More Nautika

ZANIMLJIV I ŠTEDLJIV

Navar 1025 Lux: brod od formata

ZANIMLJIV I ŠTEDLJIV

Dizajn plovila za razonodu oduvijek je bio u funkciji korisnika i njihovih životnih navika. No, usklađivanje vanjskih i unutrašnjih linija ne ide uvijek jednostavno jer modernije forme nadgrađa često kradu prostor u interijeru. Zbog toga konstruktori najviše vremena ulažu u promišljanje veza među prostorijama, sklopive mehanizme i razne trikove kako iz minimalnog prostora izvući maksimum. Zbog toga se svaka sljedeća generacija plovila može pohvaliti s brojem većim i komfornijim interijerom na istoj dužini trupa. Kako i kod prelaska s drvenih na plastične brodove, za današnja plovila mnogi kažu kako imaju sve osim duše. To se sigurno ne može reći za Navar 1025 Lux, admiralski brod istoimenog tivatskog malog brodogradilišta.

Uz marinu, servis, zastupstvo Beneteaua, Bavarije i Yanmara Crnogorci su još uvijek ostali vjerni svojim kalafatskim korijenima i po narudžbi grade nekoliko modela s kojima su u protekla dva desetljeća stvorili zavidan ugled na Jadranu. Desetmetarski poludeplasmanac jedan je od njih i iako je već godinama prisutan na tržištu još uvijek izaziva uzdahe gdje god se pojavi.

Pogotovo atraktivnoj pastelnoj bež varijanti trupa kakvu smo ovoga ljeta isprobali. Glavni povod za test leži u strojarnici s dva štedljiva Yanmara 125 što je upola manje od onih na testu od prije desetak godina kada smo na raspolaganju imali gotovo dvostruko snažnije motore snage po 240 KS. Uz najveću brzinu od 26 čvorova išla je i potrošnja od 90 litara na sat što za svakodnevno korištenje i nije baš ugodno.

Velika autonomija

S upola manje snage brzina nije ni približno tolika - na punom gasu smo postigli 18 čvorova, ali za ovakvu vrstu broda to nije najvažnija stvar na svijetu. Ako ćemo gledati iz perspektive opuštenog korištenja onda su dvije litre po milji pri brzini između 13 i 14 čvorova prihvatljive većini nautičara. S dva spremnika ukupne zapremnine 400 litara goriva to daje autonomiju od 15 sati ili 200 milja što je dovoljno za istražiti dobar dio otoka i obale bez puno razmišljanja o najbližim benzinskim crpkama.

Ako vam se sviđaju štedljivost i vanjski izgled broda, red je opisati što sve ima u Navarovu trupu dužine 9,10 metara. Kod guceva ovakvog formata uvijek je izazov kako riješiti prilaz s oble krme jer za siguran kokpit ona mora biti visoka i samim time teško dostupna s kraja. U dilemi između vratašaca i pasarele, na testiranom primjerku je iskorišteno treće rješenje - vanjska stepenica. Platforma utopljena u trup i prekrivena tikovinom vrlo je čvrsta i sa širokim gumenim bokoštitnicima ulijeva povjerenje da će izdržati svaki kontakt s betonskim mulom. Njezin profil je tanak pa nema mjesta za unutrašnji spremnik, no u sredini su ugrađene sklopive ljestve za kupače.

Preko stepenice i dviju masivnih bitvi gazi se na krmenu klupu i ulazi u duboki zaštićeni kokpit. Pod sredinom klupe je spremnik kao i na podu kokpita tako da je duboki trup po tom pitanju dobro iskorišten. U kokpitu se može složiti stol s četiri stolice ili za potrebe big game ribolova ugraditi borbeni stolac. Da, volumeni potencijal Navara nije ostao neprepoznat jer su ga za svoje radne potrebe odabrale i neke pomorske službe. No, nama se više sviđa ovakav, retro šarmantan za obiteljska krstarenja. Hladovinu u ljetnim mjesecima osigurava tenda boje trupa u nastavku krova, a njezini nosači, ograda na razmi i rukohvati na okviru kliznih vrata dodatno su osiguranje za ugodno kretanje u plovidbi....

(CIJELI TEKST DOSTUPAN JE U TISKANOM IZDANJU OTVORENOG MORA BR. 236 I ONLINE PRETPLATNICIMA NA WWW.OTVORENOMORE.COM)

Naslovnica Nautika

NAJČITANIJE

VIŠE IZ RUBRIKE