Mozaik Zdravlje

Zdravstvene koristi

Med ili šećer - koje je sladilo zdravije? Pomažemo vam riješiti dilemu oko izbora, važno je da znate par detalja za kojima sigurno niste išli

Zdravstvene koristi

...

Kad skuhate šalicu vrućeg čaja, posežete li za medom ili šećerom? Iako će jedno i drugo zasladiti vaš napitak, njihove prehrambene koristi se razlikuju.

Med i šećer su ugljikohidrati koji su uglavnom sastavljeni od glukoze i fruktoze. Koriste se kao sastojci u pripremi brojnih namirnica i recepata, a konzumiranje i jednog i drugog može uzrokovati debljanje. Reputacija meda da je zdraviji možda ima neke temelje, ali med se ne smatra zdravom hranom. Dakle, što je zdravije?

Med je sastavljen uglavnom od vode i dva šećera: fruktoze i glukoze. Sadrži u tragovima još i enzime, aminokiseline, B vitamine, vitamin C, minerale i antioksidanse. Mnogi antioksidansi koji se nalaze u medu klasificirani su kao flavonoidi koji imaju protuupalna svojstva, što može pružiti neke zdravstvene koristi.

Svaka sorta meda ima karakterističnu boju i okus. Bez obzira koju vrstu odaberete, svaka od njih povećava razinu šećera u krvi.

Prednosti i nedostaci meda

Med sadrži više fruktoze nego glukoze. Fruktoza je slađa od glukoze, pa ćete možda moći koristiti manju količinu meda, a da pritom ne žrtvujete slatkoću. Količine vitamina i minerala u medu također mogu imati ljekoviti učinak. Sirovi, nepasterizirani med sadrži lokalne pelude u tragovima, što može pomoći u ublažavanju alergijskih reakcija.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Tim Raw Honey (@timrawhoney) on

Med pomaže u ubijanju mikroba jer ima antimikrobna svojstva; ako se koristi u obliku gela, može ubrzati zarastanje rana i manjih opeklina, te olakšati kašalj i grlobolju. Općenito, med prolazi kroz manje procese prerade od šećera i potrebna mu je pasterizacija samo kako bi bio spreman za stol. Med se može jesti i sirov.

Postoje i nedostaci meda. Visoko je kaloričan jer se sastoji od šećera. Možda nije siguran za djecu mlađu od godine dana jer sadrži bakterijske spore koje mogu uzrokovati botulizam u dojenčadi. Sadrži oko 22 kalorije po žličici, što je visoka kaloričnost i treba ga koristiti štedljivo. Ovo je posebno važno znati ako imate zdravstvenih problema poput dijabetesa, srčanih bolesti ili pretilosti.

Šećer se, pak, sastoji od kombinacije glukoze i fruktoze koji se zajedno povezuju i tvore saharozu. Nema dodanih vitamina ili hranjivih sastojaka. Ugljikohidrat je, kalorično bogat, dobiva se iz biljaka šećerne repe i šećerne trske. Potrebna je obrada u više koraka prije nego što postane rafinirani, granulirani stolni šećer koji najčešće koristimo. Od mnogih različitih vrsta šećera najčešće se koristi bijeli, smeđi i sirovi šećer.

Smeđi šećer je kombinacija bijelog šećera i melase, a može sadržavati i neke hranjive tvari u tragovima. Koristi se prvenstveno u pečenju. Sirovi šećer je manje rafinirana verzija bijelog šećera. Svjetlosmeđe je boje i sadrži krupnije kristale. Sirovi šećer se prehrambeno ne razlikuje od bijelog šećera.

Ostale vrste šećera uključuju šećer u prahu, turbinado i muscovado šećer.

Prednosti i nedostaci šećera

Šećer je prirodna tvar. Sadrži malo kalorija. Ima dugi rok trajanja. Kao ugljikohidrat, šećer je potencijalni izvor brze energije. Vašem mozgu je dnevno potrebno 130 grama ugljikohidrata. Ova prirodno prisutna tvar također je siromašna kalorijama, a čajna žličica sadrži oko 16 kalorija.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Health in Your Hand🙌 (@healthinurhand) on

Bijeli šećer ima dug rok trajanja i jednostavan je za upotrebu u pečenju i kuhanju. Šećer je obično jeftin i lako dostupan.

Nedostaci šećera? Može povećati rizik od određenih bolesti. Može uzrokovati debljanje i teže je probavljiv nego med.
Ako jedete previše šećera, možete povećati rizik od bolesti srca i dijabetesa tipa 2.

Osim toga, šećer je čest sastojak mnogih prerađenih namirnica, tako da ga možete konzumirati više nego što ste svjesni, što također pridonosi debljanju i pretilosti.

Osobe s dijabetesom trebale bi paziti na konzumaciju šećera, jer to može dovesti do porasta šećera u krvi. Ako ga konzumirate u količinama većim od vaših tjelesnih potreba, šećer može osigurati brzu nadoknadu energije, nakon čega slijedi i nagli pad. Vašem će tijelu biti teže probaviti šećer nego med, jer ne sadrži enzime.

Pažljivo s oba sladila

Umjesto da u potpunosti eliminirate bilo koji od ova dva sladila, pomaže smanjiti njihov unos - koristiti pola žličice meda u čaju ili pola paketića šećera u kavi, umjesto pune poslužene doze.

Ako tijekom pečenja koristite šećer, smanjenje količine za jednu trećinu imat će manji utjecaj na okus nego što ste očekivali. Med može imati bolju reputaciju, ali i med i šećer mogu imati negativne učinke na zdravlje ako ih se prekomjerno koristi.

Najčešće sorte meda

Točna prehrambena korist meda varira ovisno o njegovu podrijetlu. Postoji više od 300 sorti meda, a na našem području najprisutnije su:

- amorfa (amorfin med je karakteristično crvenkast, blagog mirisa i okusa, djeluje opuštajuće i umirujuće)

- bagrem (mjesecima ostaje u tekućem stanju; vrlo sporo kristalizira zbog toga što u sastavu sadrži više fruktoze od glukoze; preporučuje se za nesanicu, umirenje nadraženog živčanog sustava)

- cvjetni (preporučuje se svim dobnim skupinama, a naročito djeci u razvoju te u prehrani osoba starije životne dobi, zatim srčanim bolesnicima i osobama s nižim krvnim tlakom);

- drača (žut je, bez mirisa, slatkog i malo oporog okusa. Brzo kristalizira u krupne kristale. Kod nas je specifičan za područje Dalmacije, na kojem ta biljka i raste)

- facelija (med je svjetložut ili čak bijeli, ugodna mirisa i okusa. Spada u bolje vrste meda);

- heljda (ovaj med zbog manjeg broja nasada heljde zadnjih desetljeća spada u rjeđe i vrednije vrste meda. U usporedbi s drugim prisutnijim vrstama, heljdin med i nije toliko sladak. Osnovni sastav i nutricionistički profil svih vrsta meda su najčešće isti, no med heljde ima veće koncentracije makronutrijenata, elemenata u tragovima i antioksidativnih spojeva)

 

Naslovnica Zdravlje