Mozaik Gastro

Hit namirnice

Što će se najviše jesti ove godine? Svi su poludjeli za bobom, evo zašto je ova 'sirotinjska spiza' toliko poželjna; Naveliko ćemo se iz više razloga vratiti i teći i leći

Hit namirnice

Koncem svake godine svjetski prehrambeni eksperti istražuju i najavljuju prehrambene trendove za iduću godinu. Otkako je svatko tko zna skuhati grah, ujedno i bloger, najava o tome što će u budućnosti biti moderna hrana ima bezbroj. U ovim predviđanjima moguće je donekle osloniti se i na najave trgovaca.

Tako su se već nekoliko godina uzastopno pokazale točnima najave američkih supermarketa Whole foods, koji su za prošlu godinu najavili popularnost fermentiranih proizvoda, a za godinu dana ranije hit je bio grčki jogurt.

Za ovu godinu ugledni New York Times najavljuje otvaranje potpuno automatiziranih restorana s hamburgerima, kao najvažniji prehrambeni trend u SAD-u, gdje je posljednjih godina najjači trend kanabis u prehrani, stanovništvu sve prihvatljiviji zahvaljujući liberalnijim zakonima, a sada stručnjaci najavljuju da će biti sve prisutniji u na europskim stolovima.

Europi fali soje

Prema najavama, za ovu godinu na prvome mjestu popularnosti bit će biljni proteini. To je u skladu i s najnovijim podacima o sve većem broju vegetarijanaca i vegana u stanovništvu (samo tijekom siječnja, koji je mjesec veganstva, svakih osam sekundi prijavio se po jedan zainteresirani na takav iskorak u prehrani...).

No, biljni proteini su sve popularniji i među svejedima jer su sastavni dio najpopularnijih dijeta s malo ugljikohidrata i malo masnoća. Već dvije godine svjetski trendovi idu prema umjetnom mesu kao potpunoj zamjeni za mesnu prehranu, ali se čini da će meso prije zamijeniti biljni proteini, pa će leća i bob postati hit namirnice.

U konačnici to su i preporuke Europske unije, pa je tako Europska komisija u izvješću koje je objavila prije nekoliko dana apelirala na sve veću proizvodnju biljnih proteina u Europi, i to u prvom redu soje koje Europa trenutno proizvodi samo pet posto od svojih potreba.

Stoga je EU za ovu godinu predvidjela uložiti 200 milijuna eura za promociju upotrebe biljnih proteina u prehrani.

Osim biljnih proteina, u ovoj godini bit će popularan i maslac, dugo godina neopravdano na listi nezdravih namirnica, a sada je opet vrlo tražen. Ne budite iznenađeni ako na policama trgovina nađete i ručno izrađeni maslac s otiskom drvenih kalupa. Ne samo u Francuskoj, nego u cijeloj Europi, maslac će ponovno postati nezaobilazni kuharski saveznik.

Dva su razloga za to, prvi zato što je maslac sastavni dio najpopularnije dijete s mnogo masnoća, a drugi je velika kineska potražnja za maslacem, što je uzrokovalo nedostatak maslaca u Europi, a to je opet potaknulo lokalne proizvođače da se vrate tradicionalnim načinima njegove proizvodnje.

I ghee maslac koji se do sada malo koristio postat će svakodnevna masnoća, dok će većina potrošača tražiti i proizvode bez palmina ulja. Na račun toga očekuje se i veća potrošnja i popularnost kokosove masnoće.

Granola i takosi

Što se tiče jela, u ovoj godini češće ćemo slušati o granoli (granola je kombinacija žitarica, sjemenki, arašida, meda, ulja, suhog voća i ostalih dodataka) kao najnovijem trendu pripreme doručka i takosiju (tradicionalnom meksičkom jelu s tortiljom napravljenom od kukuruznog ili pšeničnog brašna, napunjenom ili umotanom oko nekog od nadjeva - svinjećeg, goveđeg, janjećeg ili pilećeg mesa, morskih plodova, povrća i sira), koji će biti sve prisutniji na europskim stolovima i obogaćivati nas raznolikošću okusa.

Najavljuje se i da će prokulica i klice u svim oblicima zauzeti mjesto na listi obveznog povrća, uz lobodu, maslačak i cikoriju, te najrazličitije vrste morskih algi. Na našim stolovima će se konačno udomaćiti i slatki krumpir koji će biti dio stalne trgovačke ponude.

Još popularnija bi trebala postati "jela iz teće" s bogatstvom okusa u najrazličitijim juhama. Slastice će biti sve manje slatke, jer će kuharski majstori šećer u slatkišima zamjenjivati drugim okusma, recimo mrkvom, ciklom i okusima različitog cvijeća. Povrtni okusi bit će prisutni i u sladoledima, dok će kod konzumenata kave biti sve popularnija specijalna kava s dodacima okusa u sve većem broju kavana.

Pored moderne hrane, u ovoj godini očekuje se još jedan važan iskorak: sve manje hrane bit će zapakirano u plastičnu ambalažu. Naime, i veliki trgovci počet će nuditi hranu bez ambalaže ili na način da bude spremljena u onu koja se brzo razgrađuje.

Naslovnica Gastro