Mozaik Društvena mreža

PRAVI DAR

Na domaće tržište napokon stižu igračke inspirirane hrvatskom kulturnom baštinom

PRAVI DAR
Pagus
Razvitkom igračke inspirirane paškom čipkom željela se zadržati tradicionalna vrijednost praktičnog rada te segment
slobode stvaranja vlastitog uzorka danim materijalima. Ostvarujući snalažljivost i samosvijest kod djece. Na taj način potiče kreativnost i otvara mogućnost grupnog rada. Konačnom interpretacijom ostvaruje se 3D forma i moderna verzija paške čipke.
Znatiželjna nit
Nastala ugledanjem na hrvatsku tradiciju tkanja, tkalačkih stanova te tkanja tapiserija. Bazirajući se na samu tehniku zadržao se princip i proces tkanja koji je vrlo pogodan za razvoj motoričkih sposobnosti i strpljenja. Djeci daje slobodu stvaranja te potiče istraživački pristup igranju kroz mogćnost više vrsta tkanja, a to su kružno, paralelno i 3D tkanje. Sve tehnike razvijaju dječju pažljivost i preciznost.
U siječnju iduće, 2016. godine na našem tržištu će se naći autentične igračke HAI, prve didaktičke igračke inspirirane hrvatskom kulturnom baštinom. Riječ je projektu dugogodišnjih pedagoških stručnjakinja mr. sc. Inge Seme-Stojnović i Tijane Vidović, prof. pedagogije, koji će, eto, biti realiziran u suradnji sa studentima dizajna na zagrebačkom Arhitektonskom fakultetu te udrugom za projektni menadžment u kulturi 'poVUcizakulturu'.

- Igračke su namijenjene djeci predškolske dobi i namjeravamo ih nuditi dječijim vrtićima u Hrvatskoj, no to nam nije krajnji cilj, mislimo da projekt s igračkama ima veći potencijal, tako da ćemo ih ponuditi i hrvatskim dizajnerskim trgovinama koje su se kod nas počele otvarati, zatim galerijama, turističkim zajednicama, suvenirnicama, muzejima..., kaže nam Tanja Tandara, projektna menadžerica u kulturi u udruzi 'poVUcizakulturu'.

Studenti dizajna prve godine studija dobili su tako jedinstvenu priliku dizajnirati prve didaktičke igračke inspirirane hrvatskom kulturnom baštinom, a u konačnici sjajan spoj pedagogije, dizajna i menadžmenta donio je jedinstveni projekt simboličnog naziva.

Nedostatak didaktičkog materijala za igre i aktivnosti vezane za baštinu domovine djeteta i njegovanje interkulturalnosti, prava djeteta na podrijetlo, potakao je na stvaranje nove vrijednosti, didaktičkog materijala – hrvatskog suvenira za razvoj krupne i fine motorike, upoznavanje baštine, uspostavljanje pozitivnih emocionalnih veza u igri s predmetima koji simboliziraju djedovinu. U nas ponudu didaktičkog materijala, na žalost, većinom čine igračke iz uvoza te je ideja bila stvoriti nešto naše i novo - hrvatsku kreaciju.

Projekt je nastajao u više faza. Još 2002. godine u dječjem vrtiću 'Šumska jagoda' u Zagrebu, Inga Seme Stojnović, u to vrijeme ravnateljica vrtića, i Tijana Vidović, stručna suradnica pedagoginja, zajedno su promišljale kako djeci predškolske dobi približiti baštinu i kulturu domovine. Pišući knjigu "Djeca čuvari djedovine, model vrtića s hrvatskim identitetom i njegovanjem interkulturalnosti" (2012.) kao priručnik za odgojitelje, učitelje, roditelje, manjine, iseljenike, građane svijeta, rodila se ideja o didaktičkim igračkama inspiriranim hrvatskom kulturnom baštinom.

Prvi korak u projektu je bio približavanje zadatka studentima na način da su im priredili uvod kroz pedagogiju ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, te im približili interes djece predškolske dobi, jer su djeca i krajnji korisnici ovih didaktičkih igračaka. Nakon toga, studenti su se u Etnografskom muzeju upoznali s baštinom.

Kompetencije koje igračka treba poticati kod djece jest uvježbavanje opažanja, koordinacija ruka-oko, razvoj grafomotorike, usvajanje predmatematičkih pojmova, usvajanje boja, poticanje koncentracije i usmjerene pažnje, razvoj samopouzdanja i inventivnosti. Od početka se jasno odredilo da hrvatska didaktička igračka treba biti izvedena iz dostupnih materijala i tehnologija, a konačni cilj je kod djece njegovati interkulturalnost, uspostavljanje pozitivnih emocionalnih veza kroz igru, učenje kroz praksu, razvoj kreativnosti i vizualne kulture.

- Htjeli smo da prirodno usvajanje kulturnih vrednota ne bude stihijsko, već da osmislimo situacije i okruženje takve kvalitete da pobuđuje ili produbljuje interes djeteta za baštinu, kojim ujedno gradi svoj identitet i poštovanje prema drugim kulturama, kažu pokretačice projekta te dodaju kako su nove igračke inspirirane iz područja kulturne baštine, tradicijskih motiva, predmeta, alata i glazbala.

Sada slijedi faza proizvodnje i distribucije.

- Igračke će se proizvoditi u Republici Hrvatskoj, projekt je u fazi pripreme za proizvodnju kod domaćih obrtnika stolara i tokara. Naime, kako u Hrvatskoj ne postoji industrija, tako se svaki mladi dizajner, a u ovom slučaju i ja kao projektna menadžerica, snalazim raznim kanalima preporuke koji bi majstor stolar bio najkompetentniji za izradu igračaka dizajniranih na temu kulturne baštine. Uz dobru preporuku dobrih dizajnera i njihove preporuke, na najboljem sam putu da odaberem najboljeg proizvođača ovih divnih igračaka - kaže na kraju Tanja Tandara.
Olgica Ivić Grizelj

FOTO: PAVEL POSAVEC


Zvutka


Zvutka je igračka inspirirana hrvatskim narodnim nošnjama i plesovima. Oblik je nastao stilizacijom lutke i zvrka, iz čega je i izvedeno ime. Uz Zvutku, u kutiji se nalaze šablone za oslikavanje priloženih tkanina koje predstavljaju haljine, odnosno nošnje. Na šablonama su osnovni motivi koji se pojavljuju na svim hrvatskim narodnim nošnjama.

Djeca tako pomoću šablona oslikavaju priložene "haljinice" te kombinirajući motive stvaraju svoje nošnje. Oslikavanjem igračka postaje personalizirana, različita od svake druge igračke te vrste. Djeca tako razvijaju ne samo kreativnost nego i finu motoriku.

Osim toga, igračka razvija i zajedništvo: igračke mogu predstavljati plesni par ili pak kolo. Zvutka je predviđena za djecu predškolskog uzrasta, ali je podjednako zabavna i onoj starijoj, kao i odraslima.

















Naslovnica Društvena mreža