More Nautika

lagani jurišnik

Optimus 575: lagan i funkcionalan gliser za šest osoba koji sa 70 konja krstari brzinom od 20 čvorova

lagani jurišnik

Slovensko malo brodogradilište Oceantec na sajmu u Biogradu svijetu je predstavilo svoju novu brodicu duljine nešto ispod 6 metara. To ime u jedriličarskim krugovima poznato je po proizvodnji hi-tech jedrilica duljine do 40 stopa. Iako se vanjskim dizajnom doima kao plovilo budućnosti, Optimus 575 klasičnog je koncepta plovila s centralnom konzolom, ali u odnosu na slična plovila u tržišnom okruženju organiziran je i građen s jedriličarskom profinjenošću – posvećenost ergonomiji, maksimalnoj iskorištenosti prostora i detaljima, uz visoki stupanj završne obrade. Sigurno je za to zaslužna i suradnja s jednim od najinovativnijih navalnih arhitekata mlade generacije – francuzom Samuelom Manuardom, našoj javnosti poznatog po jedrilicama Seascape.

Iako je dizajn jedan od ključnih čimbenika pri odabiru plovila, za krajnju ocjenu ipak je odlučujuća njegova funkcionalnost. Kokpit je organiziran sa stazom oko upravljačke konzole za nesmetano kretanje od krmenog do pramčanog dijela po cijelom plovilu. Centralno mjesto zauzima velika centralna konzola s vjetrobranom pogodnim za sve oblike sportsko-turističke navigacije. Prostor unutar kokpita je podijeljen na tri područja koja funkcionalno nadograđuju jedan drugog za udoban i siguran smještaj šesteročlanoj posadi. Iako nema posebno istaknuti špirun, prostran podest sa spremištem za konop na samom pramcu olakšava silazak na obalu, a za silazak s pramca u kokpit zadužena je velika pramčana klupa s dodatnim spremnikom. Posebnim umetkom se pramčana klupa i ona ispred konzole povezuju u jedan prostor za veće sunčalište.

Dobro usklađeno

Sigurnost koju putnici osjećaju na plovilu dodatno je naglašena visokim bočnim stranicama i ogradom od inoksa. Lak pristup iz pramčanog dijela u krmeni kokpit omogućen je prolazima oko konzole koja dominira centralnim dijelom. Konzola svojom veličinom i površinom omogućuje dosta prostora i zaštitu posade za njom. Upravljačka ploča s kolom kormila je promišljeno pomaknuta od ostatka konzole što omogućuje skiperu prirodniji i udobniji položaj prilikom vožnje, a dobio se i prostor za odlaganje stvari sa strane. Na konzolu i upravljačku ploču se skladno nadovezuje vjetrobranom čiji okvir ujedno služi i kao rukohvat. S obzirom na to da postoji postolje nije jasno zašto vjetrobran nije širi jer bi onda štitio i suputnika.

Ipak, ergonomično i funkcionalno osmišljeno upravljačko mjesto pruža besprijekoran pogled na plovni put, a opremljena s dvije fotelje pruža maksimalnu udobnost skiperu i suvozaču. Ispod konzole su jedno otvoreno i zatvoreno spremište, a u podu je prostrano spremište gdje je smješten i spremnik goriva. Spomenimo još da samopražnjenje kokpita omogućavaju dva drenažna otvora na krmi.

Velika čvrstoća

Posebno nas je dojmio raspored cjelina na krmenom dijelu. Pod klupom s naslonjačem je veliko spremište, a motorni prostor je dizajniran tako da olakša pristup motoru, ali i krmenim platformama tik do morske površine, gdje su postavljene i sklopive ljestve. Veliki adut Optimusa je korištenje suvremenih tehnologija stakloplastične gradnje za veliku čvrstoću iminimalnu težinu. Plovidba na Optimusu pohvalno je suha, jer oblik trupa iznad vodene linije odbacuje more i kapljice daleko od broda. Sam trup nije predodređen za postizanje maksimalnih brzina već u efikasnosti kretanja kroz more i tlocrtno više sliči trupu jedrilice nego glisera. Standardno je napravljen u sendviču gdje se pluto koristi kao jezgra, ali postoji i jezerska inačica klase D koja za jezgru koristi pjenasti materijal airex za 100 kilograma manju težinu trupa.

(CIJELI TEKST DOSTUPAN JE U TISKANOM IZDANJU OTVORENOG MORA BR. 221 I ONLINE PRETPLATNICIMA NA WWW.OTVORENOMORE.COM)

Naslovnica Nautika