More Vijesti

Lučka uprava uvodi red u ‘svoje’ lokalne luke

Podizanje cijena izazvalo revolt! Evo koliko će poskupiti godišnji vez u uvalama Foša i Jazine

Lučka uprava uvodi red u ‘svoje’ lokalne luke

U utorak, 3. srpnja, djelatnici Županijske lučke uprave Zadar počeli su ucrtavati brojeve komunalnih veznih mjesta u luci od lokalnog značaja u mjestu Brgulje na otoku Molatu.

To je jedan od prvih koraka Županijske lučke uprave na početku procesa upravljanja komunalnim vezovima u ovoj mjesnoj lučici. U slučaju mandrača u Brguljama ŽLU će, kao i u drugim mjestima, poštovati stare raspodjele komunalnih vezova koje su mještani odavno dogovorili, s tim da će izmjene biti jedino u slučaju korištenja više vezova istog korisnika. ŽLU je prošlog mjeseca u Brguljama zaposlio jednog djelatnika koji će voditi računa o redu u luci te naplaćivati vezove u tranzitnom dijelu luke, što je u ovoj turističkoj sezoni zapravo i jedini prihod od nautičara koji se u tom mjestu uprihoduje.
Naime, Brguljska uvala je omiljena među nautičarima, a prijašnjih godina koncesionar, lokalna Poljoprivredna zadruga, postavila je i naplaćivala oko 70 vezova na plutačama. Ove godine, čini se, sezona će proći bez plutača u Brguljskoj uvali, kao i na Silbi, u uvali sv. Ante, također omiljenoj luci turista na plovilima i na dva koncesijska polja na Olibu. Naime, Zadarska županija već prošle godine je zakasnila s raspisivanjem natječaja za ta koncesijska polja, nakon što je istekla koncesija prijašnjim koncesionarima, pa se natječajna procedura rastegnula skoro do ljeta, uslijedio je žalbeni postupak zainteresiranih tvrtki koje koncesiju nisu dobile. U ovom trenutku njihove su žalbe na rješavanju u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, a s obzirom na "brzinu" i (ne)razumijevanje života na otocima spore državne administracije čini se da od bova u Brguljama, Silbi i Olibu ove turističke sezone neće biti ništa. A to znači i znatno manje nautičara kao i prihoda od njihove potrošnje.
Županijska lučka uprava, doduše, nema nikakve veze s koncesijama na moru, ali pod svoju je ingerenciju još 2015. g. dobila ukupno 114 luka otvorenih za javni promet, od čega su četiri od osobitog (međunarodnog) gospodarskog interesa za Republiku Hrvatsku, osam luka je od županijskog značaja i 104 luke od lokalnog značaja, među kojima je i ova u Brguljama.

Elitne i obične cijene

ŽLU već odavno gospodari s velikim brojem luka i lučica u gradu Zadru, a samo u prošloj godini potpisani su ugovori s korisnicima komunalnih vezova za čak 30-ak mjesnih lučica – od otoka Ugljana i Pašmana do Privlake. U svim tim lučicama zaposleni su djelatnici koji vode računa o sigurnosti i redu, a tarife za vezove su relativno prihvatljive, uglavnom oko 50 kuna po dužnom metru plovila godišnja. "Elitnu" cijenu imaju samo dvije "elitne" lučice u Zadru – uvala Foša u kojoj je cijena od svibnja ove godine 200 kn po metru dužnom godišnje, te uvala Jazine s cijenom od 150 kn. Svibanjsko podizanje cijena u te dvije luke, naravno, izazvalo je revolt korisnika, ali teško da će se zbog toga cijene smanjiti. Za one kojima je godišnji vez preskup uvijek postoji mogućnost zamijene veza iz skuplje u jeftiniju lučicu.
Za ovu godinu ŽLU predviđa ispisivanje brojeva za stalne vezova i njihovu naplatu u još najmanje desetak lokalnih luka, uglavnom na zadarskim otocima. Ta uprava, po zakonskoj obavezi, vraća 30 posto uprihodovanih sredstava od naplate lučke pristojbe jedinicama lokalne samouprave, koje su dužne taj svoj dio uložiti u infrastrukturu luka u kojima je pristojba naplaćena. Zato će biti zanimljivo pričekati i vidjeti hoće li Grad Zadar kojem pripada velik dio lokalnih lučica i na otocima pod njegovom upravom, a ne samo u gradu, ulagati u infrastrukturu u tim lukama ili će se ta sredstva "utopiti" u zakučcima gradskog proračuna. Otočani ionako nisu bili zadovoljni činjenicom da s njihovim lučicama upravlja neko drugo, ne-otočno tijelo, odnosno ustanova jer su sav prihod, makar za njega praktički nije bilo zakonske osnove, preko svojih mjesnih odbora ili zadruga, ulagali u svoja mjesta, u infrastrukturu za koju su procijenili da im najviše treba.

Čija je luka Mul?

Zanimljivo, u cijeloj ovoj priči o vezovima i privezivanjima na otocima i priobalnim mjestima koje je u cijelosti preuzela Županijska lučka uprava, jedna luka nije ušla u taj sustav. To je luka Mul na na sjevernoj strani Silbe. Grad Zadar, iz nekog nepoznatog razloga, svojim prostornim planom tu luku otvorenu za javni promet prenamjenio je u luku posebne namjene kojom ŽLU ne može upravljati, iako je do 2015. upravljao. Sada je atraktivna lučica na Silbi sa svojim komunalnim ali i tranzitnim dijelom "čardak ni na nebu ni na zemlji" s kojim ne upravlja nitko niti tko vodi računa o lučkoj infrastrukturi.
Kažu, jedan je lokalni političar iskoristio svoj autoritet i tko zna za koga i zbog koga izlobirao da luka Mul ostane izvan uobičajenog sustava, odnosno ingerencije Županijske lučke uprave pod kojom je svih ostalih 114 luka na zadarskom području.

Naslovnica Vijesti