More Nautika

PROTOTIP INOVATIVNE PENTE

CXO300 Diesel: dizelski ljepotan i zvir

PROTOTIP INOVATIVNE PENTE

Kompanija Cox Powertrain Limited iz engleskog Shorehama-By-Sea ugodno je iznenadila javnost prezentacijom prototipa novog izvanbrodskog dizelskog motora. Dizelske pente smo doduše viđali i prije, ali je njihov CXO300 Diesel uistinu vrijedan pažnje s obzirom da puca od snage i razvija čak 300 KS! Ovu najsnažniju dizelsku pentu u povijesti napravila je ekipa stručnjaka na čelu s predsjednikom tvrtke Davidom Coxom, engleskim inženjerom koji je oduvijek bio sklon inovacijama.

Motori za Formulu 1

Osim bogatog iskustva u dizajnu i izradi motora za Formulu 1, on se također može pohvaliti sudjelovanjem u projektu Thames Barrier, te izradi mehaničkog dijela zrakoplova Eurofighter. Cox je svojedobno za bolide Formule 1 osmislio koncept pogonskog stroja s arhitekturom suprotno postavljenih klipova (Opposed Piston Engine).

Kada je 2008. godine osjetio da može napredovati s vlastitom tvrtkom i patentirati razna dostignuća, osnovao je Cox Powertrain Limited i na bazi toga koncepta vrlo brzo izradio izvanbrodskog dizelaša. Preciznije rečeno, prvi je na svijetu napravio pentu sa suprotno postavljenim klipovima. Cox u tom projektu, naravno, ne djeluje sam, nego je angažirao cijeli niz sposobnih inženjera i dizajnera. Usto je od privatnih investicija prikupio nužno potreban novac u visini od 6,7 milijuna funti.

No, možda je od svega najvažnija potpora Ministarstva obrane Velike Britanije, budući da vlada u Londonu i NATO puno očekuju od moćnog dizelaša. Znamo svi, pente dizelaši rijetka su pojava na tržištu jer većina kupaca ipak više vjeruje benzincima. No, kada se jaki igrači poput vojske uključe u priču, tada Coxov motor, po svemu sudeći, ima lijepu budućnost.

Razlog je provedba planirane politike uvođenja jednog heavy fuel goriva za većinu vojnih plovila i vozila u oružanim snagama SAD-a i NATO-a. Osim toga, i Englezi ne kriju da nastoje što prije smanjiti uporabu benzina u Ratnoj mornarici na najmanju moguću mjeru.

Motorna revolucija

Bez obzira na suradnju s Ministarstvom obrane, Cox i njegovi suradnici uvjereni su da će njihove dizelske pente izazvati revoluciju na tržištu 2018. Tada, naime, počinje serijska proizvodnja i prodaja na svim meridijanima, i to penti s raznim razinama snage.

Bilo kako bilo, valja priznati da prototip CXO300 izgleda vrlo atraktivno i očito je da su se dizajneri svojski potrudili oko vanjštine. Međutim, prava snaga motora krije se u njegovim karakteristikama i performansama, za koje Englezi tvrde da su bolje od benzinaca. Najprije treba istaknuti kako je eliminiran dosadašnji problem veće težine dizeleša. Jer, nova penta ima samo 300 kilograma, što je u rangu benzinaca iste snage. Nadalje, kad je u pitanju sigurnost, također je korak ispred benzinaca, čije je zapaljivo gorivo na brodu uvijek tiha prijetnja. Štoviše, ako se bude rabio za vojne svrhe, CXO dizelaš će pod neprijateljskom vatrom biti manje sklon eksplozijama.

Svakako treba kazati da proizvođači tvrde kako je reakcija motora na davanje gasa vrlo brza, tako da ni po tom pitanju benzinska konkurencija nije u prednosti. Ipak, možda mu je najjači adut dugotrajnost i pouzdanost – navodno će raditi 5000 sati, što otprilike odgovara ugradbenim dizelašima.

Servis na 1200 sati

CXO300 je dvotaktni motor s četiri cilindra i osam klipova. Obujam mu je 3,6 litara, a opremljen je kompresorom kako bi dosegnuo što bolje performanse. Što se servisnih intervala tiče, predviđeni su svakih 1200 sati, dok je važna stavka cijele priče organizacija mreže dilera i servisera kako bi kupcima u rekordnom vremenu bili dostupni popravci, rezervni dijelovi, pa čak i zamjenski motori. Konstruktori nisu smjeli zaobići ni propisana ograničenja emisije štetnih plinova, pa penta zato zadovoljava IMO, Tier 3 EPA i EU standarde.

Unatoč svemu, veliko je pitanje hoće li dizelske pente s Otoka donijeti revolucionarne promjene u segmentu brodskih motora. O tome ćemo više znati idućih godina, a za sada se CXO motori rigorozno testiraju kako bi se uočili i uklonili nedostaci ili problemi tijekom rada prije početka serijske proizvodnje.


Legendarni Brabham BT46B
David Cox oduvijek je težio inovacijama, pa je 1978. sudjelovao u kreaciji Brabhama BT46B, fan-car bolida s kojim je slavni Austrijanac Niki Lauda pobijedio na Velikoj nagradi Švedske s čak 34 sekunde prednosti ispred pilota Arrowsa Riccarda Patresea. No, zbog protesta drugih ekipa kojima se nije svidio bolid s pokretnom aerodinamičkom jedinicom (propelerom), to je bio prvi i zadnji nastup Brabhama BT46B na utrkama Formule 1.

Naslovnica Nautika

NAJČITANIJE

VIŠE IZ RUBRIKE