Mozaik Zdravlje

Smeće od hrane

Ne zatvarajte oči, 'junk food' je za mlade opasan poput cigareta

Smeće od hrane

Najveći je problem tinejdžera 21. stoljeća što su često tjelesno neaktivni i hrane se brzom hranom za koju se već udomaćio izraz "junk food" ili u prijevodu - smeće od hrane, što je jedan od ključnih razloga zbog kojih nam je trećina mladih već pretila, a mogli bi takvi ostati i kada odrastu.

Ako se ovakva tendencija nastavi, prijeti nam epidemija pretilih mladih osoba koja je povezana s dijabetesom, srčanim bolestima i moždanim udarom. Stoga i ne začuđuju alarmantna upozorenja vodećih svjetskih znanstvenika koji u posljednje vrijeme dosta žestoko zahtijevaju zabranu prodaje takve "junk" hrane mladima u istoj mjeri kao što je to slučaj s cigaretama i alkoholom.

- Svjesna sam da je mladima teško išta zabraniti, pa im je teško zabraniti i neku vrstu hrane, ali ih svakodnevno treba upozoravati da im unos takve hrane, ako je često konzumiraju, može štetno utjecati na fizičko i psihičko zdravlje - kaže dr. Lejla Kažinić Kreho, voditeljica zagrebačkog savjetovališta Nutrimen.

Kreiranje zdravih navika

Zato je iznimno bitna uloga roditelja u kreiranju zdravih životnih navika još dok je dijete u svojim ranim godinama, pri čemu je važno okupljanje oko obiteljskog stola i mijenjanje prehrambenih navika u školama i institucijama u kojima se tinejdžer školuje i provodi veći dio dana.

Prije samo nekoliko desetljeća mnogi nisu mogli zamisliti da se više neće moći pušiti na radnome mjestu, a danas se više ne smije pušiti ne samo na radnome mjestu, nego ni u restoranima i u kafićima. Štoviše, u posljednje vrijeme u New Yorku se zabranjuje pušenje čak i na plažama i u parkovima, za što vjerujem da će se dogoditi i sa "junk" hranom - kaže nutricionistica.

 

Da industrija "junk" hrane postaje sve opasija za zdravlje mladih, pokazuje činjenica da vodeći znanstvenici u Velikoj Britaniji od svoje vlade zahtijevaju rigorozne mjere: da se zabrani prodaja "junk" hrane u školama, da se zabrani otvaranje lanaca fast fooda blizu škola, da se uvede kontrola nad reklamiranjem proizvoda bogatih šećerom, mastima i solima, da se limitiraju sponzorstva sportskih događanja vodećim lancima fast food hrane.

Među mjerama koje stručnjaci predlažu je i zabrana reklamiranja fast food hrane i namirnica bogatih šećerom do 21 sat navečer, osiguranje fast food slobodne zone oko škola i bolnica, zabrana zavođenja mladih raznim igricama i igračkama koje dobivaju kao poklon uz fast food hranu te povećanje poreza na masnu i nezdravu hranu.

- Prejedanje tinejdžera može biti uzrokovano njihovim emotivnim stanjem. Kada govorimo o poremećajima prehrane kao što su anoreksija i bulimija, odmah ih povezujemo s mladim djevojkama. Istina, one su sklonije ovim poremećajima, ali ni mladi muškarci nisu pošteđeni, jer je i kod jednih i kod drugih jednako prisutan problem prejedanja - otkriva dr. Kažinić Kreho.

Krivnja modne industrije

Moram priznati da je mojoj generaciji u tinejdžerskoj dobi bilo mnogo lakše nego danas jer nismo bili toliko pod utjecajem informacija s interneta i televizije. Osim toga, već godinama modna industrija diktira kako treba izgledati mlada osoba da bi bila "in" i ja je smatram dijelom odgovornom za stvaranje lažnog imagea o dobrom izgledu.



Često se i mladi muškarci znaju zanijeti za tim lažnim izgledom, pa iako su možda objektivno zdravi i fit, misle da su debeli, nezadovoljni su sobom i utjehu počinju tražiti u hrani. Prejedanje, ili kako ga češće nazivamo kompulzivnim prejedanjem, stanje je u kojem osoba jednostavno ne može kontrolirati prevelik unos hrane. Mnogi mladi koji imaju ovaj problem smatraju da su neshvaćeni u svojoj okolini i uvjereni su da je vrlo jednostavno prestati s prejedanjem.

Ljubav i podrška

Na žalost, to nije točno. Osobama koje pate od kompulzivnoga prejedanja potrebna je pomoć i razumijevanje jer često ovo stanje zna biti uzrokovano i emotivnim stanjem mladića koji sada prolazi kroz vrlo turbulentno razdoblje svoga života, nesuglasice u obitelji, možda razvod roditelja, mnogi smatraju da su zbog izgleda socijalno neprihvaćeni, padaju u depresiju i posežu za hranom.

- Kako prepoznati tinejdžera koji pati od kompulzivnog prejedanja?

- Takve osobe najčešće se bore s viškom kilograma ili su pretile iako žele biti fit i kontrolirati svoj apetit, ali im to ne uspijeva. Zbog toga se osjećaju vrlo nesretno, nastavljaju jesti čak i kada su site, jedu mnogo brže nego što je to normalno. Imaju naviku jedenja dok gledaju televiziju, kompjutor ili pišu domaću zadaću.

Često žele jesti sami, jer se srame. Mnogi od nas se ponekad prejedu, ali opasno je kada se osoba prejeda više od dva puta tjedno u razdoblju od najmanje šest mjeseci ili više. Osim toga, tinejdžeri u ovom stanju često su depresivni, uznemireni i mogu patiti od nesanice.

- Kako im pomoći?

- Najvažnije je da mlada osoba bude okružena ljubavlju i da ima i podršku svojih najbližih, ali svakako treba potražiti pomoć stručnjaka koja uključuje: psihoterapiju koja će pomoći da tinejdžer prepozna osjećaje koji dovode do prejedanja; grupnu terapiju, koja je od iznimne važnosti jer pomaže u oslobađanju srama i potrebe za izolacijom; nutritivnu terapiju, odnosno način prepoznavanja kvalitetne hrane te pomoć u razlikovanju kad je osoba stvarno gladna, a kada jede samo zbog navale emocija.

Kroz terapiju treba shvatiti važnost doručka koji takve osobe najčešće preskaču.

Ponekad je potrebno u terapiju uključiti i sintetičke lijekove.

Hrana koja 'hladi' i 'uzburkava' hormone

Možemo samo zamisliti tinejdžera koji spolno sazrijeva, ali nije u svojim godinama u mogućnosti ostvariti seksualnu želju, što za mnoge od njih može biti vrlo frustrirajuće. A kakve veze ima hrana s tim? Prehrana u ovim godinama mora biti raznolika i nutritivno kvalitetna, ali pri tome treba uzeti u obzir i namirnice koje 'hlade', a i 'rasplamsavaju' već uzavrele hormone - otkriva dr. Kažinić Kreho.

Top 10 namirnica koje 'hlade' muške hormone: riba i morski plodovi, pileća i pureća prsa, mlijeko i jogurt, kumin, zob, zeleno lisnato povrće, krastavac, poriluk, riža, voće, osobito mango, bobičasto voće, naranče.

Top 10 namirnica koje 'uspaljuju' hormone: čili, alkohol, kava, šećer, bademi, maslac, šafran, sol, gazirani napitci, prevelik unos crvenoga mesa.

JAVORKA LUETIĆ, ILUSTRACIJE: SHUTTERSTOCK

Naslovnica Zdravlje