Mozaik Gastro

Za kvalitetan ručak

Čekate plaću, a morate 'u spizu'? Ovih 10 vrsta hrane najbolje su opcije u takvim trenucima, hranjive i jeftine, a nalaze se u svakome dućanu

Za kvalitetan ručak

Odlazak u kupovinu namirnica često nije najugodnije iskustvo, a naročito je tako na kraju mjeseca. U idealnome svijetu, a i u sređenijim državama, ne biste trebali čekati plaću da biste si priuštili nekoliko poštenih ručkova, ali, na žalost, realnost je takva da većina kućanstava u Hrvatskoj funkcionira upravo po principu "snaći ćemo se ovih par dana".

No i inače, a i "tih dana", najbolje bi bilo držati se jednostavnog pravila kada je u pitanju šoping namirnica, a njega pak većina interpretira na krivi način. Nije cilj kupiti što više proizvoda sa što manje novca, već što više nutritivno bogatih vrsta hrane.

Jer, realno, za svega nekoliko kuna možete kupiti dvije mliječne čokolade na akciji. Ali to nije poanta.

Nutricionistica Monica Reinagel izdvojila je deset namirnica za koje smatra da zadovoljavaju sve uvjete – hranjive su i jeftine, a od njih se sasvim jednostavno može iskombinirati i nekoliko ručkova, piše ona za Quick and Dirty Tips.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Nomads With No Direction (@nomadswithnodirection) on

1. Jaja

Za kunu po jaju (ili pak malo više), ispada da je riječ o vrsti hrane koja je daleko najisplativiji izvor proteina. U jednom tvrdo kuhanom jaju nalazi se čak 6g proteina, a pogodan su obrok za bilo koje doba dana.

2. Kruh od cjelovitih žitarica

Kruh je za većinu nezaobilazan kada je u pitanju planiranje obroka, a onaj od cjelovitih žitarica, iako nije najjeftiniji, svakako je najisplativiji ako ćete gledati unos nutrijenata.

3. Maslac od kikirikija (ili kikiriki u ljusci)

Iako teglica od 500g košta oko 20 kuna što na prvu djeluje skupo, maslac od kikirikija jako se sporo troši. Ovaj gusti namaz bogat je kalorijama, ali i proteinima te vitaminom E, a na kruhu od cjelovitih žitarica čini kompletan obrok - namažite ga na tost u tankome sloju ili iskoristite kao dodatak u obliku umaka za npr. piletinu s rižom.

Možete i od "čistog" kikirikija raditi svoj maslac. Iako tehnički spada u grahorice, ovaj orašasti plod najjeftiniji je u grupi.

4. Tuna

Istina, konzerva fileta tune u supermarketima košta od 15 do 20kn, a za tu cijenu dobijete svega stotinjak grama ocijeđene mase, no promislite o ostalim opcijama kada je riba u pitanju.

Osim sredele, koja nije svima uvijek dostupna, jedina riba koja nudi ne samo proteine, već i omega 3 masne kiseline neophodne za zdravlje, a da ne košta kao "suho zlato" je – tuna. Primjera radi, 100g dimljenog lososa nećete naći u supermarketima za cijenu nižu od 50kuna, ako i to.

5. Tjestenina

Iako mnogi u tanjuru tjestenine vide samo hrpu nepoželjnih ugljikohidrata, imajte na umu da uz dodatak nekog izvora proteina može biti riječ o sasvim potpunom i zdravom obroku, napominje Reinagel.

Ne samo da je jeftina, već i po porciji ima od 6-8 grama proteina, a danas postoje i brojne zdravije opcije, primjerice tjestenina od leće ili slanutkova brašna. One su, dakako, nešto skuplje.

6. Grah

Suhi ili onaj u konzervi, grah je odličan izvor bjelančevina i vlakana, može poslužiti kaoglavni sastojak u pripravi ukusnih variva, a povrh svega je i jedna od jeftinijih namirnica koje se nude.

7. Riža

Svestranu žitaricu možete pripremiti samu, s malo maslinova ulja, soli i papra te poslužiti kao prilog, ali možete i uz neki dodatak od nje učiniti glavno jelo.

8. Mlijeko ili jogurt

Nutricionistica savjetuje da ne izbjegavate mliječne proizvode u globalu, naročito ne jogurt. Sadrži mliječne proteine, ali i kalcij te bakterije dobre za želudac, a 250g naći ćete za svega nekoliko kuna. Osim kao doručak, može poslužiti i navečer ako vas uhvati glad – dodajte u njega malo sjemenki ili orašastih plodova.

9. Voće

Neke su vrste voća u našim supermarketima jednostavno preskupe – donedavno čak i limun, a o onim egzotičnijim vrstama da ne govorimo. Ali ako je jedan ananas dosegao cijenu od skoro 20kuna, to ne znači da sve voće treba izbjegavati.

Borovnice i maline također su preskupe, ali zato naranče, jabuke i sezonsko voće poput mandarina nikako ne biste trebali zaobilaziti u trenucima dok pazite na financije.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Healthy Food Videos 🎥🍊🥙 (@healthyfoodvideos) on

10. Povrće

Isto vrijedi i za povrće. Pronađite vrste koje su vam financijski najisplativije poput krumpira, blitve, špinata ili zelene salate. Brokula i cvjetača također bi se trebali češće naći na tanjuru, a mrkva i kapula uvijek su prihvatljive opcije i dobar dodatak svakome jelu.

Naslovnica Gastro