More Nautika

Isprobali smo pramčani  trolling motor Minn Kota iPilot

Pritiskom dugmeta na daljinskom upravljaču, motor preko GPS-a u roku od jedne sekunde zapamti poziciju i zadržava je u radijusu od do 1,5 metara

Isprobali smo pramčani  trolling motor Minn Kota iPilot
2
1

Električni izvanbrodski motori ovise o kapacitetu baterija u brodici i samim time imaju relativno malu autonomiju. Ne postižu ni zavidne brzine, pa punu primjenu imaju uglavnom na rijekama i jezerima. Međutim, bešuman rad, lako upravljanje i baš te male brzine čine ih vrlo praktičnima i za ribolov na moru u trolling režimu plovidbe. Naravno, s motorima predviđenim za slanu vodu.
Američki proizvođač Minn Kota nije novitet na domaćem tržištu, ali njihovi pramčani trolling motori to jesu. Radi se o električnim motorima koji se montiraju na pramac i osim klasičnog trollinga pružaju i neke nove mogućnosti. Isprobali smo ga ugrađenog na pramcu otvorene brodice Arba 555, dužine 5,5 metara i teške 400 kg, a za vrijeme testa bilo nas je ukrcano troje.

Moćni kompozit

Klasični model za slanu vodu Minn Kota Riptide priključen je za komponentu fiksiranu na pramcu, koja ujedno preko spojenog kabela i upravlja motorom, mijenja mu smjer i brzinu, dok dubinu urona regulira sam korisnik. Na spoju je zglob kojim se motor može izvući iz mora i držati podignut na pramcu. Osovina koja drži elektromotor izrađena je od osam slojeva kompozitnih materijala i pet puta je čvršća od čelika. Proizvođač na nju daje doživotnu garanciju. Motorom se osim komandama na samom kućištu može upravljati i daljinskim upravljačem.
Vrlo praktično, jer tijekom ribolova niste prisiljeni biti na pramcu ili za svaku promjenu izlaziti iz kokpita. Uz klasične komande naprijed i nazad, pomak lijevo i desno, ima i funkciju spot-lock, na daljinskom upravljaču označenu simbolom sidra. Pritiskom ovog dugmeta motor preko GPS-a u roku od jedne sekunde zapamti poziciju i zadržava je u radijusu od do 1,5 metara.
Na manjim dubinama to možda i nije toliko bitno, jer se lako sidriti, ali na većim dubinama gdje je sidrenje teško ili gotovo nemoguće ova je funkcija izuzetno praktična. Ako se i uspijete usidriti, svaka promjena smjera ili snage morske struje i vjetra može vas daleko odvući od željene pozicije. To smo isprobali na poziciji gdje vjetar ovisno o udaru dosta mijenja smjer. Prvi bi reful pomakao brodicu, ali se stalno vraćala u okvire zadane pozicije. Brzina kojom to obavlja ovisna je o snazi refula i udaljenosti od zadane točke.

Panulaške rute

Minn Kota i Humminbird su sestrinske firme i zajedno su razvile funkciju iPilot i iPilot Link, dvije potkategorije istih motora koji poboljšavaju ekonomičnost motora. Uz sve ranije funkcije, iPilot može memorirati šest ruta plovidbe dužine do dvije milje, što je idealno za panulanje liganja. Komande za snimanje rute su i na daljinskom upravljaču, a sam proces snimanja i kasnijeg korištenja vrlo je jednostavan. Rute se mogu ponavljati sve dok su memorirane, a sve u granicama udaljenosti do 1,5 metar. Naravno, može ih se i brisati i dodavati nove, ali ne više od šest. Jednom od komandi može se odrediti i vrijeme kojim će se zadana ruta preći, jednom uključivanje i isključivanje propelera, jednom maksimalan broj okretaja, a jednom okretanje pramca u smjeru sjevera. Brzina koju smo u ovim odnosima postigli bila je 2,6 čvorova.
iPilot Link je nova generacija elektroničkih elemenata koja se može i nadograditi na raniji iPilot uređaj. Ima dodatnu mogućnost povezivanja s Humminbird dubinomjerima, a oni u svojim novim verzijama imaju funkciju autochart live, opcije gdje se iz sonara dobiju podaci o dubini. Te dubine obradi Humminbirda software, koji se nalazi u uređaju, te uživo iscrtava kartu dna. Iz tih podataka na karti nacrta izobatni prikaz dna u rezoluciji do 0,15 m, dakle, visinske razlike 15 cm.
Kada se umreže, iz te karte može se zadati motoru da vas vozi po određenoj zadanoj dubini, prateći izobate dna iz traga kada se crtala karta. Memorijska mjesta se sada sa onih 6 dižu na 12 lokalno, a s memorijom Humminbird uređaja neograničeno. U ovoj kombinaciji imate i funkciju autopilotiranja.

Voltaža i potisak

S obzirom na to da je Johnson Outdoors Marine Electronics vlasnik grupacije u kojoj su Humminbird, Minn Kota i Cannon, zadržavaju se na podršci unutar grupacije i za umreženost s instrumentima drugih proizvođača trenutno ne postoji podrška.
Isprobali smo osnovni model u izvedbi za 12 V, zatim imaju motore za 24 V i najveće za 36 V. Potisne snage motora su 1500 kg za 12 V, 2200 kg za 24 V i od 2500-3000 kg za 36 V. Iskustva korisnika kažu da s 36 V brod od 5 tona može izdržati od 5 bofora.
Potrošnja motora je od 50 - 60 A, ovisno o naponskom sklopu i potisnoj snazi, koja je zadana tvorničkim parametrima. Da bi točno odredili koji je motor za kojeg korisnika, mora se znati kolika je bruto težina brodice s maksimalnim brojem ukrcanih i opremom. Kada se sve zbroji po kataloškom broju elektromotora vidi se da li ta težina ulazi u kategoriju brodice do 1500 kg ili više. Naravno, realna potrošnja ovisi o uporabi. Kod elektromotora uvijek je zadana maksimalna potrošnja, ako je motor 50 A to ne znači da će trošiti 50 A. Mali pomak može biti i 10 ili 15 A. Iskoristivost elektromotora je 92 posto i s malom snagom može se postići kretanje visokog potiska, samo zbog te iskoristivosti energije
Iz svega navedenog je jasno da su baterije limitirajući faktor koji određuje autonomiju rada motora. Tvornica je odredila samo jednu osnovnu normu koja je bitna za rad baterija, a to je da se zadovolji naponska norma, dok je za kapacitet odabir individualan. Nije bitno da li je baterija startna ili servisna, međutim, bolje je dodatno investirati u baterije koje su zapravo srce cijeloga sistema.

Brza montaža

Ciklička, kapacitivna ili deep-cycle baterija, puno je bolje rješenje jer one daju duplo više energije po jednom ciklusu punjenja. Ako sa startnom baterijom od 130 Ah imate iskoristivost 40 posto, to je 60-ak Ah, dakle obični motor u maksimalnom kapacitetu ima oko jedan sat korištenja, a kapacitivna ima do 80 posto iskoristivosti i ona po jednom ciklusu punjenja daje dva puta više struje.
Osnovne cijene motora su od 17.000 - 34.000 kuna, zavisno od izvedbe elektromotora, odnosno, ovisno o dužini propele, njenom napajanju i dodacima koji mogu i ne moraju biti u osnovnoj verziji. Dodaci su brzo skidajuća demontažna podloga, koja korisniku omogućava da ga iz sigurnosnih razloga brzo i jednostavno skida s broda, automatski vodootporni osigurač od 60 A i brzo montažne utičnice, gdje sve to u kombinaciji daje lagodnost upravljanja i povećava sigurnosni aspekt. Naime, demontažna podloga omogućava da se motor može svaki put skidati i spremati na sigurno. Montaža ili demontaža motora ovako traje manje od jedne minute.

Naslovnica Nautika