Mozaik Život

Odlučite što vam realno treba

Savjetujemo: kupuje li se pametno i rabljeni automobili su sjajan izbor

Odlučite što vam realno treba

Prodaja novih automobila u Hrvatskoj zadnjih godina bilježi stalni rast. 

Istovremeno raste i prodaja rabljenih vozila. Nakon ulaska Hrvatske u EU, procedura oko uvoza/unosa je do kraja pojednostavljena, baš kao što smo i mi velikim izvoznicima rabljenih automobila iz Unije, posebno iz Njemačke, postali puno zanimljiviji. Samim time je i tržište rabljenih automobila postalo relevantan faktor oblikovanja hrvatskog voznog parka.

Prednost kad je kupnja rabljenih automobila u pitanju, činjenica je da se i kod nas mogu nabaviti „godišnjaci“, odnosno automobili stari do godinu dana. Taj je sustav prodaje jako dobro razvijen kod svih njemačkih proizvođača koju u tu svrhu organiziraju čak i posebne prodajne salone.

Kod „godišnjaka“ je slučaj da se na njemačkom tržištu pojavljuje jako veliki broj automobila korištenih u promotivne ili salonske svrhe. Oni dakle nisu novi, no nisu ni – stari. Ono što je pak dobra stvar uz to što su gotovo svi kao novi i s jako malo prijeđenih kilometara, imaju cijenu nižu za 20 do 25 posto! Kupnja takvog automobila je – odlična odluka.

Vozila iz rent-a-cara

Vrlo se slično može ustvrditi i za automobile koji prodaju rent-a-car kompanije. Sa značajnim porastom turističkih brojki u Hrvatskoj, baš kao i onih koje se odnose na porast dolazaka avioturista koji jako često traže rent-a-car automobile, i u Hrvatskoj jača to tržište.

Koliko je ono jako, govore brojke kako skoro trećinu novoregistriranih automobila u Hrvatskoj čine upravo flote iz rent-a-carova. A njih takve tvrtke kupuju po principu „buy-back“, točnije, vraćaju ih trgovcima, uvoznicima automobila nakon završetka glavne ljetne sezone.

Na taj način dolazimo do velikog broja rabljenih automobila koji su u prosjeku stari oko šest mjeseci, s prijeđenih 15.000 ili najviše 20.000 kilometara. Istina, u ovom slučaju, za razliku od „godišnjaka“, može biti riječ o istrošenijim vozilima, no da je i kod njih evidentan veći pad cijene – svakako jest. Baš kao i privlačnost za kupnju.

Godinama se u Hrvatskoj registrira godišnje po prilici 100.000 automobila. Ovisno o trendovima i standardu, mijenjanju se i postoci odnosa između novih i rabljenih. U ovom je trenutku on u skoro savršenoj ravnoteži.

Lani je bilo desetak posto više rabljenih, omjer je bio 55:45 u njihovu korist, dok ove godine značajnije raste prodaja novih, tako da je sve došlo u optimalnu ravnotežu.

Ma koliko ne možemo pobjeći od činjenice da bi sigurno većina od nas birala nove automobile kad bi nam standard bio veći, kad bismo umjesto prosjeka od 5000 kuna imali dvostruko više svakog mjeseca na računu, rabljeni automobili su posebna kategorija koja ima niz svojih prednosti, ma o kakvom se standardu radilo.

U korist rabljenih naprosto ide cjenovna logika, kao i bolje zadovoljavanje omjera između uloženog i dobivenog. Dakako, ako je riječ o ne pretjerano starim automobilima. Ozbiljnosti radi, baš nitko neće sugerirati kupnju automobila starijih od sedam ili više godina.

Mogu nas koliko god žele zavesti poznate marke, blještave felge i bogata oprema, no kad automobil prijeđe 150.000 kilometara i ostari blizu deset godina, neće biti baš neka velika sreća posjedovati ga. Rabljeni stoga svakako da, ali ne pretjerano stari.

Kupnja razumom

I kod kupnje rabljenog razum nam mora biti jedan od najkorisnijih “alata”. Nikako se ne treba povoditi za automobilima koji su nam klasom ili snagom iznad realnih potreba. Ostane li se u zoni B, odnosno C segmenta, poželjno je kupovati automobile do pet godina starosti.

Sve donedavno prosjek starosti automobila uvoženog u Hrvatsku bio je oko osam godina, no zadnjih se godina tu prati znatno bolje trendove. Zašto do pet godina? Pa to je razdoblje u kojemu će prvi vlasnik prevaliti 60.000 do 80.000 kilometara, što nije mnogo i jamči vrlo dobre uvjete vožnje, sigurnosti i održavanja još najmanje pet godina.

A cijena drastično pada upravo u tom razdoblju. Automobilu starosti od samo godinu dana realna je cijena za četvrtinu niža! Idemo li dalje, automobil s četiri godine starosti izgubit će najmanje 50, nerijetko i 60 posto vrijednosti.

Ako ste u tom trenutku razumni, pa ste tako birali bolje opremljeni automobil B segmenta ili onaj C, obiteljski kompakt, cijena im je kao novima bila 90.000, odnosno 120.000 kuna.

U zoni oko pet godina starosti njihova je cijena 40.000 ili 50.000 kuna, što je jako prihvatljivo. Dakako, primamljivi su i još stariji automobili, posebno kad su dobro održavani, no krenete li tom logikom, cijene održavanja i brojnih kvarova mogu vam se itekako obiti o glavu.

Povodljvost je najpogubnija

Povodljivost je kod kupnje rabljenih automobila jedna od potencijalno najpogubnijih osobina kupca. Odlučite što vam realno treba i s koliko novca raspolažete.

Provjerite tržište novih, ali ne izbjegavajte ni kuće koje su s vremenom stekle ugled kao vrlo odgovorne po pitanju prodaje rabljenih automobila.

Ne zavede li vas niska cijena i dobar izgled automobila, pogriješit nećete ni s rabljenima. Uostalom, i na njih se dobiva jamstvo tako da su kod ozbiljnih prodavača prijevare bilo koje vrste isključene.

Naslovnica Život