Mozaik Zdravlje

Bonus na život

Znate li koliko godina treba proći da se skroz 'očistite' od cigareta? Promjene se događaju već nakon 20 minuta, neke su stvarno nevjerojatne

Bonus na život

NAKON 20 MINUTA

Opada broj otkucaja srca, smanjuje se i normalizira krvni tlak

12 SATI OD PRESTANKA

Razina ugljikova monoksida u krvi se vratila na nulu, osjet okusa se popravlja i hrana je ukusnija. Nema zadaha iz usta.

TIJEKOM SLJEDEĆIH 12 TJEDANA

Popravlja se cirkulacija, povećava se funkcija pluća, cijelo tijelo bolje "diše", nestaje pušački kašalj i smanjuje se otežano disanje. ​Također, prestankom pušenja žene koje nastoje zatrudnjeti, povećat će svoju šansu za zdravom trudnoćom i zdravom bebom.

NAKON JEDNE GODINE

Rizik od bolesti srca je upola manji nego kod onih koji nastave pušiti. Jeste li znali da pušači dva puta češće umiru od bolesti srca u odnosu na nepušače?

ČETIRI GODINE NAKON PRESTANKA PUŠENJA

Rizik od smrti (karcinomi, moždani i srčani udari...) je za 50 posto manji nego kod onih koji nastavljaju pušiti. Pada rizik i za sve ostale vrste raka: usta, jezika, grla...

15 GODINA NAKON PRESTANKA PUŠENJA

Rizik od koronarne bolesti je isti kao i kod osoba koje nisu nisu nikad pušile.

PRODUŽAVANJE ŽIVOTA

Ako pušač u dobi od 30 godina prestane pušiti, onda dobiva još "bonus" od deset dodatnih godina života.

Osoba od 40 godina dobiva, kažu znanstvenici, devet godina života ako u toj godini života baci duhan.

Pušač koji u 50. godini prestane pušiti, produžit će život za šest godina, a onaj od 60 za tri godine.

VANJSKI IZGLED

Što je pušačima duži staž, to im je koža oštećenija. Naime, nikotin i ugljikov monoksid sužavaju krvne žile, a sve to utječe na dostavljanje nutrijenata u slojeve kože. Umjesto vitamina i minerala, u kožu dolaze otrovi iz cigareta i ona preuranjeno stari jer gubi kolagen. U roku od nekoliko tjedana od prestanka pušenja koži se polako vraća stari sjaj, smanjuje se broj bora i koža izgleda zdravija.

KORIST ZA VAŠU DJECU AKO PRESTANETE PUŠITI

Smanjuje se rizik da se preuranjeno rode i imaju malu porođajnu masu.

Manja je šansa da se dogodi spontani pobačaj.

Smanjuje se rizik sindroma iznenadne dojenačke smrti.

Manji je rizik bolesti dišnog sustava i astme.

Manji je rizik infekcije uha.

KAKO PRESTATI PUŠITI?

Najbolje je donijeti odluku o prestanku pušenja, odabrati dan i jednostavno prestati. Ne treba vas iznenaditi ni razočarati ako se dogodi da isprve ne uspijete prestati pušiti. Svakim pokušajem šanse za odvikavanjem se povećavaju, stoga nemojte odustati! Potražite podršku u procesu odvikavanja. Neka vaša obitelj ne puši pred vama ako ste tek prestali pušiti. Liječnik specijalist može vam pružiti i psihološku podršku, a po potrebi i lijekove.

ŠTO OČEKIVATI NAKON PRESTANKA PUŠENJA?

Možete očekivati pojavu apstinencijskih smetnji koje mogu biti relativno neugodne, ali nisu naročito opasne. Možete osjetiti napetost, nervozu, teškoće koncentriranja, umor ili nesanicu, usporen rad srca, niži krvni tlak, pojačan apetit, žudnju i dr. Simptomi su najizraženiji od 24 do 48 sati nakon prestanka pušenja, a mogu trajati i duže, no njihov će se intenzitet smanjivati.
Jednom kad prestanete pušiti, najstrože je zabranjeno eksperimentirati. I samo jedan "dim" može vas vratiti na početak. Nemojte se zavaravati da se može "povremeno" ili "rekreativno" pušiti.
Prestanite pušiti zauvijek.

STRATEGIJA ODVIKAVANJA

- Nikotinska zamjenska terapija može pomoći u odvikavanju - nikotinski flasteri, žvakaće gume, sprejevi za nos, inhalatori i pastile sadrže male doze nikotina koje mogu pomoći u prevladavanju apstinencijske krize

- Uzmite voće ili povrće kada imate žudnju za cigaretom. Razmislite kako se nagraditi na kraju svakog tjedna nepušenja. Isprobajte neku od nikotinskih zamjenskih terapija, no ne bez savjetovanja s liječnikom

- Što možeš učiniti da ne razmišljaš o cigareti? Možda slušati glazbu, oprati zube, otići u šetnju, istuširati se, igrati se s djecom ili vježbati... Postoje lijekovi koji mijenjaju način na koji tijelo reagira na nikotin

- Istraživanja su utvrdila da vježbanje (čak šetnja ili istezanje od samo 5 minuta) smanjuje žudnju za cigaretom. Napravi listu razloga zbog kojih želiš prestati pušiti. Pročitaj je iznova kad ti ustreba podrška

ŠTETNOSTI PUŠENJA

- Pušenje smanjuje plodnost

- Uzrokuje niz karcinoma

- Pušenje može jako oštetiti vaša pluća, čak 80% kroničnih opstruktivnih bolesti pluća uzrokovana su upravo pušenjem

- Pasivno pušenje je posebno opasno za djecu. Djeca čiji roditelji puše, imaju veći rizik za razvoj astme i mnogih drugih zdravstvenih problema

- Pušenje kožu čini starijom, smanjuje njezin sjaj, pojačava bore i čini je beživotnom. Također povećava rizik od razvoja psorijaze i drugih kožnih bolesti

- Pušenje može pogoršati cirkulaciju, što može dovesti do gangrene i amputacije udova ili dijelova tijela

- Pušenje uzrokuje estetske probleme kao što su žuti zubi i zadah iz usta te otupljuje osjet okusa

Naslovnica Zdravlje