Mozaik Zdravlje

NEJČEŠĆI PREHRAMBENI DEFICIT

Kosa vam izgleda beživotno, a u zadnje vrijeme sve više opada? Osim toga, budite se i liježete umorni? Izvadite krv, možda je riječ o manjku ovog mikronutrijenta

NEJČEŠĆI PREHRAMBENI DEFICIT

Ako tu i tamo primijetite nekoliko dlaka u kadi ili nakon češljanja, to nije razlog za brigu jer je normalno gubiti oko 100 vlasi dnevno. Također, morate znati da  kosa s godinama slabi i sve je tanja. To je velikim dijelom i nasljedno. 

Ali nagli gubitak kose, pogotovo u mlađim godinama, može biti znak neke bolesti ili nedostatka nekog nutrijenta u organizmu, a najčešće se radi o željezu.

Deficit željeza najčešći je kod žena reproduktivne dobi.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Dr Renita Rajan (@drrenitarajan) on

 

Dobra vijest je da je takvo stanje lako izlječivo, a kosa će se nakon terapije oporaviti. Nemojte nagađati i tretirati kosu neprovjerenim sredstvima jer bi to moglo samo pogoršati situaciju.

Osim opadanja kose, simptomi mogu biti i umor, hladne ruke i stopala. Ako sumnjate da vam fali željeza, možda je vrijeme da kontrolirate njegovu razinu u krvi. 

Ako nalaz pokaže manjak željeza, liječnik će vam dati terapiju i ponovno provjeriti stanje nekoliko tjedana nakon uzimanja tableta. Ako suplementi ne budu pomagali, treba istražiti što uzrokuje manjak željeza i tretirati to stanje.

Morate imati na umu da nije pametno piti željezo ako vam nalazi nisu potvrdili da ga organizam treba.

Najvažnije je prehranom unositi dovoljno željeza

Iako mnoge biljke sadrže željezo, pogotovo grah i leća, špinat, kvinoja i sjemenke bundeve, željezo iz ovih namirnica organizam ne apsorbira u potpunosti, tako da su najbolji izvori ovog nutrijenta meso i morski plodovi.

Veganima se savjetuje da uzimaju 50% više od preporučenog dnevnog unosa  kako bi kompenzirali meso. Hrana bogata vitaminom C pomaže da se željezo iz biljaka bolje apsorbira.

Visoke doze kalcija, osobito kalcij karbonata, također mogu blokirati apsorpciju željeza, ali to se odnosi na medikamente, a ne na hranu. Ali ako sumnjate da imate manjak željeza, a koristite tablete kalcija, pijte ga prije spavanja kako bi minimalizirali šanse da dođe u doticaj s onim što ste pojeli. Ako uzimate tablete željeza, pijte ga u drugo doba dana nego kalcij.

Nedostatak željeza može uzrokovati anemiju, ali ona može nastati i iz drugih razloga, primjerice, zbog niskog nivoa vitamina B12. Zato, ako pijete B12, možda ćete teže otkriti da vam fali željeza.

Nemojte na svoju ruku piti dodatke prehrani

Uzimanje dodatnih doza vitamina preko tableta možda se čini kao nešto što neće štetiti, a djeluje vam zdravo. Ali ako ne trebate te vitamine, onda je to bacanje novca, a potencijalno i opasnost za zdravlje jer mogu dovesti do nuspojava, trovanja jetre i bubrega, i zbog njih možda nećete moći otkriti pravu dijagnozu.

Osim ako su vam nalazi pokazali da imate manjak nekog vitamina, tablete nisu najbolji način da opskrbite svoje tijelo nutrijentima koje ono treba. To ćete postići raznovrsnom i izbalansiranom prehranom. A dobra hrana je i jeftiniji i ljepši način da unesete sastojke koji vam trebaju nego da pijete tablete.

Odgovarajuća ishrana, bogata željezom će dovesti do toga da izgledate lijepo i imate zdravu kosu. Ekstreman gubitak kose može biti znak nedostatka nutrijenata ili drugih stanja. Ali ako mislite da vam kosa previše opada, otiđite liječniku prije nego sebi dijagnosticirate neko stanje ili počnete uzimati neke vitamine, osobito željezo.

Naslovnica Zdravlje