Mozaik Društvena mreža

Zanimanje u nastajanju

'Kad narastem, želim biti Baka Prase': ovi mladi ljudi među najutjecajnijima su u regiji, tinejdžeri 'gutaju' sve što objave; Najpoznatiji je srpski tajkun, a i neki Hrvati zarađuju solidno

Zanimanje u nastajanju

Oni su (većinom) mladi, uglavnom perspektivni, a zarađuju i žive sasvim dobro isključivo od sadržaja koje iznose na svojim YouTube kanalima. Prije desetak godina njihovo zanimanje nije postojalo, a danas se radi o onome kojemu stremi većina tinejdžera u dobi između 11 i 16 godina.

Možete ih zvati influencerima, što bi bio opći naziv za sve koji svojim sadržajem utječu na određeni broj ljudi, ali ovi youtuberi svoj status duguju ipak najpoznatijoj platformi za dijeljenje videosadržaja. Popularnijoj, vjerovali ili ne, od Facebooka i Instagrama, barem kad je u pitanju mlađa adolescentska publika.

Oni rade od kuće, kada i koliko žele, a zarađuju - pristojno. Iako bi na prvu nekima moglo zazvučati kao san snova, ovaj način zarade pokazao se, potvrdili su to brojni slučajevi u svijetu, prilično riskantnim načinom privređivanja. Oslanjanje na korisnike nekima zvuči nejasno, evo kako portal Bustle objašnjava vezu s oglašivačima:

“Odnos između onih koji proizvode neki sadržaj i njihove publike upravo je nevjerojatno snažan - iz ovog razloga brendovi se uzdaju u influencere, na taj način postaju dio jedne posebne komunikacije, odnosno sistema i zajednice kojoj youtuber priča priču pojedinog brenda.”

Financijske dobiti takve vrste oglašavanja, suradnje i sponzorstva te masa suptilnih načina kroz koje se preko onih koji stvaraju videa tvrtke i brendovi “prodaju” gledateljima mnogima u Hrvatskoj još uvijek djeluju apstraktno. No, postoje i “kod nas”, u regiji, ljudi koji od toga prilično dobro zarađuju. Više, što im je veći broj pratitelja, dakako, a ultimativni cilj dosegnuti je popularnost PewDiePieja, Šveđanina koji je zahvaljujući svom kanalu postao multimilijunaš i poznatiji je danas od mnogih glumačkih i pjevačkih zvijezda.

 

1. Baka Prase

Apsolutni predvodnik grupe svakako je Bogdan Ilić, 23-godišnji youtuber poznatiji publici pod nadimkom Baka Prase. Ne samo da ima najveću bazu pretplatnika na YouTubeu (oko 1 i pol milijun njih), već je i u matičnoj državi najpoznatija osoba s društvenih mreža, onaj koji gostuje u jutarnjim talk showovima na državnoj televiziji i priča o detaljima iz struke.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Bogdan Ilic (@bakaprase) on

No, nimalo obzirno, bez doze skromnosti - svoj Porche i Rolex Bogdan gura u lice svojim pratiteljima, koji bi svi redom “kad odrastu” htjeli biti Baka Prase. Psuje i nimalo nije obziran, ne prati umjetničku scenu i ne studira, a ovaj njegov stav “linija manjeg otpora” naišao je, nimalo iznenađujuće, na potporu milijuna mladih ljudi.

Ilić je počeo karijeru kao e-sport gamer - streamanjem na YouTubeu (snimao je sebe dok igra). Nastavio osebujnim vlogovima, komentarima, objavama, izjavama. Izgradio je ekstremno praćene profile na svim društvenim platformama, a danas je toliko popularan da zarađuje i od reklama, ukupno oko 4000 eura tjedno, javljaju srpski mediji.

Beograđanin dolazi iz obitelji roditelja od kojih oba imaju dva fakulteta. Tata mu je pravoslavni svećenik, a jedina aspiracija koju Bogdan ima je da postane tajkun. To je i ostvario, do ranih dvadesetih već.

2. Agadmator

Iako i hrvatska YouTube scena obiluje onima koji poput Praseta pokušavaju popularnost stvoriti ni iz čega, čini se da tako skoro prostora za još jednu zvijezdu bez pokrića neće biti. Zato se neki okreću hobijima, a ekstremno uspješni primjer kanal je mladog Križevčanina Antonija Radića.

S 500.000 pretplatnika Antonio je na svom profilu Agadmator’s Chess Channel (Agadmatorov kanal o šahu) vjerojatno i prešao prag popularnosti koji bi jedan kanal o 'sportu intelektualaca' uopće mogao postići. Svojim sportsko-obrazovnim pristupom dosegao je uistinu čarobnu brojku, kako mu tepaju na lokalnim portalima, a jedan je od najpopularnijih domaćih youtubera.

Kako je došao na ideju da otvori profil na YouTubeu? Oduvijek je, kaže Antonio u rijetkim intervjuima, volio snimati videa, a volio je od malih nogu i šah. Za svoj prvi uradak koristio je mikrofon vrijedan 20 kuna, otkrio je uz to Radić za Križevci.info.

No, veliki snovi, mnogo truda, učenja i proučavanja najvećih šahista svijeta rezultirali su ogromnim uspjehom danas 31-godišnjeg youtubera. Sam kaže da je počeo “iz ničega”, prije tri godine, a danas ovaj grafički dizajner od svog kanala sasvim pristojno živi. Dakako, baza pratitelja razlikuje se podosta profilom od one koju ima njegov kolega Bogdan iz Beograda.

3. Malajski Tapir

Među hrvatskom pak mlađom publikom odlično kotiraju profili poput onoga kojim se može pohvaliti 23-godišnji Viktor “BloodMaster”, gejmer specijaliziran za igre Minecraft, Fortnite i Grand Theft Auto 5, čiji kanal broji čak 870 tisuća pretplatnika te onaj Malajskog Tapira s gotovo 250 tisuća.

 

A dok ovaj prvi krije svoj identitet, Osječanin Ivan Rado YouTube karijeru shvaća kao “full time” posao i o tome rado govori u medijima. Kod njega je opsesija “svetom igrom” tinejdžera, FIFA-om postala dio svakodnevice, a sudeći prema pregledima, gledanje njegovih komentara, naputaka i “cheatova” isto je to njegovim pratiteljima. Dnevna doza, razbibriga i užitak.

 

“Ušao sam u ovo kao potpuni amater, bez ikakva iskustva i izbacivao sam sve van prije nego sam bio siguran u ono što želim i kako radim. Zato se sada vidi ogromna razlika u videima u odnosu na početak”, opisuje svoj put za Poslovniplus Ivan.

4. Saamo Petraa

Beauty, make up i lifestyle kanal jedine žene na našem današnjem popisu, Petre Dimić, kao i čitava fama oko mladih influencera u Hrvatskoj, zainteresirali su nedavno i Aleksandra Stankovića koji je influencere koje je ugostio u svojoj emisiji najavio ovako:

“Oni ne znaju ništa o Drugome svjetskom ratu, čiji je djed bio u kojoj vojsci, lijevo - desno ih ne zanima, ali zato imaju neka druga znanja i od toga dobro žive.”

Kao jedna od mladih i perspektivnih youtuberica, uz kolegicu Niku Ilčić, predstavljena je tad i Petra. Ili Saamo Petraa, kako se naziva na svome YouTube kanalu. Na Instagramu ima oko 500.000 pratitelja, na svojoj matičnoj platformi nešto manje - oko 250 tisuća. Sasvim dovoljno da suradnjama s brendovima i reklamama zarađuje više nego ijedna druga influencerica njenog dosega u Hrvatskoj.

Počela je objavljivati sa samo trinaest godina, a popularnost duguje, kaže, činjenici da “radi 24 sata dnevno”. Beauty sadržaje, recenzije kozmetike i tutoriale obogaćuje detaljima iz života, a nije joj strano “pustiti” pratitelje u svoju svakodnevicu. Ružne komentare ne čita, a o svim negativnostima koje društvene mreže donose otvoreno govori i na svome kanalu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Petra Dimic (@saamopetraa) on

“Tinejdžeri danas imaju puno problema s anksioznošću baš zbog interneta i njima se obraćam. Ljudi trebaju prihvatiti sebe onakvima kakvi jesu. Nisam toliko opterećena izgledom, mislim da je važniji karakter”, otkrila je tako Petra Stankoviću.

5. Amir Hadžić

Možda najpopularniji youtuber s područja susjedne BiH je Amir Hadžić koji sebe naziva jednostavno - “Bosanac”. Komentira redovito situaciju u državi, regiji, piča o trendovima i ismijava vjerojatno svaku supkulturu koja danas postoji na prostoru bivše Jugoslavije.

Najčešće pritom priča o (ne) kvaliteti života u Bosni i Hercegovini te o muško-ženskim odnosima. Na duhovit način progovara o onome što, u stvari, muči ljude ranih 30-ih godina u regiji. Besparica, iseljenje iz države, birokracija neke su od tema, a najpopularnija videa nose redom naslove:

“Nejebica”, “Poslije-bračni ugovor”, “Ko upravlja svijetom”. Pridodajte naslovima dozu humora, balkanskog čemera i možete, sve i da niste upućeni, zamisliti otprilike o kakvim je snimkama riječ.

“Samostalno radim. Snimam i govorim samo ono što želim. Sam sam sebi sve. I snimatelj i montažer i producent i režiser i urednik i scenarist… Sam sam svoj gazda”, kaže Amir na svojoj web-stranici. Plan mu je, dodaje, otvoriti svoju firmu i biti svojim zaposlenicima najbolji šef.

A po svemu sudeći, to bi se i moglo dogoditi. Tradicionalne poslove ionako bi mogla uskoro zamijeniti navala spomenutih, na koje se veći dio domaće populacije još navikava. Sviđalo vam se to ili ne, “neki novi klinci” nisu više klinci - oni su odrasli ljudi u jednom rastućem zanimanju, a iza njihovih produkata stoji pozamašan trud i količina rada kakvom se ne mogu pohvaliti neki koji rade “obične dnevne” poslove.

Naslovnica Društvena mreža