More Nautika

Komforan i brz

Impression Yachts 40: kvalitetna jedrilica za nautičare željne udobnosti

Komforan i brz

Deset godina od predstavljanja prvoga modela uspješne linije Impression Elan je odlučio izdvojiti i samostalno brendirati taj segment pod nazivom Impression Yacht. Te jedrilice i dalje će prvenstveno biti namijenjene čarterskim kompanijama, ali i vlasnicima koji žele više komfora u jedrenju uz visoku prodajnu cijenu broda nakon eksploatacije. Na  sajmu u Biogradu2014, Impression Yachts 40 imao je svjetsku premijeru. Dok je model 394 bio modificirani nasljednik modela 384, četiristotica u odnosu na model 394 ima minimalne izmjene krme i kokpita. 

Kvalitetna oprema

Dizajnerske linije su tipične za Impression, suvremeni voluminozni trup s obiljem prostora u kokpitu i potpalublju uz solidne jedriličarske performanse u odnosu na plovila sličnih tehničkih karakteristika.

Trup se standardno radi u vakuumskoj infuziji što osigurava čvrstu konstrukciju uz najmanju moguću težinu. Paluba je optimizirana za lako upravljanje s minimalnom posadom, a odlikuje se kvalitetnom opremom kakva se rijetko sreće u ovoj klasi. Kokpit je prostran, čistih linija i u odnosu na model 394, s otvorenom krmom što je praktično pri rukovanju vitlima i jedrima jer je prostor uz kormilara veći, a olakšan je i pristup krmenoj platformi. Kokpitom dominiraju dva elegantna trokraka kola kormila od kompozitnog materijala koja su dio standardne opreme i omogućuju dobar pregled na svaki kutak plovila i plovnog puta - i pri upravljanju izrazito nagnutom jedrilicom.

Nosači kormila skladno se nadovezuju na bočne stranice kokpita te je tako omogućen veliki prostor za smještaj instrumenata. Estetski i funkcionalno se uklopila i jednostavna klupica za kormilarenje u sjedećem položaju, što je osobito važno pri plovidbi na motor. Prostor između bočnih klupica s prostranim spremnicima je iskorišten za ugradnju elegantno oblikovanog preklopnog stola. Ovakvim rješenjem je omogućena i dobra komunikacija uzduž cijelog kokpita. Sve praktične i lijepe detalje estetski nadopunjuje tikovina kojom su obložene klupice i pod kokpita, a u cjelinu su se skladno uklopili i tikovi držači za čaše.

Klupice montirane na krmenoj ogradi su funkcionalne i elegantne. Preklopno krmeno zrcalo isporučuje se u dvije veličine i osim što štiti prostor kokpita, jednostavno se pretvara u krmenu platformu odnosno mostić za silazak na kopno. Mehanizam za spuštanje platforme je krajnje pojednostavljen korištenjem konopa i koloturnika.

Skrivena užad

Uz dva vitla na bočnim stranicama kokpit je opremljen s još dva radna vitla pri ulazu u kabinu. Pristup im je jednostavan, a njihova užad je djelomično provučena kroz vodilice ispod palube. Paluba i bočni prolazi prema pramcu su optimizirani za sigurno kretanje. Iako hvatišta bočnih oputa ne slijede današnje trendove te su umjesto na razmu postavljena na palubu, ovakvu odluku možemo opravdati mogućim korištenjem velikih roll-genova koje su najčešći izbor kod ovakvih brodova. Iako je sada i klizač za škotine genove na palubi, šetnica do pramca ima još dovoljno širine za sigurno kretanje. Posebno oduševljava veličina sunčališta ispred jarbola za koje su predviđena dva mekana jastuka. Dakako, takvo rješenje nije samo po sebi revolucionarno, ali navikli smo viđati ga na daleko većim modelima. Na vrhu pramca ograda je poluotvorena s malim drvenim gazištem, a ispod nje je postavljen sidreni nosač.

Racionalan projektantski pristup - u znaku elegancije i praktičnosti - zamjetan je i u potpalublju. Kao što i priliči krstašu te klase, unutrašnjost se velikim dijelom može oblikovati po želji naručitelja te se nudi u četiri varijante unutrašnjeg rasporeda - od verzije s dvije kabine i jednim kupatilom do najviše tri kabine s dva kupatila. Posebno nas je dojmio salon impresivnih dimenzija. Svijetao interijer na nekoliko razina u kombinaciji s tamnim jastucima i podnicama vizualno ga čini još većim. Velike staklene površine od kojih se neke i otvaraju osim svjetla osiguravaju i dobru mogućnost provjetravanja.

Staklena pregrada

Raspored prostorija na testiranoj jedrilici je očekivan za naše tržište gdje prevladava potražnja za plovilima za najam: u krmi su dvije identične kabine, zatim slijedi kuhinja na lijevoj i kupaonica na desnoj strani, potom centralnim dijelom dominira salon, te u pramcu još jedna kabina s kupatilom. Pri ulazu, na lijevoj strani je kuhinja na L s dobro raspoređenim elementima. Posebno je praktičan veliki hladnjak-ledenica s poklopcem, ugrađen tako da se otvara podizanjem radne plohe pored sudopera. Ostatak opreme u kuhinji je standardan za jedrilicu te veličine. Kuhinja je od salona odvojena niskom staklenom pregradom, što sprječava prskanje vode kad se pere suđe, a i lijepo izgleda.

Odmah iza kuhinje, na lijevoj strani salona je naslonjač s praktičnim stolom rasklopivim po cijeloj širini salona tako da se cijeli salon može iskoristiti kao blagovaonica ili spustiti i pretvoriti u dvostruki ležaj. Kao ležaj se može iskoristiti i naslonjač na desnoj strani razvijen po cijeloj duljini salona. Navigacijski stolić se izvlači iza naslonjača i iako se tako štedi prostor skiperi koji vode ozbiljniju administraciju plovila sigurno će imati zamjerke na ovako odabrano rješenje. Ozbiljniji nedostatak potpalublja je pod izveden na više razina pa se nepažljivim kretanjem lako može posrnuti. Isto tako primijetili smo da ne postoje primjereni rukohvati koji olakšavaju kretanje u unutrašnjosti kada je jedrilica jako nagnuta.

Raspored po želji

Impression Yachts 40 se nudi u verziji s jednom krmenom kabinom i spremištem ili s dvije zrcalno identične kabine kao što je u ovom slučaju. U obje varijante veličina kabina i raspored u njima je isti s tri okna za dobru dnevnu osvijetljenost. Ono na trupu pruža pogled na more, a ostala dva se mogu otvarati za dobro provjetravanje. Spremišta su posvuda i daju dovoljno prostora za smještaj stvari. U varijanti s dvije krmene kabine, kupatilo je većih dimenzija nego u varijanti s jednom kabinom. U osnovnoj varijanti veliki krevet u pramčanoj kabini je položen uz bok i kabina nema zasebno kupatilo, no više nam se sviđa rješenje kao na testiranom plovilu gdje se krevet pomiče prema naprijed i dobiva V oblik. I u ovom slučaju krevet je primjerenih dimenzija, ali pramčana kabina ima toaletni prostor bez tuša. U obje varijante ormara, ladica i prostora za spremišta ima, a isto tako velikim oknom na stropu osigurana je dobra dnevna osvijetljenost i mogućnost provjetravanja.

Strojarnica je standardno smještena ispod stepenica za silazak u potpalublje, dobro izolirana s dobrim pristupom motoru. Testirano plovilo pokreće Volvo D2 40, vrlo dobro odmjerenih svojstava jer smo u vožnji imali osjećaj da se radi o snažnijem agregatu. Ubrzanje je bilo odlično, zaustavni put kratak, a pri maksimalnih 2800 okretaja brod je postigao brzinu od 7,3 čvora. Vremenski uvjeti su bili idealni za jedrenje, bura je puhala prosječnom snagom od 10 metara u sekundi, a na refule prelazila i 15 m/s kada smo s lakoćom dostizali 7 čvorova – naravno pri jedrenju između 60 – 90 stupnjeva u odnosu na vjetar.

Plan jedara može se prilagoditi namjeni plovila, a testirano plovilo bilo je opremljeno s nešto manjim roll-jedrom s vertikalnim letvama te roll-genovom. Iako jedra nisu natprosječne veličine, iznenađujuće su ostvarene karakteristike pod jedrima, pogotovo ako se uzme u obzir tip jedrilice. Pri manjim brzinama reakcija na pokret kormila bila je spora, ali se upravljivost povećavala proporcionalno s brzinom, tako da smo zadovoljni i s održavanjem smjera i izvedbi manevara, a ubrzanje pod jedrima je bilo iznad očekivanog. Tako smo oštro u vjetar brzine 12 čvorova pri kutu od 40 stupnjeva postizali lijepih 6 čvorova, a povećanjem kuta na 60 stupnjeva brzina je porasla još za čvor. S vjetrom iste snage, ali ravno u bok brzina plovila je ostala ista, dok je okretanjem niz vjetar – što je normalno za jedrenje s genovom - brzina bi opadala na 5 do 4,5 čvorova.

Sigurno jedrenje

Kormilo pri navedenim brzinama sjajno sluša i promptno odgovara na svaki pomak. Iako se radi o dva kola kormila koja upravljaju jednim listom kormila, prijenos je još uvijek direktan, a osjećaj za kormilom je izvrstan, a mirnoća plovila za svaku pohvalu. Za pohvaliti je odabir i raspored opreme optimiziran za sigurno jedrenje pa se jedrilicom može upravljati uz minimalan broj i manje jedrenju vičnih članova posade, što je također jedna od bitnih karakteristika kojem graditelji suvremenih krstaša ovakve namjene moraju udovoljiti.

Na kraju, možemo zaključiti da je Impression 40 još jedna izvrsna, izvedbom i maritimnim svojstvima kvalitetna jedrilica koja će se svakako svidjeti nautičarima željnim udobnosti, ali ne odričući se užitka plovidbe pod jedrima.

Naslovnica Nautika