlje, a držač i prekidači su jednostavni za rukovanje, tako da se mogu nositi u off-road uvjetima. Mjerači postavljeni u kockastim kućištima uvijek su osvijetljeni radi jasnog pogleda na cestu i izvan nje, kada vozilo često prolazi između sunčanih i zasjenjenih površina.

Osnovni prostor za prtljagu obujma 120 litara može se proširiti preklapanjem stražnjeg sjedala, stvarajući 377 litara prtljažnog prostora što je 53 litre više nego kod prethodnika. Nasloni stražnjih sjedala i prtljažnika na podu su obloženi plastikom radi lakšeg uklanjanja prljavštine.

Nakon testnih vožnji definitivno je riješeno pitanje pogonskih agregata. U ponudi će kao i do sada biti samo jedan atmosferski 1,5-litreni benzinac snage 101 KS koji zamjenjuje stari 1,3-litreni benzinski agregat od 86 KS. Time su odbačene sve špekulacije kako bi osnovni motor treba biti 3-cilindarski 1.0-litreni turbobenzinac BoosterJet sa 112 KS. Novi 4-cilindarski 1,5-litreni benzinac uz 101 KS imat će i okretni moment od 130 Nm dostupan pri 4000 „điri“.

I što je vrlo važno za ponašanje Jimnyja na teškim terenima, po blatu, pijesku, kamenjaru... to su adekvatne gume, jer one namijenjene za vožnju po asfaltu često znaju biti limitirajući faktor. Inače, prodaja nove generacije malog japanskog terenca počinje krajem godine, a cijene će biti poznate vrlo brzo.

 

Pogon na sve kotače

Suzuki Jimny zadržao je sustav sa 4WD pogonom s niskim rasponom prijenosa. U usporedbi s 4H načinom, način rada 4L može prenijeti veći zakretni moment na gume dok je u nižim zupčanicima, kako bi se postigla bolja vuča na strmim padinama i grubim terenima.

Naravno tu je 2WD – pogon samo na stražnje kotače. Zanimljivo je da je kod pogona na sve kotače došlo do značajnih promjena što se tiče prebacivanja pogona sa stražnjih na prednje kotače i blokadu diferencijala.

U prethodnoj generaciji prebacivanje i izmjena pogona se obavljala električnim putem, ali zbog mogućnosti kidanja žice na teškim terenima koja vodi do reduktora nova generacija Jimnyja se vratila na mehaničku izmjenu prijenosa pogona.

Sada je to opet pravi mjenjač gdje ručica ide direktno na birač brzina na getribu tako da nema poluga, žica ni elektronike. Stoga su i stupnjevi izmjene brzina nešto krući i tvrđi nego prije.

Naslovnica Život