Mozaik Showbizz

NACIONALNI BLOCKBUSTER

Vinko Brešan: Hitovi se događaju, a ne snimaju i predviđaju

NACIONALNI BLOCKBUSTER

Očekivao sam da 'Svećenikova djeca' budu dobro gledana zato što sam vjerovao u film i njegove potencijale komunikacije. Sad, da će film toliko biti gledan, bilo bi glupo da sam očekivao...

Službeno je: u vikendu iza nas, komedija “Svećenikova djeca” postala je najgledaniji hrvatski film u novom mileniju. S ukupno 155.139 kinoposjetitelja, blockbuster redatelja Vinka Brešana nadmašio je, naime, rekordne brojke megahita “Što je muškarac bez brkova” Hrvoja Hribara koji je 2006. godine vidjelo 152.276 gledatelja.

Na ovaj način, Brešan je potvrdio status hrvatskog Jamesa Camerona i postao prvi domaći redatelj čija su tri filma preskočila od 100 tisuća gledatelja te se nalaze u top-pet najvećih hitova od osamostaljenja. “Kako je počeo rat na mom otoku” predvodi listu s 342 tisuće gledatelja, slijede ga “Čudnovate zgode Šegrta Hlapića” (217.000), a iza “Svećenikove djece” i “Muškarca bez brkova” nalazi se - “Maršal” (100.908).

Komedija “Svećenikova djeca” inkasirala je odličnu svoticu - 4,3 milijuna kuna. To je ponajveća zarada u posljednje vrijeme iza, recimo, spektakla “Hobit: Neočekivano putovanje“ (7,9 milijuna kuna). Veoma finu svoticu utržila je i romantična komedija “Sonja i bik“ – 2,6 milijuna kuna. Gledanost filma Vlatke Vorkapić također je dojmljiva i približila se granici od 100 tisuća kinoposjetitelja (95.516). Za komedijama se, dakle, traži karta više, ali to ne treba čuditi – ljudima je dosta crnjaka iz svakodnevice i u kino se dolaze malčice opustiti i nasmijati.

- Sve priče oko “Svećenikove djece“, za i protiv, sve kontroverze koje su se stvarale oko filma, s potrebom ili bez nje, zapravo su nebitne. Najvažnije je da se javnost zanima za film i to je u krajnjem slučaju i cilj. Filmovi se snimaju javnim novcem i vrlo je bitno da je ta ista javnost zainteresirana za taj film – kazao nam je Brešan.

Hrvatski filmaš je, priznaje, očekivao dobru gledanost, ali ne i ovako veliku brojku.

- Očekivao sam da “Svećenikova djeca” budu dobro gledana zato što sam vjerovao u film i njegove potencijale komunikacije. Sad, da će film toliko biti gledan, bilo bi glupo da sam očekivao, jednostavno što znam iz iskustva da se hitovi događaju, a ne snimaju ili predviđaju – siguran je hitmejker.

Sedam je godina, dakle, trebalo proći da netko ozbiljno ugrozi i u konačnici prijeđe gledanost “Muškarca bez brkova“. Hrvoje Hribar, trenutno vodeći čovjek Hrvatskog audiovizualnog centra, prorekao je da će se to dogoditi prije ili kasnije.

- Redatelji ne skaču u vis niti bacaju kuglu, pa da puštaju suzu kad im kazahstanski olimpijac obori rekord. Što se tiče pretjecanja gledanosti “Muškarca bez brkova“, prorokovao sam tu sudbinu “Koku i duhovima“, lani, i umalo se ostvarila. Za manje od godinu dana, film “Sonja i bik“ je ponovno došao blizu. Nekoliko tjedana kasnije, eto “Svećenikove djece”. No, ne zanima me toliko pretjecanje gledanosti “Muškarca bez brkova“, već prije hoće li Brešanov rekord “preživjeti“ film “Zagonetni dječak“ koji 28. veljače ulazi u distribuciju.

Na jesen dolaze “Kauboji“ i “Šegrt Hlapić“. Hitovi su se u Hrvatskoj ranije pojavljivali rjeđe no ulješure, a sad ih imamo pregršt. To znači da smo nešto svi skupa promijenili  u načinu rada i organizacije. Nadam se da ste razumijeli moju lukavštinu. Obaranje vlastitog rekorda ću podnijeti na sljedeći način: zbrojit ću na kraju sezone rekordnu brojku koju čine svi gledatelji svih domaćih filmova i dio zasluga opet pripisati sebi, jer sam ravnatelj HAVC-a, i koautor Hrvatske nacionalne strategije – veli Hribar koji se slaže da je Brešan hitmejker i “neka vrsta robne marke“.

- Sa “Svećenikovom djecom“ je to definitivno potvrđeno, a kao gledatelj potvrđujem da silno volim vidjeti Vinkov film. U Berlinu smo gledali art-film Bobe Jelčića koji dolazi s neke druge, sasvim nove filmske planete. Na jesen će stići “Kauboji“, komedija u sasvim novom ključu. Mislim da imamo kapicetata i za kontinuitet i za novo, kao da smo postigli neku širinu, konačno – uvjeren je ravnatelj HAVC-a.

U međuvremenu, Brešan zasad ne razmišlja o potencijalnom nastavku “Svećenikove djece“.
- To je jako dalek put. Film je nastao po dramskom djelu. Ne postoji nastavak tog djela, a i likove sam dosta zaokružio i završio. Ne znam što bih dalje s njima. Ipak, ono što je sigurno jest da mi, ako Bog da, ovo nije zadnji film. Željet ću i dalje komunicirati s publikom u čemu uživam. Smatram to nekim svojim zadatkom – iskreno će Brešan.

marko njegić

Najveći hrvatski kinohitovi 21. stoljeća

1. “Svećenikova djeca” (155.139 gledatelja)

2. “Što je muškarac bez brkova” (152.276)

3. “Sonja i bik” (95.516)

4. “Koko i duhovi” (79.384)

5. “Larin izbor: Izgubljeni princ” (78.694)

6. “Duh u močvari” (62.785)

7. “Karaula” (43.009)

Dovršiti izgradnju kinematografije, pa onda snimiti novi film

Koliko vam je ovo možda motivacija da opet stanete iza kamere i nanovo osvojite čelnu poziciju box-officea, pitamo Hribara.
- Moj sljedeći film će biti osoban i bit će istraživanje. Ne nužno art-film, ali sumnjam da će imati više od 100 tisuća gledatelja. Prije nego odem iz HAVC-a i počnem snimati film, molim hajde da prvo dovršimo izgradnju kinematografije. U Hrvatskoj je najslađe sve porušiti tik prije no što se posloži. Volio bih da 2013. ne bude još jedna od hrvatskih legendi koja će se pričati unucima uz Božićnu puricu. Volio bih da to bude godina početka jednog živog razdoblja, koje će potrajati. Neće trajati vječno, ali hrvatskom filmu treba jedna sretna petoljetka da stigne ispričati svoje priče, zaslužujemo ih.

Kapovićev model po mjeri naše zemlje

Albert Kapović je izmislio hrabri i inovativni model kinematografije, po mjeri naše zemlje. Taj model je bio bojkotiran, osporavan, kompromitiran. Alberta smo izgubili, ali model je oživio. Očito smo u stanju funkcionirati. Nadam se da će digitalizacija javnih kina biti dovršena na vrijeme i da će i art filmovi i dokumentarci dobiti dostojno igralište – govori Hribar.


Naslovnica Showbizz