More Vijesti

NIJE NI TREBAO ISPLOVITI

Još se raspravlja o uzrocima potonuća Titanica, katastrofe u kojoj je život izgubilo 1500 ljudi

NIJE NI TREBAO ISPLOVITI

Prvi film o najpoznatijoj pomorskoj katastrofi, "Saved from Titanic", počeo se prikazivati samo 29 dana nakon što je brod potonuo 15. travnja 1912. godine, a u njemu je glumila jedna od preživjelih putnica, zvijezda nijemih filmova Dorothy Gibson. Britanski film "A Night to Remember" iz 1958. još uvijek se smatra povijesno najtočnijim prikazom potonuća, dok je financijski najuspješniji spektakl "Titanic" Jamesa Camerona iz 1997. godine, koji je dobio 11 Oscara i zaradio više od 2,1 milijarde dolara.

A hoće li se snimiti neki novi spektakl u svjetlu tvrdnji kako uzrok potonuća Titanica nije bio udarac u ledeni brijeg nego veliki požar na brodu, tek ćemo vidjeti. Objavljeni su, naime, novi dokazi koji podupiru tvrdnju, premda ona nije sasvim nova, da je u trupu broda vatra plamtjela neopaženo gotovo tri tjedna prije tragedije u sjevernom Atlantiku.

Nove analize rijetko viđenih fotografija potaknule su istraživače da optuže vatru, a ne led, kao osnovni uzrok stradavanja broda. Novinar Senan Molony, koji je proveo više od 30 godina istražujući potonuće Titanica, proučavao je fotografije koje su snimili glavni brodski elektroinženjeri prije nego što je Titanic napustio brodogradilište u Belfastu.

Problemi u brodogradilištu

Molony kaže kako je uspio identificirati desetak metara duge crne tragove uzduž prednje desne strane trupa, odmah iza mjesta gdje je oblogu probila santa leda. Prema Molonyjevim tvrdnjama, na području udara ledene sante trup broda bio je oslabljen ili oštećen prije nego što je Titanic napustio brodogradilište u kojem je izgrađen. Stručnjaci su potvrdili kako je crne tragove vjerojatno izazvala vatra u tri kata visokom skladištu ugljena iza jedne od prostorija s parnim kotlovima.

Ekipa od 12 ljudi pokušala je ugasiti vatru, ali je nisu mogli kontrolirati, stvarala je temperaturu do tisuću Celzijevih stupnjeva. Kao posljedica toga, kad je Titanic udario u santu leda, čelični trup broda je bio oslabljen i oplata je probijena. Brodski su časnici navodno imali stroge naredbe J. Brucea Ismaya, predsjednika tvrtke White Star Line u čijem je vlasništvu brod bio, da ne spominju vatru ni jednome od 2200 putnika.

Prezentirajući svoje istraživanje u dokumentarcu Channela 4 "Titanic: The New Evidence", prikazanom na Novu godinu, Molony je ustvrdio kako je brod u Southamptonu bio obrnuto usidren kako putnici ne bi vidjeli štetu koju je vatra prouzročila na trupu.

Božje djelo

- Službena istraga o Titanicu proglasila je potonuće Božjim djelom, ali to nije jednostavna priča o sudaru sa santom leda i potonuću. To je savršena oluja nevjerojatnih faktora: vatre, leda i kriminalne nebrige – kaže Senan Molony.

On tvrdi i kako nitko ranije nije istraživao crne tragove, a oni potpuno mijenjaju priču. Prema Molonyjevim riječima, metalurški stručnjaci tvrde kako tako visoke temperature čelik čine krhkim i smanjuju njegovu snagu do 75 posto.

- Za vatru se znalo, ali je zataškana, brod nikad nije trebao isploviti – tvrdi Molony.

Ray Boston, stručnjak koji je više od 20 godina istraživao Titanicovu fatalnu plovidbu, 2008. godine je kazao kako vjeruje da je požar u spremištu ugljena počeo tijekom testiranja brzine broda, vjerojatno desetak dana prije nego što je Titanic napustio Southampton. On je ustvrdio kako je nekontrolirana vatra imala potencijal da izazove veliku eksploziju u potpalublju prije nego što brod stigne u New York.

Istraga katastrofe, prezentirana u britanskom Parlamentu u ljeto 1912. godine, opisala je kako je Titanic plovio visokom brzinom kroz opasne ledene vode, što posadi nije dalo dovoljno mogućnosti da izbjegne fatalni sudar u kojemu je živote izgubilo gotovo 1500 putnika i članova posade, a spašeno je samo 711 ljudi.

Naslovnica Vijesti