More Nautika

Epoksi laminat vraća mladost i čvrstoću

Oslabjela struktura podvodnog dijela plastičnih brodova može se znatno ojačati

 Epoksi laminat vraća mladost i čvrstoću

Nautičari se vrlo često emocionalno vežu uz svoje plovilo, a kako su brodovi isti ka i ljudi, ne samo u pjesmi Tome Bebića, tako su i oni podložni starenju i pripadajućim bolestima. Ekonomska kriza dodatno pogoduje tomu da se ne odustaje olako od starih brodova, jer nije nimalo lako skucati novac za kupnju novog, pa su lučice pune tridesetogodišnjaka, a bogme i dosta starije brodske čeljadi.

Bolest i lijek

A kad stakloplastični trup proboravi toliko godina u moru, tada nisu rijetke i ozbiljne boljke poput osmoze i posljedične delaminacije, koje traže temeljitu sanaciju da brod nastavi sigurnu plovidbu još poneko desetljeće. Također, neki su proizvođači u startu gradili brodice štedeći na materijalu, pa trup često nije deblji od 5-6 milimetara, što i nije baš pouzdana oplata, osobito nakon tridesetak godina plovidbe, sunca, vjetra, soli...

Zbog svega toga dođe vrijeme kada je korisno, a često i nužno, osvježiti strukturnu snagu trupa broda, odnosno temeljito ojačati i zaštititi oplatu od daljnjeg propadanja nakon ozbiljne sanacije osmoze. Budući da tehnologija napreduje, pojavom i razvojem epoksidnih smola dobiven je moćan saveznik za rješavanje ovoga problema dodatnom laminacijom koja je tehnološki relativno jednostavna, a kao rješenje dugotrajna i zaštitno superiorna u odnosu na isti postupak koji bi se proveo korištenjem poliesterskih smola.

Dovoljno je, naime, na trup ogoljen do baznoga laminata i prikladno saniran ako je bilo oštećenja ili dubljih prodora osmoskih boginja u strukturu, korištenjem kvalitetne epoksidne smole i staklenog ojačanja laminirati jedan dodatni sloj, pa da se trup broda značajno strukturno ojača i zaštiti moćnom branom od budućeg djelovanja morske vode.
Za laminiranje je najbolje koristiti Biaxial, tkaninu koja nije pletena, nego slagana u dva smjera, jer pije manje smole od klasične rowing tkanine, a ima veću snagu.

Kompletan sustav

Tvrtka West System svjetski je lider u proizvodnji epoksidnih smola i sustava za brodograđevnu i nautičku namjenu, pa je tako za ovaj segment razvila smole, kitove, punila i ostale komponente za što jednostavnije odrađivanje relaminacije trupa sa svrhom njegova ojačanja i dugotrajne zaštite. Najčešće se za ovu svrhu koristi West System smola 105/205 ili 206, a za laminiranje vrlo velikih površina epoksi smola PRO SET 125/226, koja osigurava mogućnost vrlo dugog otvorenog radnog vremena prije početka želiranja i stvrdnjavanja. Od laminata se, ovisno o potrebnoj razini ojačanja, može koristiti Biaxial General 736 od 310 g/m², 738 od 610 g/m² i 739 od 450 g/m², koji je, kao zlatna sredina, i najčešći izbor.

Prije početka laminiranja, važno je biti siguran da je površina koja će se tretirati potpuno suha i odmašćena. Ako je za uklanjanje gelcoata bila pjeskarena, tada je važno osigurati da se trup potpuno otpraši kako u porama ne bi bilo zaostalog pijeska.

(CIJELI TEKST DOSTUPAN JE U TISKANOM IZDANJU OTVORENOG MORA BR. 220 I ONLINE PRETPLATNICIMA NA WWW.OTVORENOMORE.COM)

Naslovnica Nautika

NAJČITANIJE

VIŠE IZ RUBRIKE