Mozaik Zdravlje

Protiv demencije

Navalite na grožđe i lubenicu! Ovo je hrana koja jača memoriju i moždane funkcije, a sočni 'masni' odrezak prvi je na listi: pomažu i jaja, iskombinirajte sljedeće namirnice

Protiv demencije

Kad se ljudima, bez obzira na životnu dob, događa da zaboravljaju, više je razloga koje bi trebalo "pretresti", od manjka sna, nedovoljno tjelesne aktivnosti, okolišnih faktora i dalje. No za zdravlje mozga veliku ulogu ima prehrana.

Američka akademija za prehranu i dijetetiku sastavila je jelovnik s namirnicama koje jačaju memoriju i moždane funkcije tako što potiču dotok krvi u mozak. Istraživanjem je utvrđeno da mediteranska prehrana pomaže održavanju "bistrog uma", a sve više dokaza povezuje hranu poput one u mediteranskoj prehrani s boljim kognitivnim funkcijama, pamćenjem i budnošću.

Četiri su skupine hrane koje pomažu zdravlju mozga - povrće, bobičasto voće, omega-3 masne kiseline te orašasti plodovi.

Tražiti dokaze da namirnice iz tih skupina funkcioniraju i potiču pamćenje tako što ćete se najesti oraha kako biste se sjetili gdje ste ostavili ključeve, nije najbolji način uviđanja njihovih prednosti. Pomoći će dugoročno, i to ne samo zdravlju mozga, nego zdravlju općenito.

Gledajući na pojedinačne namirnice iz rečenih skupina, stručnjaci predlažu da se, za zdravlje mozga, na jelovnik što češće uvrštavaju sljedeće namirnice:

Losos; sadrži omega-3 masne kiseline, kao i dokosaheksaenoičnu kiselinu (DHA), koja može pomoći poboljšanju pamćenja u zdravih mladih odraslih. Sjajan izvor omega-3 još su i tuna, sardine, morske alge.

Jaja; studija iz 2017. godine koju su proveli istraživači sa Sveučilišta Washington u St. Louisu otkriva da jaja mogu pomoći razvoju dječjega mozga, ali mogu pomoći i odraslima. Sadrže kolin, potreban za proizvodnju acetilkolina, važnog neurotransmitera za pamćenje, raspoloženje, kontrolu mišića i druge funkcije mozga i živčanog sustava.

Špinat; lisnato povrće uvijek je na vrhu liste najzdravije hrane. Povrće poput špinata i kelja prepuno je hranjivih sastojaka za bolju moždanu snagu poput vitamina K, luteina, folata i beta karotena.

Čokolada; sadrži flavonole za koje mnogi vjeruju da mogu pomoći funkcioniranju mozga. Jedna studija iz fiziologije i ponašanja iz 2011. otkrila je da su mladi odrasli imali bolje pamćenje i vrijeme reakcije dva sata nakon konzumiranja tamne čokolade.

Borovnice; prema Harvard Health Publishing, borovnice sadrže flavonoide koji mogu pomoći poboljšati pamćenje. Imaju ih i kupine i trešnje.

Avokado; prema klinici Mayo, poboljšava pamćenje tako što poboljšava razinu kolesterola u krvi ako se umjereno uzima umjesto zasićenih masti.

Alkohol; umjerena konzumacija može imati koristi za mozak. Studija iz 2018. u znanstvenim izvještajima otkrila je da niska razina alkohola može smanjiti upalu i pomoći mozgu da očisti toksine. Uz to, crno vino sadrži resveratrol, antioksidans za koji istraživači vjeruju da može pomoći u sprečavanju srčanih bolesti i poboljšati gubitak pamćenja u starosti.

Orasi; sadrže omega-3 masne kiseline; jedenje oraha može poboljšati kognitivne funkcije, bez obzira na dob.

Leća; prema klinici Mayo, složeni ugljikohidrati poput leće poznati su kao hrana za mozak jer osiguravaju sporu i neprekidnu opskrbu glukozom.

Kvinoja; također sadrži složene ugljikohidrate. Cjelovito zrno također ima i visoku razinu željeza, što održava crvene krvne stanice koje nose kisik zdravim, podupirući zdravlje mozga.

Cikla; sadrži nitrate, spojeve koji proširuju krvne žile kako bi poboljšali dotok krvi u mozak.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by NutriBeet™ (@nutribeet) on

Brokula; prepuna je hranjivih tvari za jačanje mozga, poput vitamina K, folata i kolina.
Maslinovo ulje; može pomoći u zaštiti pamćenja i smanjiti stvaranje spojeva koji su markeri Alzheimerove bolesti.

Kurkuma; sadrži kurkumin, kemijski spoj koji ima protuupalna svojstva; svakodnevno konzumiranje kurkumina dovodi do poboljšanog pamćenja i raspoloženja.

Kava; studije pokazuju da je viša razina kofeina pomogla ljudima da postignu veće rezultate na testovima mentalne funkcije, a mogla bi pomoći i učvršćivanju novih sjećanja.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by A Cup Of Get Shit Done (@addicted_to_coffee_101) on

Grožđe; sadrži resveratrol; prema klinici Mayo, grožđe 'konkord' ima posebno puno antioksidansa polifenola.

Lubenica; sadrži likopen, antioksidans koji smanjuje upalu. A budući da dehidracija može smanjiti mentalnu energiju i narušiti pamćenje, klinika Mayo sugerira da hidratantna svojstva lubenice također djeluju na zdravlje mozga.

Naslovnica Zdravlje