Mozaik Život

22. lipnja na put od hvara preko visa do palagruže

Rota palagruzona: kreće najstarija regata u Europi

22. lipnja na put od hvara preko visa do palagruže

U hvarsku će luku 21. lipnja uploviti povijesna flota od 19 brodova u pratnji novosagrađenoga školskog broda ‘Kraljica mora’ te će u hvarskome mandraću oživiti prizor iz 16. stoljeća kad su tamo doplovili komiški ribari svojim falkušama

U ponedjeljak, 21. lipnja, kreće Rota palagruzona. Premda je to prva u nas obnovljena povijesne regata, već sada nema toga kapetana ili člana posade tradicijskih brodova duž istočne obale Jadrana koji za nju ne zna.

Kulturna ustanova Ars Halieutica iz Komiže promovirala je regatu u rujnu 2009., termin prve određen je za lipanj 2010., a dvadesetak brodova naći će se u ponedjeljak u hvarskome mandraću s namjerom da preko Visa i Komiže dosegnu Palagružu. Joško Božanić, alfa i omega ideje, podsjeća kako je sve počelo:

 

Progutali ih buka i dim

- Kad je tridesetih godina dvadesetog stoljeća u komiškom portu upaljen prvi motor u jednoj ribarskoj barci i kad je ona potom krenula, a bez vesala i jedara, uz silnu buku i dim, među svjedocima toga mirakula oduševljenja nije bilo. Oni nisu znali, ali izvjesno je da su osjetili u tom događaju početak novoga vremena u kojemu će njihov svijet biti definitivno dovršen.

Doista, samo nekoliko godina potom, svjedoci ovoga mirakula ispratit će posljednju regatu gajeta falkuša koja je iz komiške luke krenula prema pučinskom otoku Palagruži. Bilo je to 13. lipnja 1936., na Dan svetog Ante, kad se u Komiži blagoslivlje more. Pojavom brodskog motora jedna je tisućugodišnja tradicija dovršena. Pojavom motora prestao je i razlog povijesne palagruške regate. Natjecati se sa strojem koji pokreće barku nije više imalo smisla.

U međuvremenu je Kulturna ustanova Ars Halieutica pokrenula timsko istraživanje materijalne i nematerijalne baštine falkuše koja je potom, povodom EXPO-a 98 u Lisabonu, rekonstruirana i od tada je postala u svijetu najpoznatija hrvatska tradicionalna barka koja već godinama sudjeluje na brojnim međunarodnim festivalima mora. Falkuša je sad za sobom povukla cijelu flotu tradicijskih brodova...

Stroga pravila

U hvarsku će luku tako 21. lipnja uploviti povijesna flota od 19 brodova u pratnji novosagrađenog školskog broda “Kraljica mora“ te će u hvarskome mandraću oživiti prizor iz 16. stoljeća kad su tamo doplovili komiški ribari svojim falkušama. Liber Comisie (Komiški libar), manuskript iz 18. stoljeća, sadrži najstariji dokument o regati gajeta falkuša od Komiže do Palagruže.

Godine 1593., kako bilježi komiški notar Nikola Borčić Jerolimov 9. svibnja te godine, u središtu komune kojoj je tada pripadao otok Vis - u gradu Hvaru - sastavljen je popis 74 vlasnika gajeta falkuša koje će početkom toga ribolovnog mraka sudjelovati na regati od Komiže do Palagruže. U nizu sljedećih dokumenata, koji se odnose na prvu poznatu regatu od Komiže do Palagruže, određuje se da se svi prijavljeni ribari moraju javiti 20. svibnja u Komiži glavarima ribolova Franji Borčiću i Jakovu Bogdanu.

Zabranjuje se samostalan odlazak na Palagružu pod prijetnjom kazne od osamnaest mjeseci veslanja na galiji u okovima. Spominje se da će ratna galija pratiti regatu radi zaštite od gusara. Hvarski knez naređuje ribarima da se naoružaju puškama arkebuzama te zabranjuje djeci do 18 godina odlazak na Palagružu. Svi ribari moraju slušati zapovijedi palagruških glavara ribolova, a ako bi im se suprotstavili, glavari ih mogu vezane poslati u hvarski zatvor. Upravo taj povijesni događaj evocirat će prva Rota palagruzona.

Dana 22. lipnja hvarski gradonačelnik Pjerino Bebić označit će start prve etape regate na ruti Hvar - Vis i dalje... Jedna povijesna regata postaje tako kulturno dobro od prvorazrednog nacionalnog interesa, promocija materijalne i nematerijalne maritimne kulture.

- Oživiti prizor iz prošlih stoljeća, probuditi na rubu pamćenja slike iz dubine vremena, obnoviti duh palagruške epopeje, jedinstvene u svijetu, nije li to zaista prvorazredni kulturni čin, promocija baštine? - pita se Božanić i odmah odgovara: - Ne, u Hrvatskoj to ipak nije tako... Brod u Hrvatskoj nije zaštićen kao kulturno dobro.

Brod, ma kako bio star i povijesno značajan, moguće je u Hrvatskoj nekažnjeno potopiti, zapaliti, nadogradnjom devastirati. U Hrvatskoj brod tek onda može postati kulturno dobro kad je nalazište na dnu mora, ali dok plovi, on nije zanimljiv nacionalnim kulturnim institucijama. Rota palagruzona jest projekt Kulturne ustanove Ars Halieutica kojim se želi afirmirati maritimna kultura kao ravnopravan segment ukupne nacionalne kulture.

 

Diomedova ruta

 Regata Latinsko idro u Murteru, neretvanska regata Maraton lađa, rovinjska regata batana jesu prvorazredni kulturni događaji koje njihove lokalne zajednice prepoznaju i kao najznačajniji kulturni događaj u funkciji turizma te u promociji hrvatske kulturne baštine. A komiška Rota palagruzona događaj je koji je utemeljen na iznimnoj maritimnoj tradiciji jedinstvenoj na Mediteranu.

S obzirom na povijesni kontekst koji povezuje barku s događajem iz 12. stoljeća, kada su komiški ribari svojim falkušama dočekali na Palagruži papu Aleksandra III. (9. ožujka 1177.), moglo bi se reći da je palagruška regata najstarija regata u Europi - tvrdi dr. Božanić.

Rota je jedinstvena i po tome što se nalazi na najstarijem transjadranskom plovnom putu, na ruti između Gargana i Punte Planke, na Diomedovu putu nazvanom po trojanskom junaku čiji je trag na Palagruži otkrio arheolog dr. Branko Kirigin. Ta činjenica otvara mogućnost da Rota palagruzona u perspektivi uključi i regatu suvremenih jedrilica na Diomedovoj ruti Split - Komiža - Palagruža - Vieste na poluotoku Garganu. jordanka grubač

Četverodnevni program

U hvarski mandrać 19 sudionika regate uplovljava 21. lipnja, prigodni program je ispred Loggie i u mandraću. U utorak 22. lipnja svečani je ispraćaj flote i natjecateljska regata Hvar-Vis, u srijedu 23. lipnja ispraćaj na regati Vis-Komiža.

U četvrtak 24. lipnja iz komiške luke kreće regata Komiža-Palagruža za klasu brodova falkuša i druge brodove za koje to odluči regatni odbor. Regatna pravila već su unaprijed isključila moderne jedrilice i dvotrupce. Istog dana uvečer na žalu Palagruže posade pripremaju tradicionalnu ribarsku večeru.

Povratak u Komižu je na Dan državnosti 25. lipnja, uz feštu na komiškoj rivi i proglašenje pobjednika.

Sve naši i jedan Šveđanin

Na Roti palagruzoni startaju: kuter ‘Bente Dorte’ iz Švedske, betinska gajeta ‘Kurnatarica’, leuti ‘Jaruh’ i ‘Bažokić’ (Murter), leut ‘Šjor Brane’ i škuner ‘Lirica’ (Šibenik), leuti ‘Slobodna Dalmacija’ i ‘Leute moj’ (Split), karavela ‘Santa Marija’ (Kaštela), pasara ‘Lesna’ (Hvar), kuter ‘Komiža’, loja ‘Bella fica’ te gajete falkuše ‘Mikula’ i ‘Comesa Lisboa’ - svi iz Komiže, gajeta ‘RG-985’ (Rogač), leut ‘Šajeta’ (Bakar), gajeta ‘Dumina’ (Tribunj) i gajeta ‘Pomozi Bože’ (Korčula).

Međunarodna konferencija

U Komiži će 25. lipnja biti održana Međunarodna konferencija istraživača maritimne baštine.

Naslovnica Život