Mozaik Život

najbolje je imati...

Nedavna tuča oštetila je veliki broj automobila, evo tko ima pravo na naknadu štete

najbolje je imati...

Kratkotrajno nevrijeme u vidu tuče ili grada, kakvo je prije desetak dana zahvatilo Split i njegovu okolicu, oštetilo je veći broj automobila, nakon čega su uslijedila pitanja o tome tko ima pravo na naknadu štete, obilazak osiguravajućih kuća u potrazi za informacijama, ali i hitni popravci ulupljenog lima te oštećenih staklenih površina. 

Štetni događaji izazvani na automobilu tučom ili ledom vrlo su učestali i znaju prouzročiti dosta velike štete na vozilu. Vozačima novijih automobila kasko-osiguranje dolazi kao normalna stvar (do pet godina starosti), a što je najvažnije mirni su zbog takvih štetnih događaja.

Za razliku od vlasnika koji nemaju kasko, u slučaju iznenadnog nevremena praćenog tučom, vlasnici kasko-osiguranja ne moraju se brinuti tko će im namiriti nastalu štetu. Ponekad svjedočimo iznenadnim provalama kiše i tuče pri čemu vlasnici svoja vozila, u najvećem broju slučajeva bez kasko-osiguranja, pokušavaju “spasiti” na različite načine bezglavo jureći i panično tražeći zaštitu od ledenih oborina.

Skrivaju ih, ako je moguće, ispod obližnjih stabala, nadvožnjaka, prolaza ispod zgrada... Ali na kraju vrlo često završe kod autolimara na ravnanje lima, izvlačenje udubina nastalih udarima tuče ili, u najgorem slučaju, u autostaklara koji im “krpaju” ili mijenjaju razbijene staklene dijelove.

Ako vas nevrijeme praćeno tučom ili gradom, koji može biti veličine od zrna soli pa do loptice za golf ili čak i veće, zatekne na cesti, najpametnije je, ako je moguće, skloniti automobil ispod nekog stabla ili nadvožnjaka. Međutim, ako vas je tuča koja ide s kišom i obično jakim vjetrom uhvatila negdje na čistini, najbolje je zaustaviti automobil i pričekati da se nevrijeme smiri.

Naime, tuča uvijek pada nošena vjetrom i pod određenim kutom pa će vozilo, ako stoji na mjestu, “dobiti” samo s jedne strane. U protivnom, ako pokušavate naći odgovarajući zaklon i vrtjeti se na sve strane, automobil ćete izložiti udarcima sa svih strana, što može izazvati još veću štetu i probleme. Istodobno, ne pokušavajte izlaziti iz vozila jer biste mogli dobiti i poneku “bubotku” po glavi.

Kod tuče ne vrijedi pravilo da će male kuglice leda napraviti malu štetu, a velike veliku. I mala tuča može napraviti veliku štetu u obliku šiljastih rupa, a razlog je jaki vjetar koji kuglicama daje ubrzanje od 100 km/h i pretvara ih, gotovo bismo kazali, u metak. Da nema vjetra, male kuglice bi se odbijale od karoserije i padale na tlo bez štetnih posljedica za lak i lim.

U svakom slučaju “platit” će lim, ali što onda napraviti? Oni koji imaju kasko-osiguranje vozila otići će u osiguravajuću kuću gdje imaju policu i prijaviti štetu koju će procjenitelj procijeniti. Nakon toga put ih vodi kod limara koji će ispraviti udubljenja na karoseriji bez potrebe za nanošenjem novog sloja laka. Slična je situacija i s vlasnicima koji nemaju kasko, ali će sami morati platiti nastalu štetu.

Stoga smo otišli do jednog splitskog servisa da bismo se raspitali na koji način se uklanjaju ožiljci nastali od tuče. Specijalist za takve štete pomno će pregledati automobil i označiti sva oštećenja i tragove, od najsitnijih točkica do najvećih udubljenja, napraviti kalkulaciju i konačnu cijenu popravka. Majstor nam je objasnio postupak kod udubina na krovu ili poklopcu motora gdje postoji mogućnost prilaska s unutarnje strane.

Udubine se saniraju posebnim željeznim polugama pritiscima s unutarnje strane, a uz pomoć posebnog svjetla kontrolira se učinak. Ako je udarce dobio dio automobila kojem se ne može pristupiti s unutarnje strane, poput nosača krova, rupe se izvlače uz pomoć vrućeg silikona i čepića različitih veličina. U slučaju da ravnanje ide u “plus”, odnosno ako je udubljenje više izvučeno nego što treba, vraća se natrag laganim udarcima finim čekićem.

Ako udubljenje nije poravnato do kraja, odnosno ostalo je u “minusu”, postupak sa silikonom i čepićima se ponavlja. Nakon obrade svih oštećenja slijedi fino poravnavanje s većim ili manjim čekićima i sličnim alatima, a potrebe za lakiranjem nema.

Veći je problem ako je tuča oštetila vjetrobransko ili stražnje staklo. Tada nema druge nego pravac u autostaklara koji će pokušati spasiti staklo u slučaju manjeg oštećenja posebnim postupkom krpanja oštećenog dijela. U suprotnom, trebat će potpuna izmjena stakla koja će koštati puno više. Stoga, da ne biste doživjeli financijski fijasko, najbolje je imati auto-kasko!

Naslovnica Život