More Nautika

VUČA PLOVILA

Brod dobro učvrstite i ne vozite prebrzo! Prikolica treba biti odgovarajuće veličine, teret dobro izbalansiran, a vertikalni pritisak na kuku smije biti maksimalno 75 kg

VUČA PLOVILA

Tvrtka Torbarina hrvatski je proizvođač prikolica s obiteljskom tradicijom dužom od 30 godina. Osnovao ju je 1984. kao obrt Zvonimir Torbarina, danas kapetan duge plovidbe, te u njoj radio zajedno sa svojim ocem Andrijom koji je još od 1948. izrađivao prikolice u tvornici Siemens kasnije Končar. Stalnim rastom 1996. obrt prerasta u tvrtku sa sve većim asortimanom prikolica, od onih za plovila, radne strojeve i prijevoz automobila, do prikolica specijalne namjene za terete do 20 tona.
Danas tvrtku vodi Zvonimirova kći mag.oec. Mia Torbarina zajedno sa suprugom, a uz proizvodnju prikolica razvili su i njihovo servisiranje, prodaju rezervnih dijelova, pa čak i dijelova za samogradnju prikolica. S obzirom na činjenicu da zbog manjka vezova u marinama i lučicama sve veći broj nautičara na godišnji odmor vozi i svoje plovilo, o toj smo temi porazgovarali s Miom kao najupućenijom u problematiku brodica na trajleru.

Četiri kategorije

Koje kategorije prikolica za vuču brodica postoje?
- Priključna vozila, odnosno prikolice i poluprikolice koje se priključuju na cestovna motorna vozila, prema ECE pravilniku dijele se na četiri kategorije. Kategorija O1 su prikolice čija najveća dopuštena masa nije veća od 0,75 tona, u kategoriji O2 su prikolice s najvećom dopuštenom masom manjom od 3,5 tona, kategorija O3 obuhvaća prikolice čija je najveća dopuštena masa od 3,5 do 10 tona, dok u kategoriju O4 spadaju prikolice s najvećom dopuštenom masom većom od 10 tona.
Je li za vuču spomenutih prikolica propisana B kategorija vozačke dozvole ili neka viša?
- Postoje takozvane lake prikolice do 750 kg nosivosti koje se mogu vući s dozvolom B kategorije, a registriraju se svake tri godine. Novija tumačenja kažu da se 'priključno vozilo čija je najveća dopuštena masa veća od 750 kg, a pod uvjetom da najveća dopuštena masa ove kombinacije vozila nije veća od 4250 kg, također može prevoziti s B kategorijom. U slučaju da je najveća dopuštena masa takve kombinacije vozila veća od 3500 kg, takvom kombinacijom vozač može upravljati samo nakon što je položio ispit za tu kombinaciju vozila iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom'. Ipak, osobno mislim da je ovo tumačenje još u fazi teorije s obzirom na to da smo svakodnevno svjedoci različitih tumačenja propisa i prakse.
Druga kategorija su prikolice koje prelaze 750 kg, ukupno do 3500 kg. Za njih vrijedi kombinacija vozila koja se sastoji od vučnog vozila kategorije B i priključnog vozila, pri čemu najveća dopuštena masa priključnog vozila nije veća od 3500 kg, a potrebna kategorija za vožnju i vuču je B+E. Sve prikolice preko 750 kg ukupne mase registriraju se svake godine. Treba znati i da prikolice preko 3500 kg ukupne mase prema propisima moraju imati zračno kočenje, te se vući odgovarajućim vozilom uz propisane dozvole.

Balansiranje tereta

- Koja je pravila važno poštovati prilikom vuče brodice?
Najvažnije je pravilo da brodicu treba prevoziti tehnički ispravnom prikolicom odgovarajućih dimenzija i nosivosti. Dakle, prikolica treba biti odgovarajućih gabarita i adekvatna plovilu, te ne smije biti preopterećena. Važno je također da teret bude dobro izbalansiran, vertikalni pritisak na kuku može biti maksimalno 75 kilograma, jer bi prevelik pritisak mogao dići vučno vozilo u zrak, a to je najgore što se prilikom vuče može dogoditi.
- Koje biste savjete dali onima koji će prvi put povući brod na prikolici?
Uz ono što sam već kazala o ispravnosti i nosivosti prikolice, važno je da se drže uputa proizvođača prikolice, te da voze propisanom brzinom. Također bih napomenula kako je od iznimne važnosti dobro osigurati teret na prikolici, odnosno brodicu propisno i čvrsto gurtnama povezati s prikolicom.
- Jesu li neki automobili po svojim svojstvima prikladniji za vuču od drugih?
Svakako su najpovoljnija vozila ona s pogonom na sva četiri kotača. Važno je i da vozilo uvijek prati ukupnu masu prikolice s plovilom, jer nipošto nije isto vući barku od nekoliko stotina kila i onu od nekoliko tona. Mogu još eventualno spomenuti kako oni koji na more vuku male brodove iz neke suhe marine na kopnu, a od toga imaju komercijalnu korist i zaradu, moraju opremiti vučno vozilo tahografom, te voditi evidenciju radnog vremena. To se odnosi na kombinaciju vozila i prikolice koji zajedno premašuju težinu od 3500 kilograma.

Maksimalna brzina

- Koliku brzinu prilikom vuče nipošto ne treba premašiti?
Uobičajeno je u Europi 80 kilometara na sat, a s dodatnim atestom do 100 kilometara na sat.
- Kako se prikolica ponaša u slučaju naglog kočenja?
Ako je prikolica tehnički ispravna, te prema težini i dimenzijama tereta koji se na njoj prevozi ima adekvatno proračunatu šasiju i tome sukladan određeni sistem kočenja, neće biti nikakvih problema i takva će prikolica kočiti homogeno s vozilom. O takvim stvarima pomno vodimo računa i u našoj proizvodnji, kao i o namjeni prikolice te vrsti tereta. Od velike je važnosti za sigurnu vuču plovila i i dobra raspoređenost tereta na prikolici.
- Smiju li prikolice prilikom porinuća brodice dijelom uroniti u more?
Prikolica se apsolutno može uroniti u more, barem one koje mi proizvodimo. Naime, svi su dijelovi prikolice vruće pocinčani i otporni na djelovanje morske vode, vijci su obavezno od inoksa, osovina i ležajevi su waterproof, dok je stražnja rampa sa svjetlima demontažna, pa se prilikom porinuća lako uklanja i zatim vraća natrag.
- Kako prikolicu treba održavati?
Kao što automibili idu na servis, tako i prikolica mora biti servisirana. To uobičajeno obuhvaća kontrolu i zamjenu lagera (jesu li u pitanju kuglični ležajevi ili gumeni za klizanje broda???), kontrolu i izmjenu sajli za kočenje, kontrolu i zamjenu amortizera na naletnom sistemu, kontrolu i zamjenu kvačila (ili šape), te kontrolu kočionih obloga.


NAJAM PRIKOLICA
Može li se prikolica za vuču kod vas iznajmiti?
Da, i takvu uslugu pružamo klijentima. U ponudi imamo lake prikolice za prijevoz plovila i rasutog tereta tzv. sandučarke, ali i one do 3500 kilograma. Dakle, kod nas možete iznajmiti prikolicu za brod veličine od 3 do10 metara, te težine 300 kg do 3 tone, kao i sandučarke u više dimenzija s različitim nosivostima. Važno je samo da vozač ima važeću kategoriju za prijevoz prikolice i tereta.


KATEGORIJE PRIKOLICA
U čemu se tehnički razlikuju prikolice po kategorijama?
Prikolice do 750 kg najčešće su jednoosovinske i prema zakonu ne moraju imati kočnicu, ali i mogu ako je to želja kupca. Sve prikolice preko 750 kg ukupne mase, moraju imati naletnu kočnicu. I prikolice ukupne mase 1350 kg i 1800 kg su s jednom osovinom, dok su one ukupne mase 2700 kg i 3500 kg opremljene s dvije osovine ili tzv. tandem osovinom. To je neka standardna podjela u europskoj proizvodnji prikolica, iako ima međukategorija i varijanti. Tehnički se prikolice još razlikuju po konstrukciji, odnosno proračunu šasije ovisno o nosivosti i namjeni. Razlikuju se također prema sistemu kočenja, vrsti naletnog sistema, sistemu ogibljenja osovine (torziona osovina, metalni listovi, selenblokovi) itd.

Naslovnica Nautika