Mozaik Društvena mreža

Lako je nasjesti

Je li novi trend koji su počele širiti i Hrvatice potencijalno 'opasan' za njihove pratitelje? Društvene mreže vrve reklamama, a nitko ne govori o onome što se događa poslije

Lako je nasjesti

Po urbanoj definiciji "influencer" je osoba koja svojim djelovanjem potiče druge i inspirira ih. U malo proširenoj verziji objašnjenja, riječ je ni o čemu drugome nego o sposobnim oglašivačima koji potiču ljude da nešto kupe - pratitelji postaju potencijalni kupci, a prostor na kojem se reklamne kampanje odvijaju su upravo društvene mreže.

Ukoliko ste ikada otvorili Instagram profil nekog influencera, domaćeg ili stranog, njegov YouTube kanal, blog ili Facebook stranicu, vjerojatno ste primijetili i određenu količinu sponzoriranog sadržaja. To su, dosad, gotovo u pravilu bili kozmetički proizvodi, odjevni predmeti, zanimljivi "gadgeti" i pretplate na, primjerice, godišnju zalihu orašastih plodova te aplikacije koje (navodno) i sami koriste, no nedavno je predstavljen i jedan sasvim novi trend.

Influencerice su tako masovno počele reklamirati - kredite. Jedna od prvih iz te struke na našim prostorima, Hana Hadžiavdagić Tabaković, ionako je već davno poručila svojoj sljedbi kako bi svakako trebali ugraditi silikone u grudi, a "tko nema novca, neka digne kredit". Zaključak je iznijela u emisiji koja ju je i proslavila, Red Carpetu Nove Tv, gdje je vodila tzv. "savjetovalište za sponzoruše".

A kao afirmirana influencerica, savjete sada može besplatno dijeliti na svojemu Instagram profilu. Nije se mnogo odmakla od nekadašnjeg načina razmišljanja pa još uvijek kao rješenje svih životnih problema vidi upravo novac koji ćete posuditi u banci, vratiti ga s minimalnom kamatom i priuštiti si što god vam srce poželi.

 

"Kada imam ***bank_hr kredite sve je na dohvat ruke pa i ova kapica za prve sniježne pahulje", reklamira Hana, zvana na mreži i "Opet Najljepša", kredit i krznenu kapu, uz dodatak "uzmi 4 vrati 4/ odobrenje kroz 15 minuta/ vraćanje bez kamata za mjesec dana".

Pa tko ne bi požurio po "poklonjeni" novac, kupio kapu i fotkao se baš poput Hane koja izgleda kao najsretnija djevojka na svijetu?

Jer poruka je zapravo prilično jasna. Htjeli biste izgledati dobro, zar ne? Kako biste to postigli, treba vam ova odjeća/ krema/ ruž koji/u reklamiram, a košta toliko i toliko. Nemate novaca? Nema veze, reklamiram i kredit, možete ga dignuti ovdje i ovdje. Proveselite se, uživajte u šopingu, budite lijepi i mladi, pokažite to svijetu. 

 

Isto savjetuje pratiteljima zgodna Bibinjanka Paula Sikirić koja je u influencerske vode ušla kao djevojka iz zadarskog susjedstva, a danas ima 60ak tisuća "followera". Reklamira i ona sve, od bundice iz butika preko frizerskog salona do, pogađate, kredita koji će vam pomoći da si priuštite ove prve dvije stavke na listi. Budući da je malo moguće da ćete ikada biti zadovoljni bez istih.

Ako stremite postati pravi influencer zapravo je i nemoguće.

Nakon šopinga, surova stvarnost

Ne tako davno u prošlosti, krediti su bili ozbiljna stvar. Dizalo ih se s mnogo uloženog razmišljanja, premišljanja i dogovaranja s jamcima, a radili su to u pravilu zaposleni ljudi u određenim godinama života i to kako bi si osigurali stambeno pitanje, priuštili automobil ili otplatili troškove liječenja u inozemstvu.

Krediti nisu bili šareni i upakirani, dapače, reklame za iste umarale su vas podacima i brojevima, kamatama i ostalim danas već nebitnim činjenicama. Otići u banku i dignuti kredit ne biste tada poželjeli ni najgorem prijatelju, a na cjeloživotnu vezanost otplatama i dodatnim novcem koji ćete, htjeli ne htjeli, iskeširati banci, gledali ste s gađenjem.

Taj stari kredit baš bi se postidio pred ovim novim, zgodnim, brzim i efikasnim... Ma ne možemo ga ni nazvati "kreditom". Više se radi o prijateljskoj posudbi vaše banke, sve s ciljem da vama bude bolje - tako kažu. Možete bezbrižno u šoping.

Kažemo šoping budući da je ciljana publika većine domaćih influencerica slična njima, dakle radi se o mladim ženama od tinejdžerskih pa sve do 40-ih godina života, a istraživanja su pokazala kako baš one imaju najveću tendenciju "pokleknuti" pred šarenilom skupih butiga. I ne samo to, većina na ovaj "influencerski" način oglašenih kredita, cilja upravo na to, stoji jasno u objavama.

Ono o čemu se u cijeloj priči o novome gotovinskom kreditu ne govori dolazi kada je priča već gotova. Možda zato oni koji ih reklamiraju nemaju što reći na tu temu - uzeli ste novac, kupili što ste htjeli, zadovoljni ste, toliko od njih.

A od vas? Budući da se radi o novcu koji niste zaradili, već posudili, nastaje problem. Plaća je odjednom umanjena, stiže nova rata novog kredita, što sad? Dotadašnja isplata vašeg poslodavca ionako vam nije bila najsjajnija, kako biste sad trebali dogurati do sljedećeg mjeseca?

S računa vam se odjednom smiješi onaj stari kredit na koji su vaši roditelji gledali s gađenjem i jasno vam je da su uvjeti možda jednostavniji, paket ljepše izgleda, ali posuđeni novac ipak morate vratiti. Upadate sve dublje jer ionako siromašan platežni budžet ne možete nadomjestiti tek tako, a predignuto na banci je već potrošeno.

"Koliko posudiš, toliko vratiš"

"DARIVANJE!!! UZMI 3 VRATI 3 ***bank_hr ima u ponudi novi kredit - koliko posudiš, toliko i vratiš!", reklamira zagrebačka influencerica Ana Zibar, ime iza bloga "Ženski svijet". Uzmi, posudi, vrati - sasvim je jednostavno.

 

Ispada da i nije ako ste ionako limitirani niskom plaćom. Ona se, nažalost, ne mijenja čarobno prilikom uzimanja kredita kako bi ga pokrila, prije će biti obrnuto. Eto problema.

Moguće da ovakve kampanje ne djeluju na pratitelje, no u tom slučaju zanimanje "influencer" i sam naziv nemaju smisla. Moguće i da su tri gore spomenute influencerice samo objavile kako postoji "ta i ta" mogućnost, a nisu ju imale namjeru ikome sugerirati. Ali činjenica je da se danas sve više kupuje, kao i da u kredite "upadaju" sve mlađi ljudi. 

"Sitniš" koji posude, onaj od nekoliko desetaka tisuća kuna, redovito ode na putovanje, odjeću i novi mobitel, a s nulom na računu teško je smatrati ga baš sitnišem. A znate što ljudi rade kada ne mogu otplatiti kredit koji su podigli? Jednostavno podignu još jedan...

U "klap istom kadru, drugi put", teško je na reklame gledati ležerno kao prije. Vidite vi ravno kroz njihov šareni artikal, ali ne brinite, uvijek ima onih koje ova "vožnja" tek čeka... 

Nitko nije kriv? I nije, tehnički, možda samo društvo, možda mreže, možda malo i te supernavlakuše od reklama... Ma sve zajedno, ali nikako onaj koji je kredit podigao, a ni onaj koji ga je "samo" oglasio.

Uostalom, htjeli ste na skijanje i otišli po kredit bez kamata. To što su vam sada mjeseci jednostavno postali predugi i jedva spajate kraj s krajem do sljedeće plaće, vaš je problem. Ali ne možete se oduprijeti onom istom izrazu gađenja gledajući kako još jedna u nizu influencerica reklamira kredit kao nešto najsjajnije što će vam se dogoditi u ovoj godini, a tek što je počela.

Gasite Instagram, namještate jastuk. Sutra je ionako novi dan. Koji je uopće datum, jel' prvi..? 

Naslovnica Društvena mreža