More Nautika

VATRA NA BRODU

Automatski gasitelji spašavaju brod! Raspršivanjem posebnih kemikalija ili dušika ugasiti će vatru prije nego što se uspije rasplamsati!

VATRA NA BRODU

Premda požari na brodovima nisu previše česti (oko 4 posto svih pomorskih nesreća), uzrokuju uglavnom teške posljedice i veliku financijsku štetu (čak 30 posto od ukupno nastale štete ili prosječno 58.000 eura po brodu). Svi znamo zbog čega je tako – požare na brodu je teško gasiti, osobito ako je riječ o modelima od stakloplastike koja zapaljena izgara velikom brzinom. Osim toga, u slučaju da se brod nalazi na moru, sredstva za gašenje su ipak ograničena, a vatrogasci – daleko.Svjetske statistike upozoravaju da najviše požara nastaje zbog neispravnih električnih instalacija (54 posto), oko 25 posto otpada na pregrijavanje motora i transmisije, dok je treći najčešći razlog (otprilike svaki petnaesti) posljedica curenja goriva. Dvije najkritičnije točke na brodu su, dakle, elektroinstalacija i strojarnica, no svi se stručnjaci slažu u jednome - požar je najlakše i najjednostavnije zaustaviti u njegovu začetku, a tada je i šteta minimalna. Dakle, prava obrana od požara leži u prevenciji, ali i dobroj pripremi u slučaju nevolje.

Japanska ampula

Unatoč svemu, neki vlasnici plovila iz svekolikih razloga zanemaruju takve preporuke nalazeći opravdanje za vlastitu neodgovornost u razmišljanju tipa – pa neće se baš meni dogoditi požar na brodu. Srećom, puno je više onih što vode računa o tome i poduzimaju potrebne mjere da spriječe izbijanje plamena, znajući da ishod može biti katastrofalan u financijskom smislu, o ozljedama ili smrti da i ne govorimo. Brojni požari nastaju u strojarnici zbog curenja goriva u blizini vrućeg turbopunjača ili drugih zagrijanih dijelova makinje. Često se motor pregrije zbog začepljenja sustava cirkulacije vode za hlađenje, što uzrokuje topljenje gumenih nastavaka i impelera. U prostoru motora isto tako može doći do miješanja zraka i benzinskih para, pa će i najmanja iskra u tom slučaju dovesti do požara. Zbog svega navedenog eksperti ističu da bi vlasnici u kabinama trebali postaviti uređaj za detekciju dima, kao i automatski sustav za gašenje požara u prostoru motora. Što se manjih plovila tiče, to može biti i protupožarna ampula, koja se kod povišenih temperatura sama aktivira.

Izmislio ju je 1953. japanski profesor i kemičar Djiro Niizama. On je nakon 15 godina istraživanja stvorio organsku tekućinu koja gasi plamen, nazvao ju je Bonpet i patentirao u SAD 1954. godine. Danas se Bonpet rabi u više od 50 zemalja svijeta, s time da je nezaobilazni dio opreme brojnih renomiranih korporacija poput Toyote, Mitsubishija, Isuzua... Bonpet ampule proizvode se u Japanu (Kabotec Co.) za azijsku tržište, te u Sloveniji (Bonpet d.o.o.), odakle se opskrbljuju Europa, SAD, Rusija, Kanada, Mexico...

Kemijsko gašenje

Samoaktivirajuća Bonpet ampula košta oko 1000 kuna i namijenjena je malim zatvorenim prostorima površine do 8 m3. Instalira se na strop ili zid iznad mjesta na kojem postoji opasnost od nastanka požara. Ampula se također može izvaditi iz kućišta, te poput granate ubaciti u požar. Minimalni rok trajanja joj je 10 godina, nema održavanja, efikasna je u gašenju požara klase A, B i F, nije štetna za ljude i okoliš, a aktivira se sama isključivo na porast temperature. U konačnici ne uzrokuje dodatne štete - ostatak tekućine se kristalizira i lako očisti.

Hrvatska tvrtka Flamark iz Zagreba svoje slične protupožarne proizvode Mab i Mabo uglavnom šalje u inozemstvo. Mab je vatrogasna granata za gašenje požara A i B klase, kao i požara elektrouređaja u zatvorenim i otvorenim prostorima. Sastoji se od PVC raspršujuće boce promjera 6 cm, ispunjene s pola litre tekućeg kemijskog sredstva za gašenje. Aktivira se bacanjem ampule u zid ili neki tvrdi predmet, tako da tekućina raspršivanjem prekrije što veću goruću površinu. Tekućina otpušta plinove koji hlade okolinu, oduzimaju kisik i stvaraju zaštitni film na tvarima. Na taj način preventivno djeluje da se vatra ponovno ne rasplamsa. Boca je zapakirana u stalku s poklopcem, rok uporabe joj je 5 godina, a cijena oko 75 eura.

Mabo je staklena ampula s 0,57 l već spomenute tekućine. Služi za automatsko gašenje požara i nalazi se u metalnom nosaču koji se lako postavlja na bilo koju stijenku. Nema ni senzora ni dojavljivača, nego se sama aktivira kada se na temperaturi od oko 85°C unutar ampule stvori pritisak od gotovo 2 bara. Tada ona eksplodira, ravnomjerno rasprši tekućinu u radijusu od 2 metra i za samo nekoliko sekundi ugasi požar u volumenu od 12 do 16 m3. Ukoliko je požar izbio na mjestu gdje Mabo nije postavljen, jednostavno se skine s nosača i razbije u blizini plamena. Mabo ima rok uporabe od 10 godina, a košta oko 100 eura.

Inovacija Firet Marine

Inovativni sustav za automatsko gašenje požara nudi i talijanska tvrtka Firet Marine. Patentirala ga je i napravila u suradnji s stručnjacima sveučilišta u Bologni. U njemu je termoplastična smjesa koja guši vatru u zatvorenim prostorima na jedrilicama i brodovima, kao što su strojarnice, tehničke prostorije, električne ploče, ormari jedrilica i motornih brodica...

Sustav je vrlo pouzdan, jer se aktivira mehanički (bez struje i kabela), a nudi zaštitu plovila od vatre 24 sata na dan. Otporan je na udarce, abraziju i ekstremne uvjete plovidbe, te vrlo praktičan - ne zahtijeva nikakvo održavanje i montira se vertikalno ili horizontalno za samo 10 do 20 minuta. Svakako vrijedi napomenuti kako djeluje bez oštećenja opreme, čime se ostvaruje ušteda od moguće štete kod gašenja požara klasičnim metodama.Osnova Firet Marine sustava je visokotlačna zatvorena mlaznica izrađena od specijalnih legura koja djeluje kao detektor požara. Naime, kod dostizanja unaprijed postavljene temperature (+110 C ili +150 C), ona aktivira automatsko ispuštanje sredstva za gašenje pod visokim tlakom.

Sustav je učinkovit u suzbijanju požara klase A, B i električnih instalacija, te ujedno ekološki prihvatljiv s obzirom da se za sredstvo gašenja rabi dušik, s time da nema emisije toksičnih tvari opasnih za ljude. Korištenjem ovakvog sistema za suzbijanje štete od požara činite i uštedu od moguće štete nastale gašenjem požara klasičnim načinima. Firet Marine sustav kod nas nudi Teh-projekt Inženjering iz Rijeke, a cijena osnovnog modela za manje brodove  je 1700 kuna. 

 

NE OTVARAJTE POKLOPAC MOTORA
Prva stvar koju je potrebno učiniti kada nastane požar u prostoru motora jest njegovo isključivanje. Nakon toga valja zapriječiti dovode zraka, goriva i struje. Pogrešno je naglo otvarati poklopac motora, jer će na taj način vatra doći do zraka i još se više razbuktati. Ako nema posebnog otvora, preporučuje se pažljivo otvaranje poklopca i ubacivanje protupožarnih ampula ili drugih sredstava za gašenje.

Naslovnica Nautika