More Nautika

žuti labud

Taxi Boat 600 robusnog je aluminijskog dizajna i crnih bokoštitnika, s dvije štedljive pente može sigurno prevesti 12 putnika ili tonu i pol tereta

žuti labud

Potrebe turističkih djelatnika za različitim prijevoznim sredstvima ljeti posebno dolaze do izražaja. Jedna od najbitnijih stavki je da u jednom điru mogu ukrcati što više ljudi i prtljage bez da ugroze sigurnost vožnje ili u ovom slučaju plovidbe. Kad je u pitanju morski promet, najučinkovitiji je katamaranski koncept jer najbolje kompenzira bočni nagib i ima najveću nosivost.

Kad se takav brod izvede u aluminiju, onda je rezultat još i bolji jer je u odnosu na plastiku težina trupa manja, samim time i potrošnja goriva, dok su otpornost i trajnost površine neusporedivi. Upravo takvu kombinaciju složili su meštri iz čakovečke tvrtke Aluminium Workboats i nazvali je Taxi Boat 600. Iako je u pitanju već poznati engleski projekt radnoga broda, hrvatski meštri su ga prilagodili trenutno najtraženijoj namjeni – prijevozu putnika.

Obalna plovidba

Podsjetimo, tvrtka AWB specijalizirala se za proizvodnju radnih brodica, a na listi naručitelja su policajci, carinici, razne inspekcije, nacionalni parkovi i komunalne tvrtke. Dio brodova plovi po rijekama, a neki su završili čak u Bangladešu. Uz profesionalne glisere s kabinom za sve morske uvjete, napravili su i nekoliko projekata, poput desantnog transportera s pramčanom ulaznom rampom. Taxi Boat sa svojim trajektnim dizajnom osvježenje je u domaćoj maloj brodogradnji i konceptom zaslužuje posebnu pažnju.

Prvo što upada u oči su malene pente na krmi, nespojive s robusnim karakterom broda. Iako izgledaju pomalo smiješne, ekonomični katamaranski trup i s ukupno 40 konja postiže sedam čvorova. U praksi će to biti čvor manje, a pod punim opterećenjem prosjek će biti pet čvorova. Za kratke obalne relacije ili unutar hotelskog resorta, to će biti sasvim dovoljno. Naravno, svaki morski čovjek bi rado postavio dvadesetak konja više za rezervu i manje opterećenje motora, drugim riječima, sigurniju i ekonomičniju plovidbu.

Koliko god se za radni brod klasičan dizelaš činio primjerenijim rješenjem, odabir izvanbrodskih motora je zapravo omogućio maksimalno iskorištenje prostora i znatno nižu nabavnu cijenu. S obzirom na to da trup bez poreza košta 25 tisuća eura, par dizelskih motora s pripadajućim osovinskim i kormilarskim vodom i ugradnjom stajao bi još najmanje toliko. Ovako je proces proizvodnje znatno pojednostavljen i na krmu se jednostavno ovjese lagane pente. Njihovom ugradnjom na same rubove krme dobila se nevjerojatna upravljivost kakvu bi bilo teško postići s osovinskim rješenjem. Jedina zamjerka projektantima je što upravljačke sajle i instalacije nisu provučene kroz konstrukciju, nego su isprepletene preko krmenog prostora. Tu, naravno, nije predviđeno kretanje, ali inženjerski gledano to se može puno bolje riješiti.

(CIJELI TEKST DOSTUPAN JE U TISKANOM IZDANJU OTVORENOG MORA BR. 220 I ONLINE PRETPLATNICIMA NA WWW.OTVORENOMORE.COM)

Naslovnica Nautika